Studiu Nielsen: retailul alimentar a crescut cu +10% în 2020 versus anul anterior

Conform datelor de audit de retail Nielsen, retailul alimentar a crescut cu +10% versus  anul anterior, România avansând mai rapid versus media europeană, unde FMCG a crescut în vânzări față de 2019 cu doar 7,6%.

nielsen

Credit foto: Shutterstock

Valoarea vânzărilor a înregistrat creșteri în toate macro-categoriile de produse, cu un avans maxim în produsele alimentare (+12%) și în băuturile alcoolice (+13,3%).

Creșterile spectaculoase de la debutul pandemiei, de exemplu peste 600% în dezinfectanții pentru mâini, au stagnat în restul anului pentru categoriile de îngrijire personală și a casei. Acestea au avut un avans anual de +5,7%, însă cu segmente precum Machiaj prăbușindu-se cu -30%, la fel ca și în alte țări.

nielsen

Marii retaileri, dar și comerțul tradițional, au înregistrat creșteri și datorită mutării volumelor din HoReCa, în cumpărături pentru consum acasă:

  • Vânzările realizate prin cele circa 60,000 de magazine ale comerțului tradițional din România acoperă în continuare  peste o treime din totalul național, dar sunt depășite ca rată de creștere prin dezvoltarea accelerată a retelelor de comerț modern.
  • Cele 222 de hipermarketuri ale celor 4 mari retaileri (Auchan, Carrefour, Cora și Kaufland) au vândut peste un sfert din totalul FMCG, în timp ce cele cca 2600 de supermarketuri internaționale (Carrefour, dm, MegaImage și Profi) acoperă o cincime din totalul vânzărilor valorice.
  • Cea mai mare rată de creștere aparține celor cca 565 de magazine de tip hard discounter (Lidl si Penny), care însă vând sub 15% din valoarea retailului alimentar.

Optimismul românilor în ce privește finanțele proprii și perspectivele de angajare a scăzut brusc la debutul pandemiei (-22pp respectiv -19pp),  rămânând însă mai ridicat decât nivelul țărilor vecine și decât media europeană. Totuși, 41% dintre românii din mediul urban declarau la sfârșitul anului trecut, că sunt în continuare dispuși să cheltuiască suplimentar în perioada următoare și doar 13% au declarat că nu le rămân deloc bani suplimentari.

Se observă o creștere a tendinței de economisire (43% dintre respondenți), în timp ce cheltuielile pe vacanțe, haine sau distracții s-au diminuat semnificativ.

Iar marile rețele, dar și micii comercianți se întrec în oferte pentru a atrage cumpărătorii dornici de a își cheltui bugetul altă dată alocat poate unei vacanțe sau ieșirilor în oraș.

În toate categoriile, se înregistrează o creștere accentuală a promoțiilor, însă băuturile alcoolice sunt cele mai intens promovate și și-au crescut importanța promoțiilor cu 5,3pp în T4 2020. Și băuturile non-alcoolice au încercat să impulsioneze consumul prin promoții și au înregistrat o creștere cu 4,7pp a ponderii acestora în totalul vânzărilor, în timp ce produsele alimentare (+2,1pp) și non–alimentare (+1,3pp) și-au menținut presiunea promoțională mai apropiată de cea anterioară în ultimul trimestru al anului 2020, deci în sezonul sărbătorilor.

După un Crăciun cu creșteri mai modeste – creștere de o singură cifră în decembrie, pe când în mod tradițional “luna cadourilor” înregistra anii trecuți creșteri de două cifre față de media lunară anuală, Paștele este așteptat cu încredere de marii jucători din industria de bunuri de larg consum. Ritmul de creștere al vânzărilor în sezonul sărbătorilor de primăvară va depinde de măsurile impuse de autorități, de evoluția temperaturilor, dar și de ofertele lansate către consumatori.

Nielsen

Nielsen Holdings plc (NYSE:NLSN) este o companie globală de măsurare și analiză de date care livrează cea mai completă imagine asupra consumatorilor și piețelor din întreaga lume. Nielsen este format din două unități de business. Nielsen Global Media oferă industriilor de media și publicitate un instrument de măsurare independent și sigur, care asigură o înțelegere comună a industriei și care permite pieței din domeniu să funcționeze. NielsenIQ (denumită anterior Nielsen Global Connect) oferă producătorilor și retailerilor din piața bunurilor de larg consum informații și perspective acționabile și o imagine de ansamblu a acestei industrii complexe și dinamice, în care companiile trebuie în permanență să inoveze și să crească.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

O dată pe zi, de luni și până vineri, puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de servicii pentru retail. B2B Meetings este un ecosistem care are rolul de a programa întâlniri de business virtuale sau fizice între furnizorii de servicii pentru retail și comercianți.

Înregistrare gratuită

2Performant

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *