După cum știm, la finalul lunii octombrie 2023, Ahold Delhaize a anunțat că a ajuns la un acord cu fondul de investiții MidEuropa privind achiziționarea companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România. Tranzacția, care se ridică la o valoare de aproximativ 1,3 miliarde de €, presupune ca brandul de retail Profi să își continue activitatea și dezvoltarea pe piața din Romănia, în paralel cu brandurile Mega Image și Shop & Go, ce aparțin grupului Ahold Delhaize, dar în completă sinergie cu acestea. Și explicăm de ce în cele ce urmează, dar și ce este diferit în tranzacția prin care Ahold Delhaize a achiziționat rețeaua Profi, față de alte tranzacții care au avut loc pe piața de retail alimentar din România.
Profi devine unul dintre brandurile Ahold Delhaize
Ahold Delhaize este unul dintre cei mai mari jucători din piața mondială de retail alimentar, care în prezent deține 21 branduri la nivel global, în 10 țări, de pe 3 continente, printre care se numără și Mega Image, iar acum și Profi.
Mărcile locale din portofoliul Ahold Delhaize deservesc 60 de milioane de clienți în fiecare săptămână, atât în magazine, cât și online, în Statele Unite, Europa și Indonezia. Împreună, aceste mărci au peste 414.000 de angajați în 7.659 de magazine alimentare și de specialitate și includ cel mai mare retailer online din Benelux și cei mai importanți comercianți online din Benelux și Statele Unite.
În România, cele două branduri, Mega Image și Profi, cel mai probail își vor continua să își extindă prezența la nivel național, independent unul față de altul și vor contribui la deservirea complementară atât a comunităților din zonele urbane, cât și a celor din zonele rurale.
„Sunt foarte încântat să îi urez bun venit lui Profi în familia Ahold Delhaize. Am urmărit de ceva vreme traiectoria companiei și admirăm ceea ce echipa Profi a reușit să realizeze. Cred cu tărie că Profi are în fața sa o cale de creștere interesantă și aștept cu nerăbdare să colaborăm cu echipa pentru a consolida și mai mult prezența noastră în Europa Centrală și de Sud.” (Frans Muller, directorul executiv al Ahold Delhaize).
De unde sinergia și de ce deservire complementară?
Mega Image este perceput ca un brand de retail „high price”, cu o sortimentație mai diversificată, în timp de Profi are o percepție de brand de retail mai spre economic și cu o sortimentație mai restrânsă, cu produse esențiale pentru un coș de cumpărături. Cu atât mai mult, Profi dezvoltă cu succes formatul său de magazin care se adresează zonei rurale – Profi LOCO, acolo unde Mega Image nu prea este prezent.
Mega Image are reputația de rețeaua prezentă peste tot în mediul urban, cu precădere în București, dar și în alte orașe mari din țară, unde ambele branduri vor putea să se extindă, în continuare.
Astfel, sunt destul de logice direcțiile în care se vor dezvolta ambele branduri pe mai departe, în acest „mariaj”, profitându-se la maxim de expertizele fiecăruia dintre branduri, cu economii anuale importante legate de achiziţii și eficientizarea lanţulului de aprovizionare.
„Aș dori să adresez un bun venit foarte călduros întregii echipe Profi, suntem foarte încântați să îi includem în familia noastră. Acest pas înainte ne întărește poziția în Europa Centrală și de Sud, de asemenea, subliniază încrederea noastră în potențialul regiunii. Atât Mega Image, cât și Profi au servit cu succes clienții români în ultimele decenii, ceea ce s-a tradus într-o loialitate și creștere sporită.
Prin alăturarea familiei noastre, combinația va beneficia de cele mai bune practici europene în domeniile digitalizării, aprovizionării, sortimentului local extins, infrastructurii și sustenabilității. Sunt încântat de călătoria care urmează.” (Wouter Kolk, Chief Executive Officer al Ahold Delhaize Europe & Indonesia).
De ce este puțin probabil scenariul cu rebranding-ul magazinelor Profi
De ce să faci rebranding și să transformi 1.700 de magazine Profi în magazine sub brandul Mega Image și să le integrezi într-un nou concept? De ce să cheltui enorm pe un astfel de rebranding și să oprești expansiunea ambelor branduri pe o perioadă foarte lungă de timp, ce se poate întinde până la 5 ani, când le poți dezvolta în paralel pe ambele și poți profita de poziția bună și foarte bună a fiecăruia în piața de retail autohtonă?
Iar dacă oprești expansiunea, peste 5 ani, când se va definitiva rebranding-ul, cele mai bune poziții/ locații de magazine vor fi deja luate de alții, pentru că saturația în retailul alimentar, atunci cănd noțiunea de expansiune nu își va mai avea sensul, se va produce și la noi în următorii 5 – 10 ani.
În acest scenariu, se va produce o frână pe expansiune și se vor pierde ani importanți pe dezvoltare, pe care nu poți să-i mai aduci înapoi, pentru că locatiile, odată ce se preiau de către un retailer, acestea rămân pe termen lung în portofoliul acestuia, mai ales locațiile bune.
Așa că, dacă în următorii ani, cele două companii – Ahold Delhaize și Profi Rom Food – rămân cvasi – independente, adică vor avea structuri diferite și își mențin ritmul actual de expansiune, atunci ambele vor putea să ocupe alte câteva sute bune de locații și să-și consolideze și mai mult poziția.
În acest moment, cele două rețele din România au aproape 1.000 de magazine Mega Image și Shop & Go și aproape 1.700 de magazine Profi, pe cele 3 formate ale sale: Standard, City și Loco.
Diferența față de alte tranzacții din piața locală de retail alimentar
Cele mai mari tranzacții din retailul modern din România au presupus, fără excepție, transformarea/ remodelarea magazinelor sub brandul de retail al rețelei care făcut achiziția.
Așa s-a întâmplat când Lidl a intrat pe piața locală, prin achiziția Plus Discount, la fel când Auchan a achiziționat rețeaua de magazine real sau atunci când Carrefour a cumpărat, în timp, rețelele Artima, Billa sau – de curând – rețeaua de magazine cora.
Astfel, brandurile achiziționate au încetat să mai existe, după rebranding, ceea ce este foarte puțin probabil să se întâmple și cu brandul Profi, care va fi cel de-al 22-lea brand din portofoliul Ahold Delhaize și care își va continua dezvoltarea.
Însuși cele două companii – Ahold și Delhaize – au continuat să se dezvolte separat, cu conducere și sedii separate, după fuziunea din 2015 – 2016, concentrându-se pe sinergia adusă de brandurile fiecăruia, în piețele unde acestea activau/ activează.
Fuziunea dintre companiile Royal Ahold (Olanda) şi Delhaize Group (Belgia) a adus, în urma negocierilor dintre cele două companii, la o structură a afacerii, în urma căreia urmau să rezulte economii de costuri între 300 de milioane de euro şi 700 de milioane de euro. Negocierile vizau economiile anuale legate de achiziţii, lanţul de aprovizionare, administrarea şi sediile noii entităţi, iar în urma tranzacţiei nu vor fi închise magazine. Lucru care s-a și întâmplat.
Mai mult, în fiecare țară unde grupul Ahold Delhaize este prezent, brandurile locale de retail au fost pătrate, iar conducerea rețelelor locale este asigurată de manageri din tările respective, precum în România, unde compania Mega Image este condusă exclusiv de executivi români.
Având la bază această „moștenire”, este greu de presupus că lucrurile se vor desfășura diferit în ceea ce privește rețeaua Profi, după achiziția acesteia de către Ahold Delhaize, astfel că, cel mai probabil, aceasta își va continua dezvoltarea pe piața din România.
Echilibru în piața locală de retail alimentar
În contextul ultimilor tranzacții pe piața locală de retail alimentar, dacă am lua în calcul rezultatele financiare din 2022, un top 3 grupuri mari de retail, cu branduri de retail prezente pe piața din România, după cifra de afaceri, ar arăta în felul următor:
- Schwarz Group (Lidl și Kaufland): 6,92 miliarde €
- Ahold Delhaize (Profi și Mega Image): 4,1 miliarde €
- Carrefour (brandurile Carrefour + cora): 2,60 miliarde €
Ceea ce va aduce un echilibru între marii jucători din piață, pentru că, dacă ne raportăm la CA din 2022, Schwarz Group domina copios piața locală, cele 2 branduri ale sale având o cifră cumulată de 3 ori mai mare decât următorul clasat.
După finalizarea tranzacției, cifra de afaceri cumulată a Ahold Delhaize și Carrefour se va situa aproximativ la acelasi nivel cu cea a companiilor Schwarz Group – Lidl și Kaufland, echilibru care până la urmă va asigura un mediu competitiv mult mai sănătos, iar cei care vor avea de câștigat vor fi consumatorii.
Tranzacția dă un semn pozitiv pentru România și pentru viitorul investițiilor
Vânzarea Profi către Ahold Delhaize reprezintă cea mai mare tranzacție pe segmentul de produse alimentare din Europa continentală care implică un fond de private equity. De asemenea, tranzacția scrie istorie la nivel regional, fiind cea mai mare de până acum pe segmentul alimentar din Europa Centrală și de Est, ceea ce dă un semn pozitiv pentru România și pentru viitorul investițiilor din țara noastră.
Tranzacţia este supusă aprobării de către autorităţile competente în materia regulilor de concurenţă și se estimează a fi finalizată în cursul anului 2024
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail