În România, taxele reprezintă aproximativ 50% din prețul de la raft al unei sticle de bere

Volumul vânzărilor de bere în România a înregistrat în 2013 un declin de 7%, ajungând la o cifră absolută de 18 milioane hl. Piața a coborât la cel mai scăzut nivel din 2008, conform estimărilor analistului Euromonitor International, Nadejda Gologanov.

Scăderea a fost determinată de creșterea economică slabă și de puterea de cumpărare redusă, de creșterea șomajului și de atitudinea reținută a consumatorilor în ceea ce privește cheltuielile lunare. Această scădere a volumului a fost, de asemenea, corelată cu creșterea bruscă (calculată în euro) cu 10% a accizei și cu vremea schimbătoare.

În România, taxele reprezintă aprox. 50% din prețul de la raft al unei sticle de bere, un nivel deja foarte ridicat, ceea ce înseamnă că orice creșteri suplimentare ale taxelor vor duce la alte creșteri ale prețului și, prin urmare, la o scădere a consumului și, deci, a veniturilor încasate din taxe.

volumul berii

La nivelul consumului per capita, vânzările de bere s-au situat în 2013 la 91 de litri/persoană, ceea ce înseamnă o scădere de 6.3%, de la 96.7 litri/persoană în 2012. În 2013 România s-a menținut pe poziția a 4-a printre țările est-europene , cu Cehia pe primul loc, urmată de Estonia și Polonia.

 consum2013

Ambalajele PET îți păstrează poziția de lider

Preferința consumatorilor în privința tipului de ambalaj pentru bere nu s-a schimbat prea mult față de 2012. Conform Asociației Berarii României, în 2013, aproape jumătate din berea consumată în România s-a vândut la sticle PET, 30% la sticle de sticlă și 16% la cutie metalică. Mărcile economice au cea mai mare rată de utilizare a ambalajelor PET datorită diferenței mari de costuri, iar consumatorii cumpără aceste produse mai ales pentru acasă.

Lansarea sticlelor extra-large de 2,5  și 3 litri a constituit și ea o strategie importantă folosită atât de companiile multinaționale, cât și de producătorii locali independenți, pentru a reduce sezonabilitatea vânzărilor, având în vedere că berea vândută la sticle PET este mai puțin influențată de vreme, fiind consumată aproape exclusiv acasă.

Ținând cont de nivelul limitat al veniturilor, sticlele PET mai mici – ca de exemplu cele de 1 litru – au fost și ele disponibile pe segmentele de beri standard și economice. De asemenea, s-a înregistrat o creștere a prezenței sticlelor PET de o.5 litri și la berea de import. Cutiile metalice au înregistrat o ușoară scădere, influențate de creșterea consumului de bere la PET în toate gospodăriile și pe toate segmentele de venituri.

Cota de piață ca volum pentru ambalajele de sticlă a avut și ea o evoluție negativă, păstrându-și popularitatea în localuri de gen, dar și în rândul consumatorilor cu venituri ridicate. Conform Euromonitor International, odată cu intrarea berilor cu preț mediu pe piața de ambalaje PET, se estimează că sticlele de plastic vor rămâne ambalajele dominante pe piața berii până în 2018.

Berea lager cu arome/rattler – o amenințare pentru piața băuturilor răcoritoare

Cu o rată de creștere de 15% ca volum și 35% ca valoare, în 2013 gamele de bere cu arome/rattler au înregistrat cea mai rapidă creștere în cadrul sectorului berii din România. Chiar dacă jucătorii din piață sunt de părere că ratele de creștere vor scădea în 2014, această subcategorie va continua să se extindă în următorii cinci ani, pe măsură ce tot mai mulți producători de bere vor veni în întâmpinarea cererii consumatorilor.

Popularitatea acestor băuturi cu conținut redus de alcool a crescut puternic în 2013, ele fiind atractive în special pentru publicul feminin, dar și pentru cel tânăr din zona urbană. De asemenea, acestea tind să înlocuiască băuturile răcoritoare și sucurile, mai mult decât alte tipuri de bere, fiind consumate de obicei ca băuturi de vară care potolesc setea și fiind întâlnite de obicei în variantele cu aromă de lămâie sau de alte fructe.

Berea lager aromată/rattler nu este nouă pe piața românească, însă popularitatea sa a fost puternic impulsionată de apariția unei game tot mai largi de astfel de produse în principalele magazine din retail. În plus, vânzătorii spun că a existat o cerere mai mare pentru „tipuri neobișnuite” de băuturi, de la cumpărători care reveneau din concediu și care doreau să găsească și acasă băuturile pe care le-au consumat cu plăcere cât timp au fost în vacanță. Conform Euromonitor International, berea lager aromată/rattler a fost și una dintre preferințele iubitorilor de mâncare. Băuturile tradiționale cu aromă de lămâie sau fructată s-au combinat bine cu majoritatea deserturilor de fructe, ca de exemplu budinca sau tarta de căpșune.

Consumul de bere la domiciliu deține majoritatea vânzărilor

Cu o vânzare de 1,5 miliarde de litri de bere către consumul la domiciliu și doar 355 milioane de litri în localuri, cifrele indică faptul că segmentul de distribuție pentru consumul la domiciliu a deținut în 2013 cota de piață majoritară, iar poziția i-a fost consolidată de slaba evoluție economică, în care tot mai mulți consumatori au fost nevoiți să cumpere bere pentru a o consuma acasă.

Principala tendință în ceea ce privește vânzările pentru consum la domiciliu a fost pătrunderea rapidă și extinsă a lanțurilor moderne de retail în România, fapt care a contribuit la schimbarea deja inițiată a obiceiurilor de cumpărare, și la creșterea ponderii cumpărării de bere pentru consum la domiciliu.

Volumconsum

Euromonitor International prognozează, în continuare, o creșterii a vânzărilor de băuturi alcoolice la domiciliu, determinată de varietatea tot mai mare a mărcilor și a dimensiunilor ambalajelor care sunt comercializate în retail și de alte magazine care vând alcool. Referitor la evoluția viitoare a pieței berii din România, mai exact în următorii cinci ani până în anul 2018, jucătorii locali vor continua să își concentreze eforturile pentru a readuce piața pe un trend pozitiv.

După căderea din 2013, principalii jucători contează pe autoritățile române care să aplice măsuri de impulsionare a dezvoltării sectorului, în beneficiul tuturor românilor, ceea ce le-ar permite acestora să petreacă mai multe momente frumoase savurând o bere.

retail-FMCG

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,885 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Premium » În România, taxele reprezintă aproximativ 50% din prețul de la raft al unei sticle de bere
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

  1. […] zice un studiu publicat recent pe retail-fmcg.ro. În plus, volumul vânzărilor de bere în România a înregistrat în 2013 un declin de 7%, […]

    Răspunde
  2. […] România, taxele reprezintă aprox. 50% din prețul de la raft al unei sticle de bere, un nivel deja foarte ridicat, ceea ce înseamnă că orice creșteri suplimentare ale taxelor vor […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: