Cele mai noi modificări privind standardele IFS în domeniul alimentar și cel nealimentar

INAQ Consulting si IFS Management GmbH organizează pe 27 mai, la Bucureşti, cea de-a doua ediţie a Conferinţei IFS dedicată ultimelor noutăţi despre standardele IFS, care se vor aplica de la 1 septembrie 2014, IFS – PRODUCŢIE, LOGISTICĂ, IMPORT, RETAIL.

Temele abordate în cadrul conferinţei se referă la: actualizarea standardului IFS Food v. 6, principalele cerinţe ale standardului IFS Logistics 2.1 din punctul de vedere al marilor retaileri; cerinţe ale noilor standarde apărute recent: IFS Food Store pentru reţelele de retail (magazine ce vând produse alimentare) si IFS Food Global Markets dedicat producătorilor mici şi medii din industria alimentară, cerinţe ale standardului IFS HPC (Household and Personal Care). Mai multe detalii despre eveniment, agendă şi modalitatea de participare găsiţi în cele ce urmează şi aici.

Reprezentanţii companiilor din întreg lanţul comercial, de la producător la retailer, atât din domeniile alimentar cât şi nealimentar, sunt aşteptaţi să participe la cea de-a doua ediţie a Conferinţei IFS – PRODUCŢIE, LOGISTICĂ, IMPORT, RETAIL.

Ionut-NachePartener IFS Management în Romȃnia şi în Europa Centrala şi de Sud-Est, INAQ Consulting oferă servicii de instruire, consultanţă şi audit în vederea proiectării şi implementării sistemelor de management în conformitate cu diverse standarde internaţionale.

În legătură cu evenimentul, am stat de vorbă cu Dl. Ionuţ Nache, Director General Inaq Consulting şi am aflat care sunt cele mai importante modificări ale standardelor IFS care vor fi aplicate din 1 septembrie 2014, cum se face certificarea de grup IFS Logistics 2.1, precum şi avantajele implementării acestora pe tot lanţul de producţie şi distribuţie.

Organizaţi a 2-a conferinţă IFS – PRODUCTIE, LOGISTICA, IMPORT, RETAIL. Care a fost bilanţul conferinţei de anul trecut şi la ce vă aşteptaţi anul acesta?

Anul trecut am avut la conferinţă o participare de aproape 300 de persoane din domenii variate ca producători, dar marea majoritate erau din zona de producţie alimentară şi lanţuri de retail. Ca funcţii au fost prezente persoane atât din departamentele Achiziţii cat si din departamentele Calitate, mai exact achiziţii atât din partea retailerilor, directori generali din partea de producţie şi directori din zona de calitate. Succesul a fost clar confirmat de toată lumea, potrivit impresiilor exprimate de participanţii la eveniment. După conferinţă au fost organizate cursuri oferite gratuit de IFS Management GmbH în 6 oraşe din ţară: Bucureşti, Braşov, Timişoara, Cluj, Iaşi şi Constanţa, atȃt cursuri pentru noţiuni generale cu o durată de o zi, după care am avut două cursuri intensive de câte două zile în fiecare din aceste oraşe.

Succesul este dovedit de interesul arătat faţă de aceste evenimente, succesul reiese din participarea atât la conferinţă, cât şi la cursurile acestea şi bineînţeles din contractele care s-au semnat pentru consultanţă cu anumiţi participanţi la eveniment sau la cursuri.

Anul acesta interesul este foarte clar pentru zona de promovare şi de participare la cursuri, demararea de noi proiecte de consultanţă atȃt pentru noile standarde: IFS Global Markets, IFS Store, IFS Logistics, cȃt şi pentru standardele IFS Food, IFS HPC.

Vom anunţa în cadrul conferinţei programul de cursuri pentru 2014, INAQ Consulting fiind recunoscut ca IFS Training Center în România. Toate cursurile organizate sub IFS Training Center se vor putea desfăşura în România prin acest parteneriat dintre IFS Management şi INAQ Consulting.

Cine are acces la aceste cursuri?

Având în vedere dezvoltarea standardelor care acoperă atât zona food, cât şi zona non-food, accesul este pentru orice angajat care lucrează în partea de producţie menţionată din firme româneşti sau străine, firme în parteneriat român sau străin, firme care îşi doresc să acceadă ca furnizori pentru lanţurile de retail din România, dar şi din Europa. Are acces personalul din zona de producţie, dar şi din zona de calitate. Bineînţeles, mi-ar face plăcere să regăsesc la cursuri şi persoane din top managementul de organizaţie, prima linie de manageri. Au fost cazuri în 2013 când au venit la cursuri directori generali, directori executivi, directori comerciali, directori de export.

Standardul IFS funcţionează ca un fel de paşaport pentru zona de export, ca o validare a seriozităţii şi profesionalismului respectivului producător sau furnizor de servicii, confirmându-se într-o formă extrem de pragmatică şi cuantificabilă la ce nivel este respectivul furnizor de produse sau servicii după criterii stabilite. Clienţii ştiu atunci foarte clar ce punctaj au obţinut în urma auditului respectiv.

Ce sunt standardele IFS şi la ce noutăţi se pot aştepta companiile din domeniu începând cu 1 septembrie 2014?

Dezvoltarea standardelor IFS se bazează pe cerințele tot mai ridicate ale consumatorilor, responsabilităţilor tot mai mari ale comercianților cu amănuntul și cu ridicata, creşterea nivelului cerințelelor legale și globalizarea livrărilor de produse. Toate aceste cerinţe au făcut necesară dezvoltarea unui nou standard de asigurare a calității şi siguranței alimentare în anii 2000.

Membrii federaţiei de retail din Germania – Hauptverband des Deutschen Einzelhandels (HDE) – şi omologul său francez – Fédération des entreprises du Commerce et de la Distribution (FCD) și de omologii  italieni COOP, CONAD, Federdistribuzione – au elaborat in 2003 primul standard IFS – care se numea International Food Standard – standard de calitate de siguranță alimentară pentru retailer (și cu ridicata), marca de produse alimentare, care este destinat să permită evaluarea sistemelor de siguranță alimentară și de calitate a furnizorilor, în conformitate cu o abordare uniformă. El poate fi utilizat la toate etapele „post poarta fermă” de prelucrare a produselor alimentare. Comercianții cu amănuntul din Austria, Polonia, Spania, Elveția şi in ultimii ani din toata lumea sprijină și folosesc IFS drept standardul lor de calitate şi siguranță alimentară.

Ulterior anului 2003 s-au dezvoltat noi standarde IFS – International Featured Standards: IFS HPC, IFS Global Markets, IFS PacSecure, IFS Broker, IFS Logistics, IFS Store.

Ca noutăţi absolute avem IFS Food, versiunea apărută în aprilie 2014, tot în aprilie a apărut partea de doctrină, versiunea 3, după care avem noul standard IFS Global Market, care este un standard pentru producători mici şi medii, noutatea fiind la nivelul obţinerii certificării. Nivelul Basic reprezintă cam 30-35% din cerinţele IFS Food, nivelul intermediar reprezintă 60 – 70% din nivelul cerinţelor IFS Food. Mă refer la număr de cerinţe şi nu la procente pe care le pot obţine.

IFS Management s-a gândit să dezvolte nivelul de certificare IFS Global Markets – Basic si Intermediar, pentru a veni în sprijinul micilor producători sau producătorilor medii din zona de industrie alimentară pentru a le facilita accesul pe piaţa şi în lanţul de retail.

Noutatea absolută este IFS Logistics 2.1 care aduce modificări faţă de versiunea anterioară şi care de la 1 septembrie 2014 defineşte mai clar şi detaliază cerinţele pentru prestatorii de servicii de logistică.

În cadrul conferinţei vom avea o masă rotundă şi pentru zona IFS Food, IFS Global Markets şi IFS Store care este o altă noutate privind criteriile tehnice pentru magazinele în care se comercializează produse food.

Tot o noutate este şi masa rotundă ce o facem în zona de produse Household & Personal Care. Acestea sunt standarde pentru produse non-food care se utilizează în gospodărie de la tot felul detergenţi casnici până la partea de produse pentru domeniul personal, cosmetice, care sunt într-o reală creştere. In Romania, după zona de food ca producţie, al doilea loc ca dezvoltare este ocupat de productia si importul de produse Household & Personal Care.

In plus, mai este organizata o masa rotundă pentru IFS Logistics, IFS Broker care este standardul dedicat importatorilor. Sunt situaţii în care produsele sunt importate, dar furnizorul de servicii „nu pune mâna pe produs” şi aici avem doar IFS Broker şi avem situaţia în care importatorul şi distribuie şi are servicii de logistică, depozite,  caz în care se aplică IFS Logistics. În măsura în care aceeaşi persoană juridică execută ambele tipuri de servicii, există o modalitate de certificare pe aceeaşi entitate atat in conformitate cu standardul IFS Logistics, cat şi cu standardul IFS Broker.

Care sunt principalele acţiuni dar şi avantajele implementării şi certificării sistemului de management al siguranţei alimentului şi ce puteţi face, concret?

Ca acţiuni avem: proiectare, implementare, menţinere şi îmbunătăţirea sistemelor de management al siguranţei alimentelor conform referenţialelor Codex Alimentarius (HACCP), SR EN ISO 22000:2005, IFS, BRC.

Prin implementarea şi certificarea sistemului de management al siguranţei alimentului se asigură alinierea la reglementările legale în vigoare în domeniul alimentar, se acoperă majoritatea cerinţelor cuprinse în standardele în vigoare pentru activităţile de retail în domeniul alimentar, se asigură comunicarea cu privire la riscurile alimentare cu partenerii din lanţul alimenta şi se optimizează consumul de resurse, atât intern, cât şi în cadrul întregului lanţ alimentar.

Concret, are loc un proces de instruire (prezentare generală a cerinţelor standardelor, formare auditori interni), asigurăm consultanţă (pentru analiza riscurilor, pentru elaborarea documentaţiei sistemului, pentru implementarea acestuia, pentru menţinerea şi îmbunătăţirea sistemului de management existent) şi desfăşurăm un audit (diagnostic iniţial, audit de evaluare a stadiului de implementare a sistemului, audit intern, audit de secundă parte).

Care sunt ultimele versiuni IFS pentru zona de produse alimentare?

IFS Food 6 este valabilă începând cu Aprilie 2014 şi este disponibilă, ca informare, pe site-ul IFS, in limbile engleză, franceză, germană, italiană şi spaniolă.

Această versiune nu este chiar una nouă, ci mai degrabă o versiune consolidată ce include toate ceriţele şi clarificările emise de către IFS din momentul apariţiei IFS Food 6. În acest document, sunt vizibile toate modificările, excluderile şi adăugările aduse şi este aplicabil cel târziu cu data de 1 iulie 2014.

În paralel, s-a publicat și doctrina IFS, versiunea 3, în care o parte dintre regulile doctrinei, versiunea 2, au fost rescrise sau șterse. Reamintesc că această doctrină nu prevede alte cereri, ci doar o actualizeaza pe precedenta și elimină prevederile care nu mai sunt valabile.

Care sunt avantajele implementării standardelor IFS pe tot lanţul de producţie şi distribuţie?

Lucrurile au plecat iniţial din anul 2003, tocmai din dorinţa marilor lanţurilor de retail de a ţine sub control calitatea şi siguranţa produselor care se comercializează de pe rafturile lor. Şi atunci primul standard care a fost dezvoltat a fost cel de siguranţa alimentelor pentru că partea de risc era foarte mare. După care, până ca produsul să ajungă pe raftul hipermarketului, el intra într-un lanţ de custodie şi de aici a apărut necesitatea de a tine sub control întreg lanţul de custodie de la producţie până la magazin pentru care recent a apărut noul standard IFS Store.

Ca beneficii, acestea sunt foarte clar legate de un standard privind excelenţa în calitate, partea de satisfacţie client şi obţinerea unui avantaj competitiv în piaţă prin dobandirea acestei certificări. Legat de beneficii departamentale, avem beneficii pentru departamentul de aprovizionare pentru că se realizează această încredere între retaileri şi furnizorul de servicii, inclusiv legat de menţinerea calităţii produselor pe întreg lanţul de custodie, sigur o reducere de timp privind evaluarea furnizorului, mai puţin timp pe partea de „reworking” sau de returnare produse care sunt în afara cerinţelor.

Este o parte chiar de reducere de costuri în mod semnificativ legat de aceste audituri individuale pe care fiecare retailer le făcea/ le face la furnizorii de servicii şi atunci având această certificare, nivelul de încredere creşte, numărul de audituri scade sau efectiv dispare după câştigarea acestei încrederi. Vă dau un exemplu de la zona de food: dacă pentru firmele care nu sunt certificate IFS Food facem audituri anuale in numele clientilor nostri mari lanturi de retail, pentru firmele care sunt certificate IFS Food facem un audit la 3 ani.

Dacă aceştia sunt furnizori la mai multe lanţuri de retail vă daţi seama cam cu cât se reduce.

Legat de zona de management al calităţii, beneficiile sunt legate de această mult mai bună comunicare între management şi personalul care este implicat în aceste proceduri şi standarde. Avem o monitorizare mult mai bună a conformităţii cu partea de legislaţie, o eficienţă legată de utilizarea de resurse, o reducere de timp legată de aceste inspecţii ale clienţilor, avem acest instrument de audit de terţă parte în sensul că un expert de la o firmă independenta de audit cu prestigiu international reconfirmă punctele tari, evaluează şi identifică posibilităţile de îmbunătăţire cu ocazia desfasurarii aceste audituri de terta parte.

Legat de eficientizare timp, avem şi această reducere de timp dintr-o singură evaluare în care se ating mult mai multe puncte, deci un singur audit mult mai complet.

Cu privire la zona de marketing, aici este foarte clar, prin această certificare se îmbunătăţeşte reputaţia furnizorului de servicii, este o confirmare externă de la organisme profesioniste acreditate să facă aceste audituri legat de calitatea şi siguranţa acestor produse care sunt din acest lanţ de distribuţie. În procesele de logistică, se poate dezvolta partea de relaţii comerciale având în vedere faptul că o terţă parte dă această încredere şi altor clienţi privind calitatea serviciilor, iar utilizarea acestui logo demonstrează faptul că beneficiarul sau prestatorul de servicii poate demonstra conformitatea cu cele mai înalte standarde de logistică.

În ce măsură Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale(MADR) acordă sprijin producătorilor şi exportatorilor din România?

Aici vom avea un moment foarte aşteptat în sensul că vom avea pe cineva de la MADR va prezenta măsurile propuse în noul Plan Naţional de Dezvoltare Rurală şi corespondenţa care a avut loc până în acest moment cu Uniunea Europeană privind liniile şi finanţările, fondurile puse la dispoziţie.

Vom avea un moment şi mai interesant, un caz de succes recunoscut de factorii din toată lumea, istoria implementării acestor standarde în Polonia şi cum a ajutat atât certificarea IFS şi Guvernul polonez în sprijinirea exportatorilor polonezi. Din acest punct de vedere vom avea ultimele informaţii la zi privind planurile şi măsurile care vor fi puse la dispoziţia producătorului român pentru a-l ajuta să produca la standarde IFS si sa exporte produsele sale atat in Europa cat si in toata lumea.

revista retail-FMCG.ro este partener media al evenimentului IFS – PRODUCŢIE, LOGISTICĂ, IMPORT, RETAIL.

retail-FMCG

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,987 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Evenimente » Cele mai noi modificări privind standardele IFS în domeniul alimentar și cel nealimentar
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: