Studiu: magazinele retailului modern se bucură în mare măsură de aprecierea românilor

Magazinele retailului modern se bucură în mare măsură de aprecierea românilor, acest tip de comerț fiind perceput drept promotor al produselor de calitate, la prețuri mai mici în comparație cu oferta magazinelor de cartier, reiese dintr-un studiu realizat de INSCOP la comanda Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), în perioada 27 august – 7 septembrie 2015.

groceryAstfel, 89% dintre români au o părere bună și foarte bună despre magazinele retailului modern (56,6% bună și 32,4% foarte bună), acestea fiind și locul preferat pentru cumpărături a 83,6% dintre cei intervievați. 65,2% dintre români se aprovizionează și de la magazinele de cartier iar 45,2% și din piețele agro-alimentare.

Credit foto: Shutterstock

Prețul continuă să fie elementul primordial în alegerea locului pentru cumpărături (75,2%), în timp ce pentru un procent semnificativ, de 65,1% dintre români, criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% contează distanța față de locuință.

Majoritatea românilor (72,6%) văd în magazinele retailului modern un catalizator pentru economia națională, iar 74,4% consideră că acestea stimulează dezvoltarea orașelor. De asemenea, 82,6% consideră că acestea creează locuri de muncă pe plan local, în timp ce 10,7% cred că, dimpotrivă, le distrug, iar 6,7% nu au știut ce să răspundă. În același timp, 54,65% dintre intervievați apreciază că marile magazine oferă salarii mai mari angajaților decât micile magazine, în timp ce 18,4% nu sunt de acord cu această afirmație, iar 27% se abțin.

Cei mai mulți respondenți (64,9%) consideră că magazinele retailului modern îi ajută să economisească, în timp ce 22,8% dintre ei cred că îi sărăcesc, în timp ce 12,3% nu răspund/ nu știu.

Potrivit sondajului, majoritatea românilor (71,5%) sunt de părere că marile magazine comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât piețele iar 84,1% spun că în supermarketuri se găsesc mai multe produse la prețuri reduse decât în alte magazine.

65,9% dintre respondenți cred că produsele alimentare românești sunt mai bune calitativ decât cele străine, 27% sunt de părere că acestea sunt comparabile calitativ, în timp ce doar 4,6% spun că cele românești sunt mai proaste. Un procent de 39,7% dintre români spun că produsele alimentare românești sunt la fel de scumpe ca cele străine, iar 28,8% consideră că produsele autohtone sunt chiar mai scumpe.

Conform sondajului, 44,3% sunt de părere că marile magazine ajută producătorii locali, în timp ce 41,5% cred că nu îi ajută, iar 14,3% nu au încă o părere.

De remarcat că românii au păreri diferite despre ceea ce înseamnă „produs românesc”. Astfel, 36% spun că produs românesc este cel făcut după o rețetă românească, 26,6% spun că orice produs care se fabrică în România, indiferent de originea ingredientelor, de nume și de brand, 21,6% consideră că produsul românesc este cel tradițional iar pentru 12,9%, produsul românesc este cel care are un nume românesc.

„Studiul INSCOP confirmă preocuparea membrilor AMRCR de a răspunde într-o măsură cât mai mare așteptărilor consumatorilor de pe piața românească, de altfel una foarte competitivă și exigentă. Misiunea noastră este să oferim clienților produse și servicii de calitate, la cele mai bune prețuri din piață. În egală măsură, este limpede că activitatea noastră, a retailerilor, este perfectibilă iar sondajul ne-a semnalat unde este necesar să reevaluăm strategiile. Ne dorim să ne consolidăm poziția de lider în opțiunile de cumpărături ale consumatorilor”, a spus Delia Nica, Director Executiv al AMRCR.

Potrivit studiului, 45,6% dintre respondenți spun că reducerea TVA la alimente  s-a reflectat în scăderea prețurilor în marile magazine, în timp ce doar 26,1% sunt de părere că  micile magazine au redus prețurile din același motiv.

Măsura închiderii marilor magazine în weekend nu este apreciată de populație, cei mai mulți (52,6%) considerând că aceasta ar avea ca efect creșterea cheltuielilor pentru cumpărături, pe de-o parte, și pierderea unor locuri de muncă (54,8%) pe de altă parte. În plus, vor avea de suferit și producătorii de alimente perisabile, susțin 61,4% dintre respondenți, precum și firmele de transport (57,1%). 20,2% dintre intervievați merg la cumpărături în weekend pentru alimente, produse de igienă și de curățenie a casei, față de 5% care cumpără de la magazinele mici iar 11,9% din piețe.

În cazul în care acestea s-ar închide în weekend, cei mai mulți (45,2%) declară că ar cumpăra din același loc în timpul săptămânii și doar 20,7% s-ar orienta către magazinele mici iar 6,1% către piețe.

69,3% dintre români cred că statul/Parlamentul/Primăria nu trebuie să intervină în reglementarea programului de funcționare al magazinelor retailului modern, în timp ce 20,5% cred că da iar 10,2% nu știu/ nu răspund, în contextul în care 89,9% dintre respondenți apreciază drept „convenabil” actualul orar.

În egală măsură, cei mai mulți dintre români (75,2%) resping ideea relocării unor astfel de magazine în afara orașelor, măsură care ar genera dificultăți în aprovizionarea populației.

La capitolul siguranță alimentară, 57,3% dintre respondenți consideră că marile magazine vând produse sănătoase și în termenul de valabilitate (71,3%).

Studiul a fost realizat prin intervievarea la domiciliu a 1.220 de persoane, eroarea fiind de ± 2,8%.

 În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Depositphotos

Un comentariu la „Studiu: magazinele retailului modern se bucură în mare măsură de aprecierea românilor”

  1. Pingback: Comerţul are o contribuţie de 15,8% în economia României

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *