AMRCR şi unul dintre reprezentanţii retailului modern, PROFI, au susţinut ieri o conferinţă de presă în prezenţa avocatului Gelu Goran de la Casa de Avocatură Goran Biriş, unde s-au clarificat şi alte aspecte contradictorii ale Legii Supermarketurilor.
Context
„Conform legii, furnizorii retailului (producători, importatori) nu vor mai avea promovări in-store, poziţionări şi alte servicii furnizate de către retailer pentru că vor fi strict prohibite. Mai mult, noile prevederi ale Legii se aplică tuturor produselor alimentare, nu doar celor super fresh,” a precizat Gelu Goran.
Credit Foto: shutterstock.com
„Legea a fost iniţiată de un grup restrâns de parlamentari, din dorinţa de a schimba anumite reglementări în categoria produselor fresh. Aceştia au crezut că vor face aceste modificări doar în zona de fresh, dar impactul se preconizează a fi mult mai larg.
Iniţiatorii îşi doresc prin această lege să „echilibreze”, cumva, lucrurile, ignorănd că între furnizori şi retaileri există contracte comerciale libere, negociate, asumate reciproc şi agreate şi ignorând că aceste contracte reflectă realităţile pieţei moderne de retail din întreaga lume, nu doar de la noi. Astfel, s-a ajuns într-o paradigmă în care pur şi simplu au găsit de cuviinţă să înlăture un mod comercial existent în piaţa de retail şi să determine ca să fie interzise taxele şi serviciile către furnizori, înlăturând astfel temelia si buna funcţionare a întregului comerţ de produse alimentare, ” a continuat Gelu Goran.
Pe lângă viciile majore de constitutionalitate amintite ieri şi de AMRCR, şi din raţiuni de tratate europene privind libera circulaţie a mărfurilor în spaţiul UE, legea poate duce la procedura de infringement a României pentru că e vorba de restricţii cantitative evidente care nu fac altceva decât să dea preferinţă în mod discriminatoriu produselor româneşti care trebuie puse la raft în magazinele retailului modern.
Punctul de vedere al reţelei de magazine PROFI, în legătură cu legea 321
„Noi avem cca 2.000 de furnizori, dintre care 1.700 vor fi afectaţi de această lege,” a declarat Costin Costinaş, director general adjunct PROFI. Asta se întâmplă din cauza definiţiei produselor alimentare proaspete (fresh), ce fac obiectul legii, motiv ce a indus în eroare o mulţime de furnizori care cred că legea se referă doar la produsele ultra-fresh: „produs alimentar proaspăt – aliment care nu este conservat prin sterilizare, deshidratare, congelare sau afumare, cu excepţia refrigerării,” conform definiţiei date de Legea 321.
„Potrivit legii, noi avem 3 termene diferite: 6 luni cu privire la lanţul scurt (proporţia de 51% a produselor la raft), un termen de 3 luni pentru schimbarea etichetării cărnii şi 3 zile pentru restul prevederilor legii (scurtarea termenului de plată, eliminarea taxelor de servicii etc).
Conform contractelor în derulare, noi nu putem notifica furnizorii într-un termen aşa de scurt (n. red – 7 zile calendaristice) asupra schimbării contractului comercial, motiv pentru care legea ne obligă sa fim în ilegalitate, iar una dintre măsurile ce se pot lua împotriva noastră poate să fie suspendarea licenţei de funcţionare, conform noii legi,” a declarat Călin Costinaş.
„Legea favorizează şi partenerii externi şi se creează o migrare de cash din ţară către exteriorul ţării”
În legătură cu scurtarea termenelor de plată la produsele alimentare fresh, Călin Costinaş a declarat că: „în acest moment, noua lege favorizează nu doar producătorii locali ci şi pe cei externi pentru că dacă eu import legume şi fructe, legea din România sub care funcţionăm cu toţii aici se aplică şi partenerilor externi.
Concret, vom plăti facturile externe mai repede decât au fost plătite până acum, în detrimentul furnizorilor care nu sunt reglementaţi de lege, adică furnizorii de produse non-food, de servicii etc. În acest fel, se creează o migrare de cash din ţară către exteriorul ţării si un dezechilibru pentru companii care sunt victime colaterale ale acestui proces.”
Furnizorii ce spun? PROFI: „80% din furnizorii noştri au fost luaţi prin surprindere”
„Am adus o parte dintre oamenii de la achiziţii din Timişoara, în Bucureşti pentru o serie de discuţii cu furnizorii, iar ce am constat este că 80 – 90% din furnizorii noştri au fost luaţi prin surprindere, încluzând chiar furnizori foarte mari. Aceştia au crezut că este vorba doar de <<produs românesc şi produs proaspăt>>, aşa cum s-a vehiculat în presă şi că nu vor fi afectaţi,” a precizat Călin Costinaş.
În legătură cu companiile multinaţionale, prezente pe piaţa noastră, Goran precizează că „acestea funcţionează în baza unui trade marketing fond, în toată Europa, cu un preţ de listă, în jurul căruia îşi negociază cu retailerii discounturile de volum, de plată la timp etc. Trei sferturi din acest trade marketing fond este plătit de către companii retailerilor, ca servicii de promovare ale bunurilor în-store, cu avantaje reciproce: creşterea volumelor, a rulajului, numărului de feţe la raft etc.
Iar acum, deoarece retailerul riscă sancţiuni majore dacă percepe aceste servicii, furnizorii sunt puşi în situaţia în care vor include într-un preţ net astfel de servicii, dar fără să aibă garanţia că aceste se vor şi presta, garanţii care până acum erau stipulate în contract.”
Cum va afecta legea furnizorii PROFI de legume & fructe?
În legătura cu poate cea mai problematică categorie de produse, în contextul Legii 321, şi anume categoria de legume şi fructe, l-am întrebat pe Călin Costinaş cum va decurge relaţia comercială cu furnizorii din această categorie: „În acest moment avem 107 furnizori de legume şi fructe. Atunci când legea va intra în vigoare, niciunul dintre ei nu va putea să ne trimită factura în format electronic, în câteva zile, pentru a se putea încadra în termenul de plată maxim de 7 zile calendaristice. Poate unul singur, din estimările nostre. Asta înseamnă că nu vom mai putea colabora cu niciunul dintre aceşti furnizori pentru că dacă vom continua colaborarea ar însemna să ne asumăm nişte riscuri şi să plătim penalitate la fiecare dintre facturi.”
Ca o concluzie
În mod normal, Legea Supermarketurilor se află deja, în acest moment, pe masa Președintelui României care are sarcina de a o promulga sau de a cere reexaminarea acesteia în Camera Deputaților, până la data de 8 iulie 2016.
„Sunt şanse ca să se schimbe parcursul noii Legi dar doar dacă se vor dezmetici, dintr-o dată, mult mai mulţi. Altfel, estimarea noastră este că legea se va promulga la jumătatea lunii viitoare, iar reculul cel mai puternic se va resimţi începând cu lunile septembrie – octombrie, când va avea loc un şoc în piaţă,” a încheiat Călin Costinaş.
Concluzionând, consecinţele cele mai mari, după aplicarea Legii 321, vor fi: creşterea preţurilor la toţi comercianţii, urmate de inflaţie şi ieşirea din retailul modern a micilor furnizori. Chiar dacă legea clamează interesul consumatorului şi cel al producătorilor locali, aceştia vor fi, în mod evident, afectaţi.
AICI se poate parcurge, în întregime, documentul aprobat de Camera Deputaţilor.
În fiecare dimineaţă, puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.