Impactul ambalajului în online și studii de caz despre ambalaje de succes la raft – prezentare de la Forumul Print & Pack

Una dintre temele conferinţei Forumul Print & Pack din cadrul evenimentului mai extins Print & Sign 2014, desfăşurat săptămâna trecută la Romexpo Bucureşti, a fost cea legată de “Impactul ambalajului în online şi studii de caz despre ambalaje de succes la raft, conform Retail-FMCG.ro”, o prezentare susţinută de editorul coordonator al revistei retail-FMCG.ro, Claudiu Ciobanu şi de către Cristian China-Birta, blogger şi fondator Kooperativa 2.0.

11La raftul unui mare magazin, un ambalaj are nevoie de mai putin de 3 secunde pentru a atrage atenţia cosumatorului, mai ales că 70% dintre deciziile de cumparare se iau la raft, după cum se ştie. În acest context, cum iese în evidenţă un ambalaj în peisajul raftului unde sunt prezente sute, mii de alte produse?

Ambalajul este “vânzătorul tăcut”

Am identificat cele mai importante patru elemente prin care un ambalaj poate fi uşor recunoscut la raft. Acestea sunt: culoarea, forma, utilitatea şi aspectul.

Culoarea este este cel mai important aspect al memorabilităţii unui ambalaj, este primul lucru pe care îl reţii la un ambalaj. Cel mai elocvent exemplu este ambalajul Milka, culoarea mov apărând pe toate ambalajele produselor sub acest brand, chiar şi pe cele mai noi sortimente de Milka.

Pe de altă parte, forma poate face diferenţa la raft. Două exemple în acest sens. Primul: Toblerone care se distinge imediat şi nu are cum să treacă neobservat. Până şi experienţa de a mânca o ciocolată Toblerone, în sine, este una memorabilă.

AQUACarpaticaAl doilea exemplu este iar unul foarte concludent în ceea ce priveşte forma unui ambalaj: Apa minerală plată AQUA Carpatica. „Ambalajul AQUA a fost şi este unul dintre ingredientele succesului, atat în offline cât şi în online. Impactul său asupra comunicării în online a fost unul major pentru că a făcut din produs unul deziderabil şi reconoscibil, dar mai ales… foarte fotogenic.

Aşa au apărut sutele de fotografii trimise de utilizatori, aşa s-au gândit concursurile de pe Instagram (patru la număr) şi, în general, a fost mult mai usor de comunicat cu publicul online. Apariţia sticlei de AQUA ne este semnalată în online alaturată unui eveniment, unei vedete şi asociată automat unei alegeri bune.” a declarat pentru retail-FMCG.ro Claudia Tocila, Online Communication Manager Valvis Holding.

ZuzuDin punct de vedere al utilităţii unui ambalaj nu putem să nu amintim de Laptele ZUZU la bidon de plastic cu mâner, o premieră pentru piaţa noastră, un ambalaj ce a fost lansat de curând de compania Albalact, foarte practic, uşor de manevrat, asigură o curgere lină a laptelui şi se aşează perfect în uşa frigiderului.

„Albalact a hotărât să inoveze, astfel, pe un segment aflat în creștere pe piața românească – cel al lactatelor ambalate în recipiente de plastic. Nu înainte, însă, de a analiza obiceiurile și dorințele consumatorilor. Am constatat că mulți consumatori, în special cei cu familii mari, cumpără mai mult de un litru de lapte pe zi, iar unele familii aleg și doi litri la o vizită în magazin. Astfel, ne-am indreptat catre consumatorii de volum si catre cei cu familii si le-am oferit laptele proaspat Zuzu în bidonul de plastic cu mâner la 1,8 litri,” a declarat pentru retail-FMCG.ro Cristina Miclea – Director Marketing Albalact.

„La câteva săptămâni de la lansare, vânzările au început să crească semnificativ de la o zi la alta. Consumatorul a răspuns foarte bine, iar rezultatele ne-au întrecut aşteptările. În plus, într-un timp foarte scurt şi retailul tradiţional a început să ceară acest produs. Iniţial, în retailul tradiţional am adus produsul exclusiv în reţelele locale, în magazine de tip A, dar laptele Zuzu la bidon de plastic de 1,8 litri a trezit şi interesul altor retaileri, mai mici.

Imediat după această lansare, am dezvoltat o extensie de gamă în bidon de plastic şi am adus în piaţă bidonul de lapte Zuzu la 500 de ml pentru consumul “on the go”, dar şi sana, lapte bătut, kefir şi iaurt de băut Zuzu în bidon de 1 litru şi 500 ml. Foarte mulţi consumatori ne-au felicitat şi continuă să ne felicite pentru iniţiativa de a introduce laptele în ambalaj la 500 ml, pentru că sunt consumatori care preferă laptele în cantităţi mai mici sau pur şi simplu preferă un ambalaj practic pe care îl pot lua cu ei (la birou, în parc, în pauză de masă etc).

Aşadar, în cazul bidonului de plastic cu mâner inovaţia înseamnă gramaje diferite de cele existente până acum în piaţă, la care se adaugă funcţionalitatea. . Design-ul întregii game de sticle de plastic cu mâner, pentru care Albalact deţine exclusivitate pe piaţă din România timp de 5 ani, a fost dezvoltat special pentru compania noastră, ţinând cont de toate aspectele legate de dimensiunile sticlei, aspectul curgerii şi ergonomia mânerului. Nu a fost uşor, este un proiect la care lucrăm de mai bine de un an,” a încheiat Cristina Miclea.

Apropos de aspectul ambalajului, să vedem cum a rezolvat un retailer o problemă banală cu fructele şi legumele care nu aveau o „faţă comercială”, ajutat fiind de Social Media. Este vorba despre această campanie a retailerului francez Intermarche.

Rolul cheie al ambalajului la raft

Cel mai important rol pe care îl joacă ambalajul la raft nu constă atât de mult în a comunica, ci mai degrabă în a activa comunicarea construită de marcă, adică toate asocierile cu marca pe care consumatorul şi le-a format înainte de a intra în magazin. Pentru a realiza acest lucru, este vital ca ambalajul să fie integrat cu alte forme ale comunicării de marcă. Una dintre aceste forme este Social Media.

Rămânem în zona digitalului şi vorbim de magazinele online, cu atât mai mult cu cât în ultimii ani au apărut jucători importanţi şi în comerţul electronic de food, retaileri precum Metro, Carrefour, cora, Selgros sau Mega Image integrându-şi în portofoliu servicii de comenzi online cu ridicare din magazine sau cu livrare la domiciliu.

Este important ambalajul atunci când se comandă online?

Ei bine, rolul ambalajul se schimbă atunci când produsele sunt comandate online. Nu mai e nevoie ca acesta să tachineze, să manipuleze, să atragă și să informeze cumpărătorii, ca parte a procesului de luare a deciziilor de pre-cumpărare.

Pe de altă parte, 38% dintre cumpărători merg să vadă produsul în magazin, după care îl cumpără online sau de la alt retailer. Este concluzia recentului Studiu GfK FutureBuy realizat în România care a evidenţiat apariţia unei nou specii de cumpărători: Xtreme Shoppers = Economie + Tehnologie. Aceştia sunt în coontrol, foarte eficienţi şi se informează pe toate canalele dar în acelaşi timp sunt şi dependenţi de tehnologie.

Ancorele online-ului sunt mai degrabă raţionale, în timp ce offline-ul are o puternică încărcătură emoţională. Aşadar, bătălia este câștigată sau pierdută pe un ecran de calculator, smartphone sau tabletă. Istoricul cumpărăturilor şi „reputaţia” produsului este mult mai importantă în această situaţie. Cu alte cuvinte, experiența anterioară cu retailerul, cu magazinul, cu marca, cu produsul sau chiar cu ambalajul, în sine, sunt în continuare elemente dominante în procesul de cumpărare online.

Într-un articol viitor, va urma prezentarea studiului „Percepția bloggerilor despre ambalajele produselor FMCG”, studiu tip Brandstorming, un serviciu furnizat în exclusivitate de către Kooperativa 2.0.

Revista retail-FMCG.ro a fost partener media al evenimentului Print & Pack, din cadrul Print & Sign 2014, alături de Kooperativa 2.0.

 În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,852 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Achizitii » Impactul ambalajului în online și studii de caz despre ambalaje de succes la raft – prezentare de la Forumul Print & Pack

Spune-ți părerea

  1. […] Impactul ambalajului în online și studii de caz despre ambalaje de succes la raft – prezentare de la Forumul Print & Pack […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: