Consiliul Concurenţei consideră că intervenţia statului, prin uniformizarea adaosurilor comerciale, ar antrena pierderi importante la nivelul consumatorilor

La solicitarea publicației retail-FMCG.ro, Consiliul Concurenței ne-a răspuns în legătură cu proiectul de lege L49/2021, un proiect modificat substanțial de Parlament, care și-a dorit să transpună Directiva UE 2019/633 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi, în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar. Astfel, deși directiva UE a fost gândită să vină în sprijinul producătorilor locali, unele completări transpuse în legea aflată în lucru în Parlamentul României vor aduce exact contrariul: va îngreuna sau chiar va face imposibilă relația retailer – furnizor local. Am tras un semnal de alarmă într-un articol în legătură cu acest proiect de lege, care riscă să schimbe total comerțul și să afecteze producătorii locali, în cadrul căruia am semnalat principalele modificări și consecințele acestora.

Consiliul Concurenței

Credit foto: Shutterstock

Iată punctul de vedere integral al Consiliului Concurenței:

Consiliului Concurenței, în caliatate de autoritatea administrativă autonomă în domeniul concurenței, și-a asumat transpunerea și aplicarea în legislația națională a Directivei (UE) 2019/633 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.

Pe parcursul procesului de transpunere în legislația națională, autoritatea de concurență și-a manifestat disponibilitatea de a colabora cu celelalte instituţii ale statului, astfel încât să se  implementeze în mod corect și eficient actul normativ care urmeză să fie adoptat cu dispozițiile Directivei și cu legislația națională, precum și de a evita posibilele disfuncționalități în ceea ce privește accesul consumatorilor la produse, prin reducerea ofertei și/sau creșteri de preț al acestora.

Având în vedere importanța subiectului, precum și interesul public față de aceasta, în special manifestat de către comunitatea de afaceri, Consiliul Concurenței a participat constant la întâlnirile organizate de către comisia pentru agricultură, industrie alimentară și dezvoltare rurală, din Senatul României, și, totodată, a transmis și  recomandări de transpunere a directivei, care au venit  în sprijinul titularului dreptului de inițiativă legislativă.

O parte din punctele de vedere transmise de Consiliul Concurenței pot fi consultate aici: https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L49&an_cls=2021#ListaDocumente sau http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=178&an=2021 , ultimele amendamente fiind transmise în data de 17.05.2021, nepublicate încă.

Precizăm că în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar se constată frecvent inegalități semnificative în ceea ce privește puterea de negociere a furnizorilor și cea a cumpărătorilor de produse agricole și alimentare, inegalități care pot conduce la practici comerciale neloiale, în cazurile în care parteneri comerciali mai importanți și mai puternici încearcă să impună anumite practici sau clauze contractuale care sunt în avantajul lor.

Astfel, Consiliul Concurenței a susținut pe parcursul procesului de dezbatere, echilibrarea disproporțiilor de putere de negociere pe lanțul de producție și comercializare agro-alimentar și o evaluare a furnizorului și cumpărătorului bazată pe dimensiunea relativă a acestora, din perspectiva cifrei lor de afaceri anuală, considerând că, astfel, s-ar asigura o mai bună apărare împotriva practicilor comerciale neloiale ale întreprinderilor mici și mijlocii.

De asemenea, având în vedere posibilul impact negativ al practicilor comerciale neloiale identificate în directivă, autoritatea de concurență a recomandat reformularea definiției „cumpărătorului” din proiectul de lege, astfel încât să fie în sensul prevederilor Directivei,  deoarece ar asigura o mai bună apărare a întreprinderilor mici și mijlocii împotriva practicilor comerciale neloiale.

În legătură cu forma prezentă referitoare la interzicerea solicitării de reduceri financiare și comerciale sub formă de rabaturi, remize și risturne, Consiliul Concurenței a avertizat că determinarea oricărui preț reglementat este o sarcină complexă, iar reglementarea prețurilor poate avea consecințe negative nedorite, precum denaturarea nivelurilor optime de ofertă sau cerere, dar și facilitarea coluziunilor tacite între actorii afectați.

Prin urmare, autoritatea de concurență a propus reformularea articolului astfel încât să fie interzisă solicitarea de către cumpărător a unor astfel de reduceri atunci când nu se identifică o legătură cu actul comercial.

Un alt aspect important, în legătură cu care autoritatea de concurență si-a exprimat opinia, a fost referitor la practicarea aceleiași scheme de formare a prețului pentru produse similare indiferent de proveniență sau furnizor. Consiliul Concurenței apreciază că o astfel de dispoziție, ar putea crea atât dificultăți în aplicare, deoarece, deși unele produse agroalimentare sunt similare, acestea pot prezenta diferențe din punct de vedere calitativ, cât și din perspectiva faptului că fiecare companie ar trebui să îşi stabilească în mod independent politica sa comercială, iar autoritatea română de concurenţă nu are atribuţii în reglementarea preţurilor.

Consiliul Concurenţei consideră că intervenţia statului, prin uniformizarea adaosurilor comerciale, ar putea conduce, ca urmare a diferențelor existente la nivelul unor mărci sau produse, la eliminarea concurenței inter-marcă, ceea ce ar antrena pierderi importante la nivelul consumatorilor.

Autoritatea de concurență a recomandat înlocuirea prevederii referitoare la practicarea aceleiași scheme de formare a prețului pentru produse similare indiferent de proveniență sau furnizor cu o prevedere prin care să se asigure cel puțin listarea mărcilor producătorilor pe criterii similare cu marca proprie a magazinului, scopul final fiind acela de a permite accesul micilor producători/furnizori la consumatorii finali.

O altă recomandare pe care Consiliul Concurentei o încurajează în mod explicit, este recurgerea la o soluționare alternativă voluntară a litigiilor între furnizori și cumpărători, prin introducerea unor noi alineate referitoare la procedura de mediere, fără a se aduce atingere dreptului furnizorului de a depune o plângere sau de a apela la instanțele civile.

Nu în ultimul rând, din rațiuni de oportunitate, autoritatea de concurență recomandă  introducerea unor dispoziții referitoare la reducerea cuantumului amenzii, recunoașterea faptei, tratamentul favorabil acordat celor care recunosc săvârșirea unei practici comerciale neloiale, astfel cum acestea sunt reglementate de Legea Concurenței.

În final, precizăm că  autoritatea de concurență va depune toate diligențele necesare în scopul implementării în mod corect, eficient și transparent a prevederilor prezentei legi, asigurând în acest sens resursele umane și financiare necesare.

Context

Directiva UE își propunea să aducă o transparență suplimentară contractelor încheiate între operatorii economici care desfășoară activități economice pe piața unică europeană, în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, cu focus pe relația retaileri alimentari – furnizorii locali.

Directiva UE, una echilibrată în exprimare și în intenție, a plecat de la îngrijorarea că marile lanțuri de magazine ar impune furnizorilor anumite condiții comerciale oneroase, iar aceasta a fost primită pozitiv de mai toate organismele locale.

Însă această directivă a suferit modificări și completări pe repede – înainte în Parlamentul României, transpusă în inițiativa legislativă L49/2021, care a fost deja adoptată în Senatul României, pe data de 26 aprilie 2021, după care a fost trimisă la Camera Deputaților pentru dezbatere, unde se află în acest moment, și este foarte aproape de adoptare.

Aici se poate citi conținutul Directivei UE 2019/633

 

Aici se poate citi Legea L49 din 2021 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar

Alte articole pe aceeași temă:

AMRCR (Asociația Marilor Rețele Comerciale din România)https://www.retail-fmcg.ro/retail/amrcr-transpunerea-directivei-ue.html

retail-FMCG.ro: https://www.retail-fmcg.ro/analize/proiect-lege-care-schimba-comertul-si-afecteaza-producatorii-locali.html

Gabriel Birișhttps://cursdeguvernare.ro/gabriel-biris-unde-dai-si-unde-crapa-sau-despre-nationalism-autodistructiv.html

Revista Piațahttps://www.revista-piata.ro/lazi/actualitatea/item/16417-legea-49-a-practicilor-comerciale-neloiale-vor-drege-deputatii-absurditatile-senatorilor


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

2performant.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *