NielsenIQ a realizat un studiu în mediul urban, cu persoane cu vârste cuprinse între 18 și 55 ani care au făcut cumpărături online în ultimele 3 luni. În acest studiu este analizat profilul e-cumpărătorului român, dinamica și criteriile de achiziție pentru mai multe categorii, de la scutece până la OTC-uri, imaginea e-tailerilor și aspecte care pot fi îmbunătățite pentru menținerea momentum-ului și creșterea loialității.
Credit foto: Shutterstock
Criza sanitară curentă rămâne unul dintre vectorii cheie în accelerarea comerțului online. Pentru a permanentiza acest succes într-o lume post Covid-19 este mai important decât oricând să fim aproape de consumatori, să înțelegem modul în care fac cumpărăturile în online, ce anume îi aduce în acest spațiu și care sunt acele tendințe care schițează felul în care va arăta piața mâine.
Românii afectați de C-19, locomotiva pentru FMCG în online
În România, majoritatea cumpărătorilor online au fost afectați de pandemie, fie din punctul de vedere al sănătății (ei înșiși sau cineva drag – 30%), fie din punct de vedere financiar (62%).
Cu al doilea val de C-19 din toamna 2020 și noi restricții la nivel național, canalele online au devenit esențiale, practic o plasă de siguranță pentru acești consumatori afectați.
20% dintre cumpărătorii din online sunt nou-veniți în perioada pandemiei, iar 87% dintre aceștia provin din rândul acestei categorii afectate de C-19. Pentru ei, online-ul a devenit un spațiu al siguranței prin neexpunerea la risc de infectare în magazinele fizice dar și un loc în care pot cerceta cu ușurință cele mai bune oferte de preț din marea varietate de produse și de promoții disponibile.
“Acești cumpărători afectați valorifică la maximum ce are de oferit internetul. Interesant este faptul că ei cumpără online într-o măsură mai mare decât ceilalți bunuri de larg consum. Până mai ieri, această categorie își dorea foarte mult să răzbată în online, iar pandemia i-a prilejuit un salt important în acest mediu. Cine știe, poate chiar acești cumpărători vulnerabilizați vor menține momentum-ul FMCG în online, având în vedere că acei cumpărători neafectați de C-19 încă preferă magazinele fizice pentru aceste categorii de produse.” – declară Vasi Dragomir, Consumer & Insights Shopper Leader NielsenIQ.
Procentul cumpărătorilor online în funcție de categoria cumpărată în ultimele 3 luni:
Categorii cumpărate online | Impactați | Neimpactați |
% | % | |
Produse pentru bebeluși* | 85 | 66 |
Produse de curățenie pentru casă | 58 | 42 |
Produse de înfrumusețare și îngrijire personală | 74 | 63 |
Alimente și băuturi | 52 | 36 |
Servicii de livrare mâncare | 58 | 41 |
Electronice | 79 | 73 |
Modă | 77 | 71 |
IT și dispozitive mobile | 75 | 67 |
(n=836) | (n=321) |
“De asemenea, putem spune că zona de online nu mai este a cumpărătorilor afluenți sau a celor din marile orașe, ca înainte de C-19. A sosit momentul să ne scuturăm de această percepție și să revizuim ce contează pentru acești cumpărători de astăzi”. – declară Vasi Dragomir.
În e-comerțul social media, Facebook este lider, dar nici TikTok nu se miscă rău
3 din 5 cumpărători online din România au făcut cumpărături prin social media. Facebook este cea mai populară platformă socială folosită pentru shopping online (59%). Instagram este folosit de o treime din e-cumpărători și câștigă mai multă importanță în rândul tinerilor de 18- 24 de ani (39%). TikTok a apărut, de asemenea, printre mențiunile cumpărătorilor români, 10% declarând că au făcut cumpărături online folosind această platformă.
Cumpărăm online oricând și… chiar din mers
Comerțul online vă crește cu siguranță doar dacă ne uităm că 85% dintre cumpărătorii online au adăugat încă o categorie în repertoriul lor, în ultimele luni. Cu atât mai mult există loc de creștere pentru FMCG în contextul pandemic.
În studiul NielsenIQ s-a descoperit despre e-cumpărătorii români că pot face “shopping” în orice zi și fară să aibă o oră preferată, însă cei mai mulți sunt mai activi sâmbăta (18%) și spre seară, în intervalul 18:00 – 22:00.
Smartphone-ul este cel mai folosit dispozitiv pentru cumpărături (80%). Acest lucru sugerează posibilitatea ca unele cumpărături să fie făcute în mers – un context de cumpărare ce favorizează apariția a numeroși factori perturbatori de la alegerea produsului până la finalizarea comenzii.
Studiul NielsenIQ dedicat e-commerce condus la nivel global, în România a avut loc online în Octombrie 2020. Eșantionul a inclus 1157 de respondenti din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 55 ani, care au făcut cumpărături online în ultimele 3 luni și au fost decidenții acestor cumpărături. Au fost stabilite cote pe vârstă, sex, grad de urbanizare și educație.
Nielsen
Nielsen Holdings plc (NYSE:NLSN) este o companie globală de măsurare și analiză de date care livrează cea mai completă imagine asupra consumatorilor și piețelor din întreaga lume. Nielsen este format din două unități de business. Nielsen Global Media oferă industriilor de media și publicitate un instrument de măsurare independent și sigur, care asigură o înțelegere comună a industriei și care permite pieței din domeniu să funcționeze. NielsenIQ (denumită anterior Nielsen Global Connect) oferă producătorilor și retailerilor din piața bunurilor de larg consum informații și perspective actionabile și o imagine de ansamblu a acestei industrii complexe și dinamice, în care companiile trebuie în permanență să inoveze și să crească.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail
Înregistrare
