Presiunea inflaționistă se va domoli în a doua parte a anului 2023, iar PIB-ul țării este estimat că va crește cu doar +1,8. Deși inflația a atins pragul de 16,3% la finalul anului trecut, salariile medii au crescut doar cu 12,5%. Printre metodele de a face față majorării prețurilor, mai mult de jumătate dintre consumatorii români (64%) afirmă că vor renunța să cumpere produse non-esențiale, iar 54% dintre ei spun că își vor face cumpărăturile din magazine de tip discounter.
Creștere a retailului de FMCG
Conform datelor de Retail Audit NielsenIQ, în 2022 retailul de bunuri de larg consum a crescut cu +15,8% în valoare. Deși România se situează doar pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor valorice în estul Europei, ne aflăm într-o situație mai fericită decât majoritatea regiunii în ceea ce privește consumul, fiind una dintre puținele țări care nu au scăzut în volum la nivelul întregului an 2022. Și la noi, totuși, încetinirea consumului a devenit evidentă în ultimele două trimestre ale anului trecut, înregistrând o scădere de 2,6% a volumelor în Q4, pe fondul unei accelerări a creșterii prețurilor până la 21,7% față de trimestrul 4 2021.
Toate macro-categoriile de produse au înregistrat creșteri valorice în 2022. Cea mai mare creștere este cea a bunurilor de larg consum, care crește cu 20,1% și care reprezintă 54% din totalul coșului de cumpărături din România, urmată de băuturile non-alcoolice, ce au înregistrat o creștere valorică de 15,0%. Produsele non-alimentare cresc în valoare cu 11,7%, iar băuturile alcoolice cu 6,1%.
Deși 81% din categoriile de produse au crescut în valoare în anul 2022, doar 43% dintre ele au crescut și în volum. În cele mai mari 15 categorii de FMCG ce au înregistrat creșteri de peste 10% regăsim produse precum carnea, băuturile răcoritoare, apa, brânza, cafeaua, ciocolata, snacksurile, produsele lactate, uleiurile de gătit sau pâinea, în timp ce singurele care au avut creștere și în volum sunt carnea, pâinea și snacksurile sărate.
Adaptarea în fața creșterii prețurilor bunurilor de larg consum
Ca metodă de adaptare în fața creșterii prețurilor, consumatorii români s-au îndreptat și către mărcile proprii ale retailerilor, ridicând cota de piață a acestora cu 0.9%, ajungând ca aceste produse să reprezinte 16,2% din totalul vânzărilor. Această tendință a românilor de a se orienta către mărci proprii se datorează și faptului că, în România, comerțul modern este în creștere, atât în valoare cât și în număr de magazine. Deși ne situăm în topul țărilor cu cea mai mare creștere a mărcilor private, ponderea lor din total vânzări este încă mult sub cea a unor țări precum Spania, Anglia sau Polonia, unde mărcile private reprezintă mai mult de o treime din piață.
În România, minimarketurile sunt canalul cu cea mai dinamică creștere (+25,2% în valoare), urmate de discounteri (19,6%), supermarketuri (17,7%) și hypermarketuri (13,5%), în timp ce comerțul tradițional crește cu 12,6% chiar și pe fondul reducerii numărului de magazine.
Și comerțul online monitorizat de NielsenIQ înregistrează o creștere în anul 2022, atingând în vârfurile de sezon un maxim de 2% din totalul pieței de produse de larg consum.
Modificări realizate de retaileri
În 2022, majoritatea retailerilor și-au redus ofertele promoționale, sub presiunea prețurilor în creștere. În trimestrul 4 al anului 2022, 21.9% din vânzările din comerțul modern s-au desfășurat în cadrul ofertelor promoționale, în scădere față de aceeași perioadă a anului trecut. Singura macro-categorie de produse care a crescut nivelul promoțional a fost cea a produselor alimentare, în timp ce supermarketurile sunt singurul canal care înregistrează o creștere de promoții. În acest context, promoțiile din 2022 au fost mai eficiente decât cele desfășurate anul anterior, 52% (+2%) din vânzările promo aducând creștere reală, ca urmare și a faptului că „vânarea promoțiilor” este o metodă importantă prin care consumatorii încearcă să facă față presiunii inflaționiste.
În timp ce la nivel global, 62% dintre consumatori consideră că în acest moment ne aflăm deja în recesiune iar 38% declară că își pot acoperi doar nevoile primare, 48% dintre ei se așteaptă ca actuala contracție economică să se mențină pe toată durata anului 2022. În acest context, consumatorii își vor schimba prioritățile în așteptarea unui an dificil, vor exista reduceri de cheltuieli, dar și dorința de a se bucura de viață și de produse de calitate, la mai puțin de un an după dispariția restricțiilor legate de pandemie.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail