Studiu Nielsen: 23% din totalul vânzărilor de retail FMCG vin din mediul rural

România rurală, cu peste 10 mii de sate și 9 milioane de locuitori, are un potențial de dezvoltare insuficient explorat, astfel 68% din populația activă are venituri decente din salarii, care îi acoperă necesitățile lunare și îi permit și unele cheltuieli adiționale, conform unui studiu realizat de Nielsen.

Retail nielsenSe observă și o tendința de convergență între valorile, stilul de viață și comportamentul de consum ale cumpărătorilor din mediul rural și urban, în special la tineri. Puși în contexte similare, cumpărătorii din urban și rural ar avea aceleași comportamente de consum, prin urmare o dezvoltare a retailului rural este o reală oportunitate.

Credit foto: Shutterstock

Există puține informații statistice despre consumatorii din mediul rural, atât pentru că distanța crește costurile și durată unui astfel de studiu, cât și datorită accentului pe care mediul de afaceri îl pune pe mediul urban. Totuși, din datele Nielsen, o proporție semnificativă- 23%-din totalul vânzărilor de retail FMCG vin din mediul rural. Aceste vânzări se realizează preponderent prin canale de comerț tradițional, magazinele din rural reprezentând numeric mai mult de jumătate (cca 60%) din totalul retailului din România. Sub 10% din magazinele din rețele de tip modern sunt amplasate în rural.

Având în vedere aceste ponderi, am decis să aflăm mai multe detalii despre tipologiile și comportamentele consumatorilor din mediul rural, printr-un studiu sindicalizat ale cărui rezultate au fost finalizate în luna noiembrie.

Consumatorii au profile în general similare cu cei din urban. Din cele 5 tipologii identificate, trei ar reprezenta un potențial real pentru comercianții din România, deoarece au un tipar complex de nevoi, un comportament de cumpărare și posibilități financiare comparabile cu cele din urban.

Nielsen

Majoritatea repondentilor au că principală sursă de venit salariul sau pensia, doar unul din 5 câștigându-și existența și din activități legate de agricultura. Peste 20% din ei au declarat că nu au folosit niciun fel de instrumente bancare pentru că fie nu le sunt necesare fie nu le înțeleg utilitatea.

În ce privește obiceiurile de cumpărare, acestea sunt influențate de accesul la diferitele canale de comerț, ceea ce implicit determină și alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri. De exemplu, peste 70% din repondentii care merg regulat la hipermarket au un automobil în gospodărie. Comerțul de tip tradițional, disponibil majorității populației, este canalul vizitat cu frecvență cea mai mare, considerentele de conveniență punându-și deci amprenta asupra alegerilor, așa cum se întâmplă și în mediul urban.

Nielsen

Printre categoriile cel mai frecvent cumpărate se regăsesc pâinea, țigările și berea, dar și apa sau gumă de mestecat. Coșul de cumpărături este compus în proporție de 66% din produse alimentare.

Prețul și experiență anterioară cu produsul sunt principalii factori de decizie în alegerea brandurilor cumpărate, iar tipurile preferate de promoții sunt discountul și gratuitățile. Penetrarea mărcilor private este destul de redusă (34%) în principal datorită distanței față de comerțul modern, dar ele sunt apreciate pentru raportul bun calitate preț.

Cum 70% din repondenți au declarat că le place să meargă la cumpărături, accesul la o gamă mai variată de categorii și mărci în comerțul tradițional, precum și extinderea comerțului modern înspre cumpărătorii din mediul rural este un scenariu ce merită explorat.

Nielsen

Obiectivul principal al studiului Rural România a fost o analiză de segmentare a populației din mediul rural, din care au rezultat 5 profiluri distincte de consumatori, cu trăsături și obiceiuri specifice. Particularitățile acestor segmente au fost validate și de cercetările din mediul rural ale domnului Prof. Univ. Vintilă Mihăilescu, unul dintre cei mai experimentați antropologi români, care pe parcursul celor 40 de ani de experiență a analizat extensiv societatea rurală, despre care a și publicat o serie întreagă de lucrări.

Cercetarea a fost realizată în perioadă septembrie-octombrie 2017, pe un eșantion de 1000 de locuitori din mediul rural din localități situate la minim 20km de un oraș de peste 100,000 locuitori. Eșantionul, format din bărbați și femei cu vârste între 18 și 65 de ani, are cote reprezentative pentru mediul rural. Interviurile au fost realizate față în față iar rezultatele au o marjă de eroare de ± 3,1%.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *