Reglementările specifice pentru certificarea unui Sistem de Management al Siguranței Alimentului și cum ajută acesta companiile

Certificarea unui Sistem de Management al Siguranței Alimentului a devenit astăzi obligatorie pentru orice companie din industria alimentară care respectă legile naționale și europene. Despre reglementările specifice, despre standarde mai vechi și mai noi dar și despre aportul concret al unei certificări pentru valoarea unui brand, am vorbit cu dl Nicola Rondoni, Director Siguranța Alimentului, Rina Group.

Compania Rina Group este Partener Platinum în cadrul celei de a doua ediţii a conferinţei IFS – Productie, Logistica, Import, Retail, care va avea loc pe data de 27 Mai, la Bucuresti, Hotel Ramada Parc, eveniment la care revista retail-FMCG.ro este partener media.

retail-FMCG.ro: De ce este necesară existența unui sistem de management certificat într-o unitate de producție alimente?

FOTONicola Rondoni: Din cauza scandalurilor ce vizează siguranța alimentului din ultima vreme și, mai ales, datorită regulilor, din zi in zi mai specifice, care vin de la Uniunea Europeană. Legea trebuie să fie soluția: fiecare companie din industria alimentară trebuie să funcționeze în piață după aceleași reguli, iar aplicarea unui sistem de management al siguranței alimentului (SMSA) ajută companiile să evite orice eventuale probleme, mai ales că și consumatorul a devenit mai educat și mai pretențios.

Intrând în cercul virtuos al unei certificări SMSA, o organizație va putea să atingă standardele internaționale, care vor fi susținute și de o evaluare independentă, de terța parte, a abordării pozitive și transparente folosite de compania certificată. Aceste standarde reflectă aplicarea bunelor practici comune în ceea ce priveste clădirile, procesele și standardul de produs pentru toate companiile din industria alimentară, de la producători până la firme care se ocupă de logistică și distribuție, luând în considerare și procesele “suport” sau serviciile care vizează utilajele folosite, produsele chimice uzitate pentru curățarea alimentelor, măsurile luate pentru controlul bolilor, etc.

Ce standarde vizand SMSA sunt cele mai folosite azi?

Toate cele câteva standarde disponibile pentru sectorul alimentar sunt valabile dar fiecare se focusează pe un anumit segment și are o anumită arie de aplicare. Cele mai des aplicate standarde în industria producătoare de alimente sunt cele private, create de cererea în creștere a consumatorilor pentru transparență și garantarea siguranței alimentare.

Aceste chestiuni au fost sesizate de organizațiile internaționale care, prin intermediul Global Food Safety Initiative, au evaluat toate standardele disponibile și relevante pentru sectorul alimentar: FSSC 22000 – Food Safety System Certification – FSSC Foundation (Holland); BRC Global Standard for Food Safety – British Retail Consortium (United Kingdom); IFS Food – IFS Management GMBH (Germany).

Care sunt stagiile unei certificări IFS?

Înainte de audit, compania ar trebui să revadă toate cerințele standardului IFS în detaliu. După studiul standardului fiecare companie ar trebui să efectueze un audit intern pentru a putea să facă eventuale îmbunătățiri în așa fel încât toate cerințele IFS să fie îndeplinite.

Pentru a se pregăti de auditul inițial, fiecare companie are opțiunea de a efectua un pre-audit. Acest audit servește numai unor scopuri interne și nu include nicio recomandare. Poate fi efectuat fie de un organism de certificare fie de Managerulul Intern Calitate, cu ajutorul softului IFS auditXpress.

În ziua auditului versiunea curentă a standardului va trebui să fie disponibilă la unitatea ce va fi auditată. Compania este responsabilă pentru obținerea versiunii curente a standardului. Data estimată pentru auditul inițial sau de reînnoire va trebui să fie comunicată la IFS folosind portalul de audit IFS. Aceasta va fi responsabilitatea organismului de certificare.

Pentru a efectua auditul IFS, compania va trebui să desemneze un organism de certificare acreditat să performeze asemenea audituri. Între compania auditată și organismul de certificare va trebui să existe un contract care să detalieze scopul auditului, durata și cerințele de raportare. Auditul va avea loc numai atunci când produsele care fac obiectul auditului sunt efectiv procesate. De asemenea, organismul de certificare va trebui să specifice care dintre tipurile de produse ale companiei vor fi auditate.

Ce elemente se iau în considerare pentru oferta de preț?

Elementele luate în calcul pentru oferta de preț se referă strict la produs și la tehnologia companiei. IFS impune o grilă de calcul al numărului de zile necesar pentru a efectua auditul în conformitate cu regulile IFS, fapt ce constituie baza ofertei de preț. Aceste proceduri se bazează pe numărul de angajați, scopul produsului (definit de regulile IFS și divizat în 11 categorii de produs) și scopurile tehnologice (definite de regulile IFS și divizate în 6 operațiuni de prelucrare, formate din 13 scopuri tehnologice) de unde rezultă numărul final de zile de audit pentru compania respectivă.

În afară de aceste aspecte, organismul de certificare va adauga costurile emiterii certificatului și redevențele ce se vor plăti către proprietarii standardului IFS.

Ce îmi puteți spune despre experiența Rina Group din domeniul alimentar?

Rina Group oferă industriei alimentare servicii care vizează siguranța alimentară și conformitatea cu cerințele obligatorii precum și creșterea calității intrinsece a produselor. Mai mult, pentru furnizori ai lanțurilor naționale și internaționale de retail sunt disponibile scheme specifice ca IFS, BRC și GLOBALGAP. Experiența noastră considerabilă în sectorul alimentar este legată deci de un portofoliu complet de servicii pentru aceasta zonă. Suntem pregătiți să urmărim întregul lanț alimentar și, pentru a putea fi la dispoziția clienților nostri, operăm printr-o rețea de birouri în întreaga lume.

RINA Group este prezentă în România din anul 2006 și s-a dezvoltat prin investiții succesive în companiile locale. În prezent, grupul multinațional are în componență 4 companii românești: RINA Romania, Rina Simtex, Projemir Energy și Iscir Cert și deține birouri în București, Constanța, Timișoara și Chișinău (Republica Moldova). Mai multe detalii găsiți pe site-urile www.rina-simtex.ro ; www.rina.org.

retail-FMCG

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,867 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Evenimente » Reglementările specifice pentru certificarea unui Sistem de Management al Siguranței Alimentului și cum ajută acesta companiile

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: