Studiu Nielsen – Ce canale de comunicare influențează mai mult deciziile de brand ale consumatorilor?

Obsesia pentru rețelele de socializare creează iluzia că realitatea digitală este predominantă, lăsând astfel în plan secundar întreagă comunicare din viață reală. La nivel global, consumatorii au tendința să folosească în principal mediul digital și rețelele de socializare, însă atunci când vine vorba de încredere, se bazează pe canalele tradiționale, arată Raportul Nielsen ”Digital vs. Real Life”.

nielsenTotuși, conform unui studiu realizat de către compania globală de măsurare Nielsen, 93% dintre consumatori încă preferă conversația verbală în detrimentul celei online atunci când vine vorba de a-și împărtăși propriile experiențe în materie de brand sau când caută recomandări în legătură cu un produs.

Credit foto: Shutterstock

Raportul Nielsen ”Digital vs. Real Life” arată că deși consumatorii se angrenează în mod activ pe platformele online, recomandările personale („word of mouth”) sau conversațiile din viață reală au o influență mai puternică asupra minților consumatorilor, așadar și asupra deciziilor de cumpărare.

Mai mult de jumătate dintre respondenți (58%) confirmă că discuțiile personale îi influențează într-o mai mare măsură (versus 46% rețele de socializare) și 71% indică faptul că atunci când sunt purtate în viață reală, conversațiile au un impact puternic asupra deciziilor de cumpărare.

Canalul de comunicare Word-of-mouth

Word-of-mouth” a fost și va rămâne întotdeauna pentru marketeri unul dintre cele mai puternice elemente în bătălia pentru inimile și mințile consumatorilor, și este esențial să reușești să îl folosești în avantajul brand-ului tău”, spune Sue Temple, Vicepresedintele Global Consumer Insights Nielsen.

Este mai ușor pentru noi să avem încredere în persoanele pe care le cunoaștem – prieteni, parteneri, colegi – decât în personalități necunoscute de pe rețele de socializare. Deci pentru a fructifica această oportunitate în afaceri, trebuie depus mai mult efort pentru a oferi o experiență pozitivă clienților, ceea ce îi va încuraja să o împărtășească în cadrul rețelei lor personale” conchide ea. 

Mai multă utilizare, mai puțină încredere

La nivel global, consumatorii au tendința să folosească în principal mediul digital și rețelele de socializare, însă atunci când vine vorba de încredere, se bazează pe canalele tradiționale: ziarele au un indice de incredere 1 raportat la utilizare de 240, panourile publicitare 178 și revistele 162, spre deosebire de internet și mediul digital, care au un index mult mai mic, de 78. Surprinzător, milenialii sunt audiență cea mai loială a tuturor canalelor, considerând presă scrisă drept cel mai de încredere canal (indice de 356). De cealaltă parte se află “baby boomers”, care sunt sceptici în legătură cu toate canalele, iar „generația tăcută” arată o preferință clară pentru ziare (indice de 241).

Odată cu creșterea în popularitate a rețelelor de socializare din ultimul deceniu, nu este de mirare că utilizarea lor, răspândită în toate generațiile, se infiltrează în viață de zi cu zi a consumatorului. Totuși, calitatea comunicării digitale nu s-a dezvoltat în același ritm, fiind marcată de problemele cu care s-a confruntat, precum știri false, fraude și scurgeri de date. Astfel, consumatorii răspund cu tot mai puțină încredere la informațiile împărtășite pe noile forme de media” afirmă Sue Temple. 

Discuțiile personale versus social media

O analiză la nivel regional arată că Australia, Germania și Coreea sunt înaintea trendului în ce privește preferință pentru discuțiile personale versus social media, indicând-o că pe cel mai influent factor asupra minților consumatorilor și a deciziilor de cumpărare, în detrimentul rețelelor de socializare.

Totodată, producătorii și distribuitorii ar trebui să fie conștienți de diferența dintre „clickuri” și „conversații atunci când își alocă bugetul de marketing și publicitate, având în vedere că nivelul de încredere diferă de la țară la țară: Mexic (71%), Indonezia (65%) și Turcia (61%) tind să aibă scoruri mai mari pentru rețelele de socializare, pe când Australia și Germania tind să aibă scoruri de încredere mai mici (ambele 34%).

Motivele folosirii mediului digital diferă de la regiune la regiune, dar această variantă este în principal aleasă de consumatori atunci când caută recomandări (46%), când găsesc ceva interesant de citit online (42%) sau când doresc să își împărtășească propria experiență (38%). În același timp, cei mai mulți consumatori care își exprimă opiniile în conversații directe fac asta pentru că doresc să își împărtășească experiență (45%), să discute despre oferte exclusive (42%) sau să recomande produse de calitate (42%).

Mediul digital vs. viață reală

Acestea fiind spuse, atunci când se află în mediul online consumatorii preiau rolul de observatori: sunt într-o continuă căutare a informațiilor despre produse, iar conținutul interesant ar putea să îi inspire să mute discuția offline. Este crucial să înțelegem diferența dintre acestea două –  mediul digital și viață reală – și ce elemente pot declanșa o discuție mai largă despre un brand. În mod clar, conversațiile din viață reală rămân preferatele consumatorilor, o cale prin care aceștia își împărtășesc cu comunitatea adevăratele lor sentimente. Când sunt plăcut impresionați de experiență cu brandul dumneavoastră, consumatorii pot deveni ambasadorii săi”, adaugă Sue Temple.

În același timp, mai mulți consumatori preferă să discute despre branduri decât să posteze despre ele online. În țările în care predomină generațiile mai în vârstă (Australia, Germania, Coreea de Sud) predomină preferința pentru conversații, spre deosebire de Indonezia și Tailanda, unde consumatorii preferă să posteze mai mult online despre experiențele lor legate de un brand.

Aceste diferențe regionale au un impact direct asupra eficienței campaniilor de marketing. A ști care sunt cei mai probabili factori de influență va ajută la îmbunătățirea campaniilor de marketing pe rețelele de socializare”, conchide Temple. 

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *