La sfarsitul anului trecut faceam o analiza a retail-ului nostru, trecand in revista deschiderile de magazine din acest an si ajungeam la concluzia ca 2009 a fost anul retelelor tip discount.
La sfarsitul anului trecut, GFK Romania a facut un studiu asupra preferintelor romanilor pentru un anumit tip de magazin. Astfel, in mediul urban, hypermarketul a continuat sa fie principalul tip de magazin in care romanii si-au facut cumparaturile anul trecut. Mai exact 46% dintre romani prefera acest format, 22 % prefera formatul tip discount ( fata de 17% in 2008 ), 12 % prefera supermarketurile ( anul trecut procentul era de 18%!!! ) iar 17 % dintre romani prefera magazinele traditionale ( au ramas la acelasi nivel cu 2008 ).
Din punctul de vedere al frecventei de cumparare, aceasta este in scadere pentru toate tipurile de magazine, exceptand pe cele de tip discount, in schimb sumele cheltuite au ramas relative aceleasi ceea ce inseamna ca romanii nu cheltuie neaparat mai putin, fata de 2008, ci se duc mai rar la cumparaturi.
Shopping listul a devenit o practica mai des intalnita. Cu alte cuvinte romanii isi planifica mai bine cumparaturile si nu mai cumpara chiar orice. A scazut numarul celor care merg la cumparaturi din placere sau pentru a tine pasul cu moda.
Criteriul cel mai important in alegerea unui magazin, pentru cei din mediul urban, este calitatea si prospetimea produselor, apoi calitatea serviciilor, curatenia din magazine, afisarea corecta si vizibila a preturilor si raportul bun pret/calitate. Multe din ele se regasesc si in studiul facut de mine in randul twitter-istilor. Remember ?:)
In 2009 peste jumatate din cumparatorii din mediul urban au cumparat produse avand marci private, mai ales la dulciuri si mezeluri. Anul trecut atat retailerii cat soi producatorii au avut mai multa aplecare catre acest segment.
Comparand datele din 2008 cu cele din 2009, nu apar diferente foarte mari, ceea ce inseamna ca nu au existat foarte mult schimbari in preferintele romanilor pentru consumul de marci private. Aici mai trebuie lucrat. In promovarea acestor produse trebuie demonstrat si comunicat ca un produs care are un pret mai mic nu inseamna automat ca are o calitate scazuta. Va fi una din provocarile din acest an, ata pentru retaileri, care au inceput sa importe destul de mult produse pentru marcile lor private, cat si pentru producatorii autohtoni.
Eu niciodata nu am inteles care e treaba cu hipermaket-uri si supermarket-uri..Cum se face diferentierea? hiper>super…Si atunci cand o sa apara gigamarket? sau titanmarket? zillionmarket? exista un anumit barem?
Mihai poti citi aici care este diferenta : http://blog.triconsultance.ro/2009/11/retail-ul-modern-in-romania-i/ ( partea 1 ). In total sunt 3 parti. Daca ai placerea sa citesti, ai sa te lamuresti.
Pingback: uberVU - social comments
Magazinele „discount” din cate am vazut sunt un mare fas. N-am diacritice. Pe Iasi si Bacau unde imi fac eu cumparaturile, singurul e Plus-ul, care chiar nu e mai ieftin decat alte magazine. Au marcile aduse din Germania, facute pentru ei, dar unele sunt mai scumpe decat ale noastra. In plus, ce-i mai ieftin este si infinit mai prost, lucru observat in mai multe cazuri.
La capitolul marci private, pot lauda Real-ul ca face niste chestii bune. Preturi mai mici si calitate la fel sau mai buna decat la marcile consacrate. In schimb D’oro de la Kaufland, 1 de la Carrefou, Grande din Kaufland, sunt niste porcarii mari.
Nu fac bash aici, nu tin partea niciunui magazin, e doar experienta mea de consumator.
Acolo unde exista variante gen real, Carrefour, Cora, Auchan, un discounter poate fi neinteresant pentru unii. Asta in orasele mari.Dar in orasele mici sau foarte mici, unde singura varianta poate fi un Minimax sau un Plus, un astfel de magazin, tip discount este o solutie.
Pingback: Tweets that mention Romanii prefera in continuare hypermarketurile | TRI CONSULTANCE servicii de merchandising si listare in Key Accounts, retail & FMCG -- Topsy.com