Grupul de companii Amigo din Harghita, cu activități de producție, import, distribuție și retail, a devenit importatorul și distribuitorul oficial al produselor Zwack Unicum în România. Compania Amigo & Intercost SRL, cea care se ocupă de distribuție, a înregistrat în 2019 o creștere de peste 10% față de 2018.
La final de an 2019, am stat de vorbă cu Roxana Tudor, Director de marketing în cadrul Amigo Group, ocazie cu care am realizat împreună o retrospectivă foarte cuprinzătoare a anului 2019 și am centralizat planurile și așteptările companiei pentru anul viitor.
Care au fost cele mai importante proiecte pe care le-ați derulat anul trecut?
Pentru Amigo & Intercost, unul dintre cei mai mari distribuitori de băuturi și produse alimentare din Regiunea Centru-Est a României, 2019 a fost un an bogat în evenimente, nu atât cantitativ, cât mai ales ca importanță.
Produsele Zwack Unicum, în România, doar prin Amigo & Intercost
Unul dintre cele mai semnificative proiecte pentru Amigo & Intercost este acela că de la 1 aprilie 2019 am reintrat în liga jucătorilor la nivel național în distribuție, devenind importatorul și distribuitorul oficial al produselor Zwack Unicum (lichioruri și băuturi spirtoase) în România.
Este o onoare pentru noi acest parteneriat strategic cu una dintre distileriile de top ale Europei Centrale și ne provoacă să atingem performanțe mereu mai înalte.
În cadrul acestui proiect, am re-implementat un sistem de distribuție indirectă la nivelul întregii țări și am reluat parteneriatele cu anumite rețele internaționale, investind resurse financiare, timp și energie pentru a construi și dezvolta un business național aparțînând portofoliului Amigo & Intercost și extinzându-ne astfel zona de confort.
Producătorul Amigo
În ceea ce privește Amigo, compania producătoare din grupul nostru, am dedicat o mare parte din anul care se încheie unor proiecte de marketing și dezvoltării de produs. Astfel, pregătim începerea producției pentru sortimente din portofoliu care au beneficiat de rebranding, respectiv planificăm lansarea la începutul anului viitor a unei game de băuturi spirtoase în segmentul mainstream.
Harghita Retail
Harghita Retail, compania din cadrul grupului nostru care operează rețeaua de magazine Amigo, își continuă extinderea, având în plan ca până la sfârșitul anului 2020 să deschidă 3 – 5 noi magazine în regiune. Rețeaua de magazine Amigo cuprinde în acest moment 12 supermarketuri, situate în județele Covasna și Harghita. Primul magazin al companiei a fost inaugurat în 1994, iar în prezent cea mai mare unitate din rețeaua de magazine Amigo are o suprafață de 700 mp.
Ce a adus 2019 diferit față de 2018? Care au fost cele mai mari provocări ale acestui an?
Segmentul de distribuție FMCG din România s-a confruntat în ultimii ani cu câteva aspecte negative care au continuat în 2019 și cu siguranță nu vor înceta nici în 2020. Printre acestea, amintim consumul intern diminuat din cauza populației în scădere, tot mai mulți români – și în special tineri – optând să părăsească țara, și expansiunea continuă a International Key Accounts, simultan cu scăderea accentuată a Tradițional Trade (aceste ultime două subiecte fiind de fapt în corelație directă).
Prin urmare, compania Amigo & Intercost a resimțit direct acești factori și a continuat să îi contracareze în 2019, prin diversificarea portofoliului, prin repoziționare și o continuă reinventare. Ne dorim să fim prima opțiune în rândul clienților și depunem eforturi consistente pentru a ne plasa astfel.
În altă ordine de idei, odată cu semnarea parteneriatului cu Zwack Unicum, una dintre condițiile esențiale a fost obținerea autorizației pentru ”destinatar înregistrat”, ceea ce s-a și întâmplat, împreună cu tot ce presupune această autorizare din punct de vedere logistic – practic, am amenajat un nou depozit care întrunește toate condițiile legale pentru depozitarea și etichetarea băuturilor alcoolice provenite din tranzacții intra-comunitare.
O altă provocare constantă este aceea că, din păcate, fenomenul fluctuației forței de muncă nu ne ocolește și se manifestă mai ales în cadrul depozitelor Amigo & Intercost, unde retenția de personal este dificil de realizat. Șoferii livratori și manipulanții, de exemplu, sunt categorii profesionale care optează cel mai des pentru căutarea unui loc de muncă în străinătate.
Având în vedere deficitul de forță de muncă pe care nu am reușit să-l evităm pe astfel de segmente, am decis să apelăm în 2019 la forță de muncă din Asia, demarând contracte de colaborare în acest sens.
Festivalul de vin AMIGO’S
Festivalul de vin AMIGO’S este un alt proiect important pe care l-am derulat în 2019, o provocare de a aborda nou, diferit piața harghiteană, încercând să o educăm în ceea ce privește consumul de vin. În toamna acestui an, Amigo & Intercost a pus Harghita pe harta festivalurilor de vin, organizând pentru prima dată în regiune un eveniment despre care specialiștii în domeniu afirmă că s-a ridicat la nivelul marilor festivaluri de profil din România, depășindu-le chiar pe multe dintre ele în ceea ce privește numărul de expozanți.
Din experiența noastră în domeniul distribuției de băuturi, am constatat că publicul din zonele muntoase în care activăm nu prețuiește suficient magia vinului, de aceea am dorit că prin acest festival să punem la dispoziția vizitatorilor lucruri la care nu au acces în mod normal în ceea ce privește cultura vinului.
Astfel, evenimentul a reunit pe parcursul a 3 zile experți în vin, producători, clienți și consumatori.
Am dedicat ziua de joi unui concurs de vinuri, spumante și vinarsuri; 5 comisii din România au jurizat produsele concurente, acordând la final 7 mari medalii de aur și peste 70 de medalii de aur și de argint.
Vineri am adus împreună reprezentanții Amigo & Intercost, ai producătorilor și distribuitorilor de vin, și clienții noștri din județele Harghita, Covasna și Brașov, în cadrul evenimentului Business-To-Business.
Ziua de sâmbătă a fost deschisă publicului larg. Sute de vizitatori s-au bucurat de prezența specialiștilor în vin, având ocazia să deguste și să cumpere peste 400 de vinuri speciale, spumante și vinarsuri oferite de 36 de producători renumiți din România, Ungaria, Republica Moldova și Slovacia.
Practic, prin această primă ediție a festivalului am reușit să aducem vinul aproape de oameni, conducându-i în povestea fascinantă a licorii bahice. Ne-am bucurat să observăm interesul publicului și ne-am propus să transformăm acest eveniment într-unul anual.
2019 a fost un an bun din punctul de vedere al rezultatelor financiare?
2019 a fost un an bun în termeni financiari. Lărgirea portofoliului, simultan cu optimizarea lui, ambele dublate de extinderea ariilor de activitate și semnarea unor noi parteneriate sunt principalii factori care au condus la creștere în cadrul grupului.
Similar anilor trecuți, și în 2019 cea mai mare dintre companiile noastre, Amigo & Intercost, cea care se ocupă de distribuție, a înregistrat în 2019 o creștere de peste 10% față de 2018.
Care sunt principalele atu-uri ale Amigo Group?
Integrarea în cadrul grupului de companii Amigo a segmentelor de producție, distribuție și retail este cel mai important avantaj pe care l-am creat.
Această sinergie ne ajută la optimizarea fluxurilor comerciale între companii și ne permite să profităm de oportunități într-o proporție mult mai ridicată decât acționând fără conexiuni de tip inter-societăți.
Alte câteva puncte forte sunt stabilitatea financiară, experiența în domeniu de peste 27 de ani a echipelor noastre, parteneriatele strategice pe care le derulăm pe termen lung și structura nemodificată a acționariatului de la înființarea companiei, care a asigurat coerență și stabilitate, de asemenea.
Ce credeți că se va schimba cel mai mult în 2020 și de ce?
Dacă ne referim la mediul extern al companiilor din grupul nostru, cu siguranță vom continua să acordăm o atenție deosebită reglementărilor legislative din comerț și industrie. Ne-am obișnuit cu instabilitatea acestui subiect în ultimii ani și presupunem că și în 2020 vom fi martorii unor astfel de modificări.
Referitor la piață, ne așteptăm la o competiție din ce în ce mai acerbă în domeniile noastre de activitate, având în vedere câteva schimbări remarcate la companiile concurente la final de 2019 și estimând câteva noi mutări în 2020.
Pe plan intern, la nivelul grupului, modificări radicale nu intenționăm să efectuăm anul viitor. Vom continua direcțiile demarate și ritmul expansiunii, crescând investițiile. Beneficiem însă de o flexibilitate la cote înalte, care ne-ar permite să operăm inclusiv schimbări majore dacă oportunități sau amenințări din piața internă sau internațională ne-ar dicta acest lucru.
Ce așteptări aveți de la 2020? Ce obiective concrete v-ați propus ?
Pentru 2020 ne-am propus să continuăm, respectiv să finalizăm proiectele la care am lucrat în ultima perioadă.
În ceea ce privește Amigo & Intercost, în 2020 planificăm să extindem capacitățile de depozitare din Miercurea Ciuc și Brașov.
Referitor la divizia Zwack Unicum, planificăm să dezvoltăm la capacitate maximală colaborările active privind aceste produse pe piața românească, simultan cu extinderea business-ului în cadrul canalelor comerciale.
În plus, intenționăm să continuăm această direcție de creștere, prin intermediul importurilor, extinzându-ne portofoliul și aria de acoperire în consecință.
Tot în linie cu proiectele demarate anul acesta, vom transforma în tradiție festivalul de vin AMIGO’S, organizând o nouă ediție în 2020.
În ceea ce privește compania Amigo, așa cum menționam anterior, 2020 va fi anul înnoirii portofoliului. Pe de o parte, vom implementa în piață rebrandingul aplicat segmentului economic, iar pe de altă parte ne vom ocupa de lansarea noii game. În altă ordine de idei, luăm în calcul și investiții tehnologice în liniile de producție.
Dacă ne referim la obiective financiare, ne-am propus ca rezultatele să reflecte investițiile pe care le vom derula anul viitor, respectiv lărgirea portofoliilor inclusiv prin semnarea unor noi contracte comerciale intra-comunitare/ de import, întărirea prezenței în cadrul canalelor de distribuție, extinderea suprafețelor de depozitare, mărirea echipelor de vânzări aferente anumitor divizii.
Având în vedere toate acestea, ne așteptăm ca anul 2020 să ne aducă o creștere de 10% la nivel de grup față de anul pe care îl încheiem.
Amigo Group
Pe lângă companiile de producție, distribuție și retail, acționarii grupului Amigo mai dețin și Intercost SA (o entitate separată față de cea care s-a unit cu Amigo în 2000), Harghita Service (service auto propriu, deservind inițial nevoile interne ale grupului, ulterior deschis și clienților externi), Lactis (o companie de prelucrare a produselor lactate), Timian (ferma și o mică de brânzeturi artizanale din lapte de capră) și Cat Line (o agenție de advertising specializată în producție de materiale publicitare, design grafic și comunicare).
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
Pingback: Retail-FMCG 2019 | Roxana Tudor