Mihai Panait, Președinte ACPA România: „Societatea civilă și comercianții au fost complet ignorați în discuția despre Monitorul Prețurilor”

Consiliul Concurenţei a readus, de curând, în discuţie iminenta lansare a proiectului “Monitorul Preţurilor“, în timp ce Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) contestă utilitatea introducerii platformei online şi anunţă că nu va susţine proiectul, motivând nepotrivirea cu piaţa grecescă, luată ca model pentru implementare şi faptul că dinamica pieţei poate duce la modificări dese de preţuri.

shopping girl“Nu înţelegem nici viteza uimitoare cu care Guvernul a avizat Memorandumul privind înfiinţarea ‘Monitorului Preţurilor’, într-o lipsă totală de transparenţă şi fără consultarea prealabilă a părţilor vizate de acest proiect. Executivul pare să nu se fi gândit nici la resursele umane suplimentare necesare din partea retailerilor pentru operarea acestui sistem, efort care nu le-ar mai permite acestora să rămână competitivi pe o piaţă extrem de sensibilă la costuri’, declara directorul executiv AMRCR, Delia Nica.

Credit foto: Shutterstock

Dintre numeroasele reactii la proiectul „Monitorul Preturilor”, ne-a atras atenţia cea venită din partea ACPA România (Asociaţia Consumatorilor de Produse Alimentare „OPTIMUM CIBUM”), prin vocea Preşedintelui său, Mihai Panait:

„Aşa cum a fost conceput, Proiectul “Monitorul preţurilor” este o simplă pierdere de timp şi de resurse financiare de la buget. Comparaţia cu economia Greciei este amuzantă, iar faptul că societatea civică este pusă în situaţia de a asista doar la o coregrafie în trei (CC+ ANPC + APC) este o realitate tristă.

Nu ne este clar nici ce se întâmplă cu mormanul de informaţii, ce nevoie are o gospodină din Botoşani să afle preţul din Piaţa Obor? La ce foloseşte? Consumatorul român nu are nevoie de date inutile!

De această dată, susţinem în totalitate punctul de vedere al AMRCR; şi noi- ACPA România- credem că modificările de preţ pot apărea extrem de des, chiar de mai multe ori pe zi. Pentru ca  un consumator să poată beneficia efectiv de cel mai mic preţ este nevoie să fie conectat permanent la Internet şi să deţină, probabil, un avion personal cu care să se poată deplasa în diverse locuri”.

Care credeţi că sunt priorităţile la zi ale pieţei de produse alimentare?

BANUT MARCA OPTIMUM„În condiţiile în care există Institut Naţional de Statistică, într-o ţară în care „n” agenţii de research fac studii de monitorizare a comerţului en gros şi en detail, într-un moment când consumatorul este păcălit de unii producători cu etichete mincinoase şi zăpăcit prin pieţe şi iarmarocuri cu tot felul de produse falsificate, este straniu să constaţi că două instituţii publice şi un ONG nu găsesc nimic mai bun decât să ţină socoteală zilnică a preţurilor.

În momentul de faţă „prioritatea priorităţilor” ar trebui să fie, din punctul nostru de vedere, un Program de Control susţinut de autorităţile statului cu competenţe de control (ANSVSA, ANPC, Consiliul Concurenţei, INSP, DSP, etc) bazat pe citirea etichetei de produs şi confruntarea ei, prin sondaj, cu rezultatele unor extinse analize de laborator.

Acest Program de Control ar fi bine să se desfăşoare şi cu implicarea societăţii civile, măcar în aspectele care ţin de comunicare-informare- prevenire. Noi, ONG-urile din zona de interes agro-alimentară, am putea fi acea voce a Consumatorului care să rostească numele în clar al acelor producători sau distribuitori care uşurează buzunarul românului, prin omisiune sau prin înşelăciune. Desigur, în felul acesta l-am putea sprijini şi pe producătorul român, cinstit, onest şi harnic, care de multe ori este îngenunchiat de preţurile mici ale unor firme care vând lapte fără de lapte, mezeluri fără de carne, unt din grăsimi vegetale, legume pline de pesticide, fructe injectate, etc,etc.

Dacă tot avem bani la buget, de ce să nu începem să-i demascăm pe cei care ne păcălesc cu produse de slabă calitate, învelite – cu tehnici de marketing – în ambalaj înşelător, unele dintre ele fiind periculoase pentru sănătatea umană?

Lipsa de transparenţă şi de coeziune în derularea acestui Proiect de „Monitorizare a Preţurilor” este evidenţă şi poate da naştere la suspiciuni. Societatea civilă şi comercianţii au fost complet ignoraţi, aspect care pune sub semnul întrebării scopul şi reuşita unei asemenea acţiuni”, a declarat Mihai Panait, Preşedinte ACPA România.

Proiectul a mai fost prezentat şi la finalul anului trecut. “Monitorul preţurilor bunurilor de consum” ar urma să fie lansat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei pentru informarea corectă a consumatorului asupra celor mai mici preţuri la produse alimentare de bază şi a magazinelor de unde acestea pot fi cumpărate.

Proiectul îşi propune crearea unei platforme online care să afişeze săptămânal preţurile produselor care fac parte din coşul zilnic al populaţiei, iar iniţiatorii consideră că un efect ar putea fi şi scăderea preţurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.

Faza pilot va fi implementată în perioada 1 martie 2015 – 31 decembrie 2015, cu finanţare de la bugetul de stat, urmând ca după încheierea acestei perioade susţinerea financiară să se realizeze din fonduri europene.

 În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,843 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Analize » Mihai Panait, Președinte ACPA România: „Societatea civilă și comercianții au fost complet ignorați în discuția despre Monitorul Prețurilor”

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: