Azi, 10 octombrie 2019, are loc cea de-a 2-a editie a Conferinței EXPO SHOP – Future Retail Solutions 2019, dedicată serviciilor, soluţiilor şi echipamentelor pentru retail, în pavilionul C1 din cadrul centrului expozițional ROMEXPO.
Între orele 10.00 și 15.00, pe durata conferinței, vom face live publishing (live text) de la fața locului, asfel încât să puteți afla în timp real noutățile prezentate în cadrul evenimentului.
Parteneri EXPO SHOP 0 Future Retail Slolutions 2019 – ESSA Group, eMAG Merketplace, Orange Romania, Fresh Veg, Ropeco, Graphtec și IT- Genetics.
Imagini de la conferință puteți vedea AICI.
Introducere – Claudiu Ciobanu, editor coordonator, co-fondator Retail FMCG Media și moderatorul evenimentului
Scurt istoric al evenimentului dedicat serviciilor pentru retail:
Este a doua ediție a Conferinței EXPO SHOP – Future Retail Solutions. Prima a avut loc în mai 2018, proiect ce va avea continuitate și în anul următor. Urmează să stabilim în curând perioada de desfășurare a ediției cu numărul 3.
What’s next in retail – BIG Data – speaker Victor Bădescu, Senior Consultant Retailers NIELSEN Romania
– Încrederea consumatorului român a crescut în ultimii 5 ani. În ultimul an de zile România are un nivel record de șomaj. La fiecare 24 de ore un sat dispare de tot din România.
– Tot acest context duce la o creștere a comerțului cu amănuntul. Volumul de FMCG a crescut cu 4,4% anul acesta. Importurile cresc cu 5,7%, iar exportul crește cu 2,7%.
– Din punctul de vedere al siguranței locului de muncă, România are aceeași siguranță ca anul trecut, însă românii nu au o educație financiară în ceea ce privește cheltuielile pe care le realizează.
= Românii caută mai mult băuturi, cosmetice și animale de companie, tocmai datorită creșterii salariilor. Industria BIO/organic/eco a crescut cu 21%, ajungând la 351 milioane de lei cifră de afaceri.
– Comerțul tradițional pierde din importanță, ajunge la 41%. Discouterii și super minimarkets au mai mult succes și sunt cele mai populare alegeri ale românilor în acest moment.
– Tehnologia 5G va influența foarte mult comerțul modern.
Sunt 4 faze prin care companiile au trecut pentru a folosi datele.
– În prima fază companiile au analizat doar datele interne. În 2012 companiile procesau doar 20% din volumul de date generat.
– În a doua fază, companiile încep să înțeleagă importanța datelor și încep să stocheze toate datele generate, inițial în forma brută în data lake-uri, apoi în forma organizată în warehouses. Firmele achiziționează date externe brute sau gata prelucrate și se bazează mult pe consultanță și rapoarte venite din exterior.
– În faza a treia se adaugă datele provenite din DATA MINING – un proces complex de analiză în profunzime bazat pe machine learning, statistici și inteligență artificială, având ca scop descoperirea de noi tipare.
– În faza a patra companiile vor trebui să proceseze de 50 de ori mai multe date decât în prezent. Majoritatea deciziilor vor fi automatizate, iar intervenția umană va fi sporadică.
– Companiile trebuie să folosească atât de multe date pentru a avea o conexiune cu cumpărătorii. Astfel vor începe din departamentele centrale.
Rețeta de creștere a unui business în inima comunității – speaker Geanina Ghiculescu, Head of Retail Marketing METRO Cash & Carry România, coordonatoare a brandurilor LaDoiPași și METRO Distribuție
– Fiecare magazin LaDoiPași este unic în felul lui. LaDoiPași a ajuns la 1000 de magazine, validând potențialul de creștere și deschiderea românilor către proximitate.
– Ceea ce recomandă METRO partenerilor, un sortiment relevant, un spațiu pentru amprenta regională, având produse locale și non-food.
– Locația magazinului nu mai este un diferențiator, ci mai degrabă experiența de cumpărare pe care consumatorul o are cu brandul. De la mixul de produse la interacțiunea pe care o are cu staff-ul magazinului.
– LaDoiPași oferă o interacțiune aparte dintre consumatori și staff, dezvoltând încrederea în comunitate și transformând antreprenorii în dezvoltatori. Antreprenorii sunt persoane cunoscute din mediul consumatorilor.
– Pe lângă produse, LaDoiPași aduce în magazine și experiențe extra pentru comunitate.
– Pe lângă campaniile naționale pe care le reazliează, LaDoiPași participă și în campanii digitale.
– Pagina de Facebook este principalul mediu din care LaDoiPași preia feedback-ul de la consumatori. De asemenea, retailerul geolocalizează și prin aplicația WAZE, având 1,5 milioane de utilizatori.
– Retailerul își dorește ca fiecare consumator care intră într-un magazin LaDoiPași să aibă o experiență aparte.
Storelink – auditarea proceselor in-store – speaker Eugen Saulea, Director General ESSA Group
– ESSA Group a lansat Storelink, o platformă cu acces securizat în aplicație, care măsoară timpul petrcut în trafic și timpul efectiv lucrat pe activități. Aceasta are o interfață de raportare dosra din magazinele rutate, având un modul de geolocație. Poate blura fețele consumatorilor la transferul pozelor din terminal către aplicați, oferă acces restricționat la arhiva de poze, pozele putându-se face doar live. – De asemenea, terminalul face un back-up în timp real la rapoartele ce nu se pot transmite în aplicație.
– Aplicația Storelink se customizează pe nevoile clienților în maximum o oră de la transpunerea nevoilor în arborele de programare: import excel normativ, import excel activități și KPI, funcție duplicare modele existente și import structură partener ce se notifică.
– Platforma este împărțită în terminal mobil, module active și dashboard client.
– Terminalul mobil este împărțit în home, documente, activități și alerte.
– Zona Home este zona de gestiune administrativă, prin care se monitorizează timpul de lucru în POS/rută, solicitându-se check-in la începerea programului, se monitorizează timpul efectiv lucrat pe tip de activitate, iar modulul GPS confirmă prezența în locație.
– Zona de documente este zona de hosting unde se realizează hostingul suport formare, se configurează quizul de măsurare a gradului de asimilare informații și se realizează hostingul pentru materialele administrative (fișe de post, regulamente etc.)
– Zona de activități este zona de declinare KPI și Timping activități. În această zonă pot fi regăsite sesiuni de consultanță pentru setare intervale orare (măsoară cel mai bun interval de prestație), pentru monitorizare vânzare pe tip de unitate și pentru monitorizare a persoanelor abordate vs. cumpărături.
– Zona de alerte este zona de notificări unde se pot trimite notificări de la beneficiar către terminal și notificări de la terminal către structura de field partner.
– Dashboardul beneficiarului este împărțit în vizualizare status activare, comunicare live cu terminalul și consolidarea rapoartelor de activitate.
– Zona de vizualizare status activare arată cu galben locațiile ce prezintă situații not compliance, cu verde locațiile ce nu prezintă situații non compliance și cu roșu locațiile ce nu sunt raportate/vizitate.
– Zona de comunicare live cu terminalul przintă două funcții, respectiv funcția de notificare directă terminal (mesaj direct pe pin) și funcția de analiză directă a datelor de raportare (accesare a raportului direct pe pin)
– Zona de consolidare a rapoartelor are 3 funcții, funcția de consolidare a rapoartelor de management, funcția de consolidare a rapoartelor pe tip de indicator și funcția de consolidare a rapoartelor pe rețea/oraș/arie.
– ESSA Group oferă și garanții în ceea ce privește această platformă, respectiv customizarea aplicației în acor duc nevoile partenerilor, actualizarea aplicației, utilizarea gratuită a aplicației în cadrul programelor comune instore și outdoor, negocierea celor mai bune oferte pentru terminale, training gratuit, manuale de utilizare customizate pentru fiecare partener, suport tehnic zilni și hosting de date în servere securizate.
Online your business! – speaker George Iordache – Marketplace Sales Manager Romania, Bulgaria, Ungaria & Polonia, eMAG Marketplace
– eMAG Marketplace a intrat pe piețele din România, Bulgaria, Ungaria și Polonia. În această regiune sunt 41.075.724 de persoane între 16-55 de persoane dintre care 36.902.837 persoane folosesc internetul, 28.520.077 au făcut cumpărături online, 9.639.931 persoane au cumpărat online folosing telefonul mobil, iar 7.018.375 persoane au cumpărat folosind aplicațiile mobile.
– Clienții doresc ca produsele să fie bune, serviciile să fie rapide și ieftine. Comunitățile locale dorect noi locuri de muncă, o economie socială și un sector de producție puternic. Companiile doresc acces la noi clienți, vânzări mai mari, profit mai bun, un business pe termen lung și vânzări trasnfrontaliere.
– eMAG marketplace este un ecosistem pentru viitor care conectează țările cu vânzătorii și clienții.
– eMAG Marketplace a oferit clienților peste 11 milioane de produse, peste 70% de livrări în 24/48 de ore, peste 700.000 de noi produse pe lună și peste 1 milion de review-uri.
– eMAG Marketplace a oferit comunităților locale peste 27.000 de companii mici și medii care vând, peste 1200 de noi companii mici și medii pe lună și peste 30000 de joburi create.
– eMAG Marketplace a oferit vânzătorilor peste 9.4 milioane de clienți activi, peste 66% creștere a traficului, peste 7 milioane de vânzări, peste 150.000 de noi clienți lunar și peste 2100 de vânzători transfrontalieri.
– În 2019, eMAG Marketplace a avut, față de 2018, o creștere de 38% a vizualizărilor produselor, 43% a vânzărilor, 59% a unităților.
Categoriile focalizate sunt home&deco, având o creștere de 74%, fashion & beauty cu o creștere de 72%, sport & outdoor cu o creștere de 78% și DIY cu o creștere de 71%.
– eMAG Marketplace se pregătește să ajungă și pe piețele din Slovacia, Cehia, Austria, Slovenia și Croația și va lansa și International Marketplace Network.
Blockchain în retail – Ștefan Gergely, Blockchain evangelist și antreprenor, partener udevoffice.com și fondator fondator Aurus
– Blockchain-ul este un sistem inovator proiectat special pentru a garanta consumatorilor o trasabilitate completă a produselor. Mai concret, un blockchain este o bază de date digitală securizată care nu poate fi falsificată și prin care toată informația trimisă către utilizatori este stocată în siguranță.
– Poate fi folosit în sectorul alimentar astfel încât fiecare parte din lanțul de aprovizionare (producători, procesatori și distribuitori/ retaileri) să ofere trasabilitatea informației despre rolul specific al fiecăruia dintre aceștia, în drumul produsului care se temină la raft.
– Tehnologia blockchain va aduce numeroase beneficii în sectorul alimentar și va oferi transparența pe care o doresc consumatorii.
– Blockchain este transparent, toate tranzacțiile sunt publice, tehnologia este foarte sigură.
– Prin blockchain, persoanele pot înțelege foarte ușor cum funcționează rețeaua.
– Tehnologia blockchain prin criptomonede a ajuns atât de populară prin prisma faptului că nu mai este nevoie de o bancă. În orice industrie, blockchain poate elimina acel middle-man.
– Un smart contract este un contract digital care se execută imediat. – – Tehnologia blockchain se bazează pe smart contracts. Într-un smart contract toate condițiile se verifică imediat.
Retail transformation. How to thrive in the new era of data centric economy –Transformarea retailului. Cum să asiguri succesul în noua eră a economiei bazată pe informații digitale – speaker Mihaela Cristescu, WiFi & Analytics Product Manager Orange România
– 90% din populație trăiește cu telefonul mobil la un metru distanță 24 de ore pe zi.
– Transformarea digitală impactează puternic interacțiunile umane de zi cu zi
– Până în 2021, vor fi 11,6 miliarde de dispozitive conectate, mai mult decât populația globului (7,8 miliarde de persoane), 5,5% miliarde de telefoane mobile care vor depăși numărul conturilor bancare deschise (5,4 miliarde), numărul populației globului cu acces la apa potabilă (5,3 miliarde) și numărul serviciilor fixe (2,9 miliarde), trei sferturi din dispozitivele mobile folosite vor fi smart și vor genera 98% din traficul mobil de internet. De asemenea, până în 2021, valoarea estimată a pieței de big data va fi de 66,8 miliarde.
– Datele nu aduc valoare fără două componente de bază, respectiv încrederea în partenerul care ajută la gestionarea datelor și analiza datelor care să ajute la crearea de noi oportunități de business.
– Orange Flux Vision permite analiza în timp real a unui volum imens de date, transformându-le în indicatori statistici de mobilitate a populației, informațiile putând fi folosite în strategia de extindere sau restrângere a punctelor de vânzare, adaptarea ofertei și resurselor conform profilului clienților și în lansarea campaniilor de publicitate și măsurarea impactului acestora.
– Orange Flux Vision transformă datele colectate de la telefoanele mobile (apeluri de voce, SMS, sesiuni de date, mesaje de semnalizare) în indicatori statistici de mobilitate a populației. Datele colectate sunt procesate, respectiv anonimizate și extrapolate, folosind algoritmi dezvoltați de către o echip de statisticieni din cadrul Orange grup.
– Produsul Flux Vision se adresează către retail, transport și turism și evenimente. Pentru fiecare sunt disponibile studii customizate care să răspundă la nevoile specifice ale segmentului respectiv.
– Pentru retail, orange are studiul geomarketing. Clienții primesc informații sub forma de indicatori statistici precum numărul de persoane care au tranzitat zona analizată, originea lor, zona de domiciliu, țara de proveniență, indicatori demografici, durata de ședere și de unde vin și unde se duc după vizita în zona analizată.
– Cu soluția Flux Vision retailul primete studii de geomarketing sau studii specializate pentru shopping centere care răspund la cele mai frecvente întrebări, cum ar fi câți potențiali tranzitează zona de interes, care sunt orele de vârf, care este ziua cu cea mai mare influență, care este durata de ședere în zonă, care este profilul clienților din zonă.
Cum folosești LinkedIn și Instagram pentru a-ți promova business-ul – Cristian Florea, Social Media Manager Kooperativa 2.0
– 53% dintre români accesează social media imediat după ce se trezesc. Printre activitățile pe care le fac românii în social media se numără comunicarea cu prietenii (80%), amuzament și relaxare (79%) și citirea știrilor din țară străinătate (68%).
– În România sunt 25 de milioane de conexiuni la internet, 2,5 milioane de conturi pe LinkedIn și 4 milioane de conturi pe Instagram.
– Pentru un business este important să urmărească anumiți pași în social media. Companiile trebuie să strabilească cu cine vorbesc, să stabilească obiectivele prezenței sale în social media, să stabilească ce comunică în funcție de obiectiv și de specificul canalului.
– Pe Instagram sunt în principal utilizatori cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, iar instagram Stories este cel mai consumat tip de conținut în momentul de față.
– Facebook a anunțat de curând că prin Creator Studio se pot programa postări pe Instagram.
– Ca recomandări pentru business-uri, ar trebui să existe cel puțin 3 postări pe săptămână și 10 Stories pe săptămână le Instagram, business-urile ar trebui să se inspire de la alții ca să înțeleagă ce apreciază publicul și să se gândească la un motiv pentru care le-ar urmări clienții.
– Pe LinkedIn este un public matur, cu vârsta peste 35 de ani, iar postările de tip text sunt cel mai bun engagement.
Numărul de conversii pe platforma LinkedIn pentru B2B este de 80,33%.
– Pentru a ajunge la potențialii tăi clienți pe LinkedIn, folosește Advanced Search, înscrie-te în cât mai multe grupuri, profită de mesajele private din grupuri. Mai ales, business-urile ar trebui să fie constante, cu cel puțin o postare pe săptămână. ȘLinkedIn este o platfromă cu cel mai bun reach organic.
– LinkedIn recomandă să îți faci un profil personal decât o pagină de business.
Interactive Retail/Innovative In-store Marketing – Interacțiunea digitală cu clienții si Tactici Online2Retail – speaker Maia Novolan, Director General Syscom Digital
– Dezvoltarea industriei digitale a condus la nașterea mecanismelor de interactivitate.
– Noua divizie Interactiv Retail vine cu tactici centrate pe consumator. Interacțiunea cu clienții generează pe lângă conținut și un set de stări.
– Consumatorii pleacă din magazine nu numai cu cumpărături, dar și cu amintiri frumoase, care în proporție de peste 78% generează come-back.
– Mecanicile online2retail sunt emailing sau SMS cu cod unic de dicount, banner interactiv cu generare de cod unic, activare cu generare de cod unic pentru redempție la automatele din retail, generare de cod unic online și printare de voucher cu redempție la casa de marcat, generare de cod unic online, experiență și engagement în retail cu finalitate de cod de bare redempție casă de marcat.
– Codurile care au fost utilizate pot fi track-uite și pot intra în programe de loializare.
– Customer Digital Engager & Product Dispenser este dotat cu componența soft ce poate fi personalizată, ecran touch, cititor de cod de bare și tastatură, conectat în timp real la server, fiind cel mai inteligent și eficiet sistem de redempție, sampling și activări în timp real cu premii.
Mobilierul viitorului în retail – Magda Bei, CEO GRAPHTEC
– Tot mai mulți cumpărători se mută în mediul online, așa că designul în zona de retail este mai important ca niciodată.
– Culoarea va fi o parte centrală a multor scheme de design interior în următorul an, cu nuanțe îndrăznețe în prim plan.
– Spațiile de vânzare cu design specific nu sunt doar locuri de cumpărat lucruri, ele devin o întreagă experiență care se extinde dincolo de marca principală.
– Lemnul a fost puternic folosit în anul precedent și nu va pleca nicăieri nici anul acesta. Aspectul lui redă un sens de relaxare și natură, perfect pentru brandurile care doresc ca timpul petrecut cu clienții în magazin să fie de lungă durată.
– Designul sustenabil, durabil, nu este important doar pentru firme, cât și pentru clienții acestora.
– Materialul „Terrazzo, un material compozit format din bucățele de marmură, cuarț, granit și sticlă, redă un spirit abstract și jucăuș precum confetti-urile.
– În 2019-2020, cuvintele-cheie într-o amenajare de magazine sunt: acuratețe prin design, timp alocat analizei valorilor brandului, funcționalitate, mesaj de brand transmis prin ansamblu design și mobilier.
– Mobilierul viitorului conține acuratețe, simplitate, funcționalitate, spațiu optimizat.
– Comerțul cu amănuntul în 2020 se concentrează pe experiențe în magazine și nu doar pe produse fizice.
– Retailul a trecut de la servirea maselor la servirea individuale. Astăzi, consumatorul apreciază accesibilitatea prin durabilitate.
EXPO SHOP – Future Retail Solutions 2019
Conferința EXPO SHOP – Future Retail Solutions 2019, organizată de publicația retail-FMCG.ro, în parteneriat cu compania Euroexpo, se va desfășura în cadrul expoziției EXPO SHOP 2019, singurul eveniment dedicat serviciilor pentru retail din România, în perioada 9 – 11 octombrie 2019, în pavilion C1 din cadrul centrului expozițional ROMEXPO.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.