Retail & FMCG: acțiuni și recomandări în contextul conflictului din Ucraina

E normal să resimțim cu toții șocul declanșării unui război, în 2022, la granița țării noastre, e normal să ne simțim amenințați și e foarte normal să fim empatici și să sărim în ajutorul refugiaților ucraineni care fug din calea războiului. Am contribuit fiecare dintre noi cum am putut să le oferim măcar un pic de alinare și o vom mai face în continuare, cât va fi nevoie.

Dar vine o vreme când recomandat ar fi să ne scuturăm și să ieșim din acest șoc, să ne gândim cum putem aduce valoare adăugată de aici încolo, în contextul actual. E nevoie să ne deblocăm și să ne turăm și mai mult motoarele, să construim și să consolidăm, fiecare pe bucățica lui, iar în acest fel să avem capacitatea să ne ajutăm și mai mult pe noi, pe vecinii ucraineni, dar și toată zona aceasta din Europa din care facem parte.

Retail & FMCGPentru că, plecând de la o serie de atuuri și capacităti pe care le deținem, avem o șansă unică să creștem, alături de toată această regiune a Europei, odată cu integrarea în UE a Ucrainei, a Republicii Moldova și a Georgiei, chiar dacă acest proces va fi unul de durată, zonă în care România va juca, cu siguranță, un rol central.

Credit foto: Shutterstock

Tendința de creștere a prețurilor la produsele alimentare se va manifesta în continuare, nu doar în România, ci în întreaga lume, iar în această parte a Europei cu atât mai mult. Anumite lanțuri de aprovizionare au fost întrerupte odată cu distrugerea unor porturi, drumuri, căi ferate din Ucraina. Aproape 600 de companii din România exportau către Ucraina, iar 1.350 de companii importau din țara vecină, înainte de război.

Evităm să vorbim de politică, rămânem pe partea economică și identificăm o serie de acțiuni pe care le putem face în nișa de retail & FMCG dar și de oportunități pentru țara noastră pe care acest conflict, odată terminat, le poate aduce:

1. Producție locală

Într-o situație precum cea actuală ne dăm seama de ce valoare adăugată putem să aducem prin agricultură și prin producția locală de produse alimentare, în general, iar prioritățile de până la acest conflict se pot schimba radical. Avem capacitatea să producem mai mult și mai bine și să inversăm raportul dintre export și import de produse alimentare.

Avem o șansă să redevenim grânarul Europei, și nu sunt vorbe mari pentru că, se știe, producem mult peste necesarul intern, iar în plus, până la declanșarea războiului, Ucraina și Rusia exportau 25% din grâul mondial, procent care va scădea dramatic nu doar în acest an, ci și în anii următori. La acest capitol, în mod evident, Statul și strategia acestuia în direcția asta vor conta foarte mult.

Și nu vorbim de o oportunitate doar în ceea ce privește agricultura „mare”, ci și în zona fermierilor locali de legume și fructe. Inclusiv ei vor conta foarte mult în această ecuație, începând cu acest an și vor avea o șansă mare de a crește.

Adiacent, retailerii alimentari prezenți în România pot identifica furnizori locali noi, ocazie cu care pot sprijini și mai mult producția locală. Unele produse de import pot fi, astfel, înlocuite cu unele produse locale. Poate fi șansa unică pentru unii producători FMCG autohtoni, chiar dacă acum nu au un departament de marketing & vânzări foarte bine pus la punct. Situația actuală este una excepțională și poate reprezenta ușa de intrare în retailul modern.

De asemenea, producătorii își pot adapta producția și pot crea produse noi, care sunt la mare căutare în acest moment. În plus, se pot identifica servicii noi, adaptate la contextul actual. Oportunitățile sunt peste tot, trebuie doar să ai curajul să le pui în practică.

2. Export

Din păcate, nu toate companiile din România au capacitatea să „se vândă” către exterior, să intre pe noi piețe, nu știu să-și facă o strategie în acest sens, nu participă la târguri de profil, nu sunt receptivi și nu investesc pe partea asta. Însă acum avem o șansă istorică să ieșim mai mult la export cu produsele noastre.

O cerere ridicată de produse pe piețele externe înseamna mai mult export, deci o producție mai mare, și mai departe venituri mai mari în valută, profit mai mare și un leu mai puternic. Până la urmă înseamnă prosperitate.

 3. Tehnologie

E cunoscut faptul că noi, românii, suntem creatori de tehnologie buni și foarte buni și putem deveni un hub tehnologic important în zonă și în Europa. Tehnologia ne-a ajutat și ne jută sa depășim o criză precum cea sanitară, care nu e încă încheiată. Tehnologia e principala „armă” cu care putem lupta pentru ca un astfel de conflict armat să nu mai aibă loc.

Strict pe zona de retail & FMCG, tehnologia poate susține producția, distribuția și comerțul. Un exemplu elecvent îl reprezită canalul de eCommerce și platformele de delivery, care s-au dezvoltat și diversificat extrem de mult în ultimii doi ani, în contextul pandemiei. Despre asfel de soluții și despre câteva trenduri din retail pentru acest an, cu focus pe tehnologie, puteți citi AICI.

4. Energia verde

Odată cu anunțata strategie de a crește focusul pe surse energetice alternative și a nu mai depinde foarte mult de importul din alte țări, avem o șansă de a accelera acest proces, care implică și soluții verzi, sustenabile. ”Este nevoie de o abordare pe termen scurt pentru a aborda aprovizionarea cu energie a tuturor statelor membre ale UE, este nevoie de o abordare pe termen mediu pentru a avea energie suficientă în aşa fel încât preţurile să nu explodeze şi să nu fie sufocată economia europeană, trebuie să avem grijă ca aceste preţuri să nu sufoce economia românească. Avem nevoie de o abordare pe termen lung.

Este clar că dependenţa UE de gazul rusesc trebuie terminată, este nevoie să insistăm mai mult pe surse energetice alternative,” a fost concluzia recentei întâlniri dintre preşedinta Comisiei Europene și Președintele României.

5. Hub logistic

Odată terminat acest conflict, avem șansa să devenim un important hub logistic pentru întreaga regiune, chiar dacă suntem în urmă cu infrastructura rutieră și feroviară, însă putem să devenim un important hub maritim, odată cu reașezarea unor rute și a unor relații comerciale noi.

Așadar, situația actuală, una foarte încărcată emoțional, este nouă pentru toată lumea, și înainte să ne blocăm, social și economic, putem să găsim împreună soluții, având la bază sentimente de empatie și optimism. Dacă vezi și alte acțiuni ce pot fi întreprinse în această perioadă, dar și alte oportunități, pe nișa de retail & FMCG, le așteptăm la adresa de e-mail: revista@retail-fmcg.ro.


Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG#eCommerce#FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,

Abonează-te gratuit la newsletter

Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail

Înregistrare

exporetail2022

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *