Cum s-a văzut în piață reducerea TVA-ului la produse alimentare și la băuturi non-alcoolice aplicată în iunie anul acesta?
Credit foto: Shutterstock
În primul rând, conform datelor INSSE, acest lucru s-a tradus într-o inflație negativă medie a prețurilor de -6.8% în perioada iunie – septembrie 2015.
Întrebarea cea mai des regăsită pe buzele jucătorilor din această industrie este “Ce s-a întâmplat cu acești bani?”
S-au descoperit mai multe ipoteze:
- Românii au avut același comportament de cumpărare, păstrând astfel suma rămasă în portofelul lor
- Au cumpărat mai mult
- Au cumpărat mai scump
- S-au reorientat către alte categorii
Cu ajutorul studiului Panel de Gospodării, GfK România a urmărit modificările din structura coșului de cumpărături.
În concluzie, din suma totală pe care românii ar fi putut să o economisească în urma unor prețuri mai mici, 76% a fost reintrodusă în circuitul cumpărăturilor de larg consum.
Au apărut deja primele semne că Moşul are gânduri mari anul acesta
Mai exact:
- Mai mult de jumătate din această sumă a fost direcționată către produsele alimentare și băuturile non alcoolice.
- 17 procente au mers către zona produselor ne-alimentare – produse de îngrijire personală și de îngrijire a casei.
- Restul sumei a rămas în buzunarul românilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.
Comportamentul de cumpărare a suferit modificări față de momentul prim al impactului scăderii prețurilor. La început, deși tot aproximativ 70% reveneau în FMCG, proporția dintre produsele alimentare și cele ne-alimentare a fost aproximativ egală (iunie – iulie 2015).
Studiul GfK remarcă, în special pentru produsele de îngrijirea personală, tendința de a cumpăra produse dintr-un segment de preț superior.
Între timp, acest fenomen s-a diminuat, banii revenind în cea mai mare parte către bunurile alimentare.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Pingback: Sinteza săptămânii 30 noiembrie - 4 decembrie 2015