În 2019, cu 27% mai mulți români au făcut cumpărături online de produse sau servicii, cel puțin o dată pe lună, comparativ cu 2017, conform studiului anual privind piața de e-commerce “Comerțul electronic pe piața din România”. Studiul a fost realizat de către iSense Solutions special pentru GPeC SUMMIT, cel mai mare eveniment de E-Commerce și Digital Marketing din România, care a avut loc în perioada 4 – 5 noiembrie 2019.
Studiul prezintă evoluția pieței în ultimii trei ani și este reprezentativ pentru mediul urban, acolo unde volumul de tranzactii este semnificativ pentru realizarea unui astfel de studiu.
Credit foto: Shutterstock
De la an la an, numărul celor care fac cumpărături online crește, astfel că, în 2019, cu 27% mai mulți români au achiziționat produse sau servicii online cel puțin o dată pe lună comparativ cu 2017. Față de 2018, creșterea din acest an a fost de 10%.
Cum arată profilul celor care cumpără frecvent online?
20% dintre români cumpără frecvent de la magazinele online. Ei sunt mai mult bărbați (56%), au venituri mai mari, majoritatea sunt proprietari de business sau manageri (20%), au familii cu mai mulți membri (în medie, 4 membri/ gospodărie), au copii mici (peste 20% au copii până în 3 ani) și alocă mai mulți bani pentru aproape toate categoriile de produse (produse FMCG, articole pentru copii și îmbrăcăminte)
Cum arată profilul cumpărătorilor ocazionali online?
80% dintre români cumpără ocazional de la magazinele online. Prin comparație, ei sunt mai maturi decât cei frecvenți, au mai mulți pensionari printre ei (23% sunt pensionari) și preferă categorii de produse precum: bilete de transport, produse erotice și produse de telecomunicații.
Pregătește-te de Black Friday!
De unde cumpără online?
Un top 10 magazine online: eMAG (8 din 10 români cumpără de la eMAG), OLX (36%), Altex (33%), Okazii (26%), Elefant (25%), H&M (20%), Carrefour.ro (19%), CEL.ro (17%), Fashion Days (17%) și Bilete.ro (17%).
Ce cumpără online?
Categoriile vedetă sunt: îmbrăcăminte, încălțăminte, computere, accesorii, software, electronice & electrocasnice, sejururi, servicii de turism, servicii hoteliere, mobilă și decorațiuni, bilete de transport (avion, auto, tren) dar și produse FMCG.
De ce cumpără frecvent din online?
La întrebarea care este motivul pentru care cumpărați online, adresată celor care cumpără online în mod frecvent, printre răspunsuri, pe primul loc, rămâne în continuare criteriul „pretul cel mai bun” (87%), apoi „perioada scurtă de livrare” (73%), „recomandările prietenilor și ale cunoscuților” (60%), „să fie un magazin cunoscut” (55%) și „publicitatea magazinului” (41%).
Cele mai mari creșteri, de 12%, s-au înregistrat la criteriile „recomandări” si la „publicitatea magazinului”, ceea ce înseamnă că românii sunt mai receptivi la recomandări dar au așteptări și mai mari de la magazinele online să comunice mai des (constant) către ei, pentru a cumpăra de la acestea.
Top 3 motive de alegere a unui produs
1. Prețul produsului; 2. Încrederea pe care o conferă magazinul; 3. Cât de ușor este procesul de cumpărare. Acest ultim criteriu a crescut în acest an, anul trecut fiind pe locul 5 în motivele de alegere a unui produs și este singurul care a crescut în acest top.
Plata cu cardul
Numărul persoanelor care plătesc online cu cardul a crescut în 2019 cu 11%, față de 2018, pricipalele categorii de produse preferate fiind: facturi de servicii și utilități, produse FMCG, produse vestimentare și activități de relaxare/ divertisment.
„Dacă ne uităm la topul produselor cumpărate de români, versus acest top, observăm că acesta diferă, ceea ce ne reconfirmă faptul că românii nu au încă încredere în plata online, din două motive: lipsa de notorietate a multor magazine și lipsa neîncrederii legate de livrare (durată, integritatea produselor etc)”, a precizat Andrei Cânda, Managing Partner iSense Solutions.
Ce așteptări au cumpărătorii de la magazinele online?
63% dintre respondenții studiului au spus că vor ca magazinele online de unde cumpără să le ceară feedback (să le ceară părerea și să țină cont de ea). Este interesant de urmărit acest aspect, pentru că în realitate, acest lucru se întâmplă destul de rar, magazinele online nu cer feedback cumpărătorilor. În plus, aceștia își mai doresc jocuri, concursuri, interactivitate în relația cu magazinele online.
Piața este favorabilă în continuare pentru deschiderea de noi magazine
“În fiecare an analizăm schimbările care se petrec la nivel comportamental pe site-urile de comerț electronic de produse și servicii în rândul românilor. De la an la an, vedem creșteri constante ale pieței. Ne interesează, în mod special, să vedem evoluția numărului de oameni care accesează site-uri de comerț electronic și care sunt motivele pentru care aceștia preferă cumpărăturile online în detrimentul celor realizate în magazinele fizice.
Piața este favorabilă în continuare pentru deschiderea de noi magazine, dar brandurile vechi, cunsocute deja publicului, sunt preferate de români”, a declarat Andrei Cânda.
Principalele concluzii ale studiului
Continuă trendul crescător privind incidența cumpărăturilor din online, astfel că, în 2019, cu 27% mai mulți români au achiziționat produse sau servicii online cel puțin o dată pe lună comparativ cu 2017. Față de 2018, creșterea din acest an a fost de 10%.
Cu toate acestea, portofoliul individual de magazine online (de la câte magazine cumpără o persoane) rămâne limitat la sub 10 magazine online pe an (numărul exact este, în medie, de 9 magazine online), în conditiile în care, an de an, numărul magazinelor online crește.
Mai mult, cumpărătorii frecvenți din magazinele online, nu iubesc online-ul, ci shopping-ul, în general. Deci este o provocare ca aceștia să fie targetați și atrași și către alte magazine online.
Oportunități mari pentru marketplace-uri și pentru retailerii brick & mortar
Cu cât un magazin online este mai puțin cunoscut, cu atât va avea mai degrabă succes doar la o categorie mai restrânsă de cumpărători (la cei frecvenți de online, adică doar 20% dintre toti cumpărătorii online). Astfel, există oportunități mari pentru marketplace-uri, care pot comunica unitar și pot crea un branding mai mare și pentru brandurile consacrate din offline (retailerii brick & mortar).
Branding-ul și notorietatea magazinului sunt la fel de importante și în online. Jumătate dintre români preferă să cumpere dintr-un magazin online cunoscut, chiar dacă preturile sunt mai mari sau timpul de livrare este mai lung.
„Promoțiile se confirmă că rămân importante, peste 80% dintre români preferând mecanismele de loializare dar principalul lucru la care ar trebui să fim atenți este creșterea bazei de clienți, să atragem mai mulți clienți în online dar și către magazinul nostru. Cum îi atragem? Prin comunicare, dar este important ca această comunicare să fie și diferită, cumpărătorii să fie surprinși. Comunicarea să fie funny, iar în plus cereți-le feedback”, a concluzionat Andrei Cânda.
Studiul cumpărături online România
La studiul anual privind piața de e-commerce “Comerțul electronic pe piața din România”, realizat de către iSense Solution, au participat cca. 1.000 de respondenți. Studiul este reprezentativ pentru mediul urban, cu populația de peste 18 ani.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
