Pesimismul iși face din nou loc în starea de spirit a europenilor

Confruntaţi cu dezbaterea în desfăşurare privind salvarea de la faliment a Greciei, şi cu înrăutăţirea crizei datoriilor în Franţa şi Italia, consumatorii europeni sunt, în mod vizibil, din nou neliniştiţi conform concluziilor studiului GfK Climatul de consum Europa pentru al treilea trimestru din 2011.

Studiul oferă o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică, preţurile şi veniturile, şi a dorinţei de cumpărare în rândul consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Marea Britanie, Polonia, Portugalia, Republica Cehă, România şi Spania. Aceste 12 ţări însumează circa 80% din populaţia totală a celor 27 state membre ale UE.

În timp ce în primăvară majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană erau optimiste în legătură cu depăşirea crizei în viitorul previzibil, peste vară s-a produs o schimbare considerabilă de sentiment. În al doilea trimestru se părea că recesiunea trecuse de faza critică în Europa, în condiţiile în care economiile majorităţii ţărilor europene începeau să iasă din cea mai adâncă recesiune înregistrată de la cel de-al Doilea Război Mondial, şi rezultatele economice indicau, pentru prima oară, în multe ţări, un trend uşor ascendent. Însă dezbaterile privind asistenţa financiară suplimentară şi garantarea împrumuturilor Greciei au neliniştit în vara aceasta din nou, în mod serios, consumatorii europeni. Ca urmare a nivelului ridicat al datoriilor, Italia şi Franţa riscă să le fie redus rating-ul de credit de către principalele agenţii de evaluare. Creşterea economică în majoritatea ţărilor europene nu este atât de puternică cum au prezis experţii în primăvară. Numai Germania continuă să înregistreze rezultate economice extrem de bune, însă până şi aici aşteptările privind creşterea au înregistrat recent un declin accentuat.

Pentru o continuare a redresării economice a Uniunii Europene, este esenţial ca ţările membre să îşi reducă nivelul datoriilor în mod rapid şi cu rezultate de lungă durată. Felul în care UE va aborda criza Greciei în săptămânile care urmează, şi costul generat de aceasta pentru diversele ţări, va influenţa cu siguranţă, în mod decisiv, dacă şi cât de rapid consumatorii europeni vor începe să creadă din nou în redresarea economică a Europei.

Situaţia în România este schimbătoare în momentul de faţă. Cu toate că România a reuşit să depăşească criza anul acesta, cu o creştere de la an la an de 0,2% în al doilea trimestru, şi o rată a şomajului care a scăzut uşor la cu puţin sub 5%, aceste îmbunătăţiri nu s-au făcut încă simţite şi nu au avut un efect pozitiv asupra vieţii de zi cu zi a românilor. Inflaţia se situează la 7,9%, iar TVA-ul la 24%. Pe parcursul ultimului an, ca parte a măsurilor de salvare, salariile funcţionarilor publici au fost reduse cu până la 25% şi deocamdată nu a fost posibil să se renunţe la aceste reduceri. Consumatorii se văd nevoiţi să îşi cheltuiască cea mai mare parte a veniturilor pe produse alimentare şi băuturi nealcoolice, şi ca urmare cheltuielile sunt limitate la strictul necesar. Acest lucru este confirmat de indicatorul privind dorinţa de cumpărare, care în prezent se situează la -37,6 puncte. După o uşoară redresare la -20,9 puncte în august, acesta a scăzut din nou în ultimele două luni ca urmare a nesiguranţei legate de evoluția crizei datoriilor în Europa şi SUA.

Aceste rezultate au fost luate din studiul GfK „Climatul de consum MAXX“, care are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar, studiu comandat de Comisia Europeana, în toate ţările Uniunii Europene.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *