Diamant

Iulian Motoi, Elian Solutions, furnizor servicii ERP: „În acest domeniu, credem că referințele sunt cruciale”

Într-o piaţă cu o concurenţă acerbă, precum cea a programelor de gestiune tip ERP, diferenţierea se face nu doar prin calitatea serviciilor la un preţ corect ci şi prin uşurinţa de a adapta gama de servicii la cerinţele actuale ale pieţii.

Dynamics-NAV-TabletaUnul dintre furnizorii unor astfel de soluţii ERP, cu adresabilitate şi către retail şi industria FMCG, este compania Elian Solutions, ale cărei soluţii ERP dau posibilitatea clienţilor să cunoască cu exactitate situaţia stocurilor, a creanţelor şi datoriilor, să îşi poată previziona cash-flow-ul, să urmărească producţia, centrele de cost şi multe altele. Managementul firmei poate avea astfel o imagine corectă și integrală asupra afacerii.

Elian Solutions este implementator al sistemului ERP Microsoft Dynamics NAV și partener Microsoft și activează pe piață începând cu anul 2008. În primul semestru al anului fiscal 2014, Elian Solutions a fost cea de-a doua companie ca volum de vânzări pe sistemele ERP Dynamics. Printre clienții companiei se numără Producton, Intersnack, Riso Scotti, Fabryo, Tonerfill, Donauland, Total Waste Recycling, Hengl Romania, Zelmer, Braun Avitum, Turck, Romcontrol.

Pentru a afla şi alte detalii, am stat de vorbă cu Iulian Motoi, Managing Partner, Elian Solutions.

retail-FMCG.ro: Cum au evoluat serviciile ERP în România și cum considerați că se va dezvolta acest tip de serviciu în următorii ani?

Iulian Motoi: În ultimii ani, criza a produs numeroase schimbări în piața serviciilor de tip ERP, în sensul că au supraviețuit doar firmele mai puternice din punct de vedere financiar și cele care au putut oferi calitate la același preț sau la prețuri mai scăzute. Indiferent de trendul economic general, serviciile ERP vor continua dezvoltarea în următorii ani. Companiile mari și foarte mari au deja implementate astfel de sisteme, creșterea va fi îndeosebi pe segmentul companiilor medii și în dezvoltare.

Care este ponderea clienților din retail și FMCG în portofoliul Elian Solutions?

În potofoliul nostru, acest tip de clienți are o pondere de circa 15%.

Care sunt beneficiile/avantajele implementării ERP pentru o companie din domeniile retail și FMCG?

Avantajele unei implementări ERP sunt multiple, le voi menționa pe cele mai semnficative:

• Evidența stocurilor în timp real – de multe ori companiiile nu știu sigur ce mai au în stoc, iar aceasta este o problemă critică ce duce la pierderea unor oportunități de vânzare.

• Optimizarea stocurilor – prin setarea unei politici de aprovizionare care să mențină stocurile la un nivel minim, evitându-se costurile de depozitare și blocarea banilor în marfă care nu se vinde. Politicile de aprovizionare se pot stabili în baza unor algoritmi care țin cont de istoricul vânzărilor, de sezonalitate.

• Stabilirea unoi politici de prețuri și discounturi flexibile, ce pot merge pâna la nivelul fiecărui articol sau client.

• Gestionarea avansată a depozitului – depozitul poate fi împărțit în compartimente cărora le pot fi asociate tipologii de produse, condiții de stocare (temperatură, umiditate etc).

• Urmărirea performanțelor la nivelul cel mai detaliat: pe fiecare magazin în parte, pe fiecare agent de vânzări, marja de profit pe fiecare articol sau chiar pe fiecare vânzare.

• Asigurarea urmăririi mărfurilor pe numere seriale sau loturi și după termenul de garanție. Un management al calității nu e posibil fără astfel de funcționalități.

• Sistemele de tip ERP pot fi integrate cu ușurință cu magazine online, scannere, case de marcat.

Care sunt problemele pe care le identifică companiile în interiorul acestora și cum ajung ulterior la decizia de a implementa acest serviciu?

Principala problemă este că nu se pot lua decizii în timp real privind: achiziția stocurilor, urmărirea încasărilor, identificarea produselor care sunt profitabile sau nu. Există, de obicei, mai multe softuri care nu comunică între ele, informația ajunge la management cu întârziere și este inexactă. Decizia apare în momentul în care se constată că eficiența în cadrul companiei scade și procesul decizional este greoi. Uneori și colaboratorii externi, în special cei din UE, impun un astfel de sistem drept condiție a continuării colaborării cu firma respectivă. Ei vor să se asigure că partenerul lor dispune de un sistem informațional care să asigure un nivel de calitate a informației similar cu ceea ce au ei.

Care sunt principalele proiecte implementate în retail şi în industria FMCG și ce rezultate au adus pentru companiile cliente?

Principalele proiecte implementate au fost pentru companii precum Producton, Toko, Valtec. Rezultatele au dus la o eficientizare generală a activității, bazată în special pe optimizarea stocurilor și creșterea vitezei de rotație a acestora, urmărirea strictă a încasărilor, controlul cheltuielilor și îmbunătățirea relațiilor cu clienții.

Care este bugetul pentru o astfel de implementare şi ce paşi presupune aceasta?

Bugetul este compus din partea de licențiere a softului și din serviciile de implementare. Licențierea softului este influențată de către numărul de utilizatori și de module achiziționate.

Serviciile de implementare sunt detaliate într-un plan de proiect, care cuprinde pașii implementării. Pentru o implementare obișnuită pașii sunt:

• Analiza – în această etapă identificăm și documentăm fluxurile informaționale și de afaceri ale clientului, atât ceea ce se întâmplă la momentul respectiv cât și ceea ce dorește clientul să obțină de la noul sistem.

• Workshop – în această etapă prezentăm sistemul ERP clientului, ghidându-ne după cerințele de afaceri definite în etapa anterioară. Practic, îi arătăm clientului, pe fiecare operațiune în parte, cum va lucra cu noul sistem.

• Analiză ”Gap-Fit ”– în această etapă documentăm în detaliu acele cerințe de afaceri care vor necesita customizări ale sistemului. Deși sistemul ERP implementat de noi (Microsoft Dynamics NAV) vine cu o mulțime de funcționalități, fiecare firmă are specificul ei și acesta trebuie reflectat și în sistem.

• Dezvoltare – în această etapă se realizează customizările sistemului. Dezvoltările sunt testate de implementator dar și de client.

• Training – în această etapă, viitorii utilizatori ai sistemului învață cum să utilizeze aplicația. Instruirea se face pe baza unor scenarii de lucru care conțin operațiunile pe care le vor realiza utilizatorii în mod curent.

• Migrare date – se importă date din vechiul în noul sistem: stocurile, facturile, clienții, conturile bancare etc.

• Go-Live – este etapa când sistemul devine funcțional, când utilizatorii încep să lucreze cu el.

În funcție de elementele menționate mai sus, bugetul unei implementări de sistem ERP începe de la câteva mii de euro și, depinzând de numărul de utilizatori ai sistemului, poate urca.

Cât durează implementarea unui astfel de sistem și în cât timp se pot observa rezultatele? Vă rugăm să ne spuneţi şi ce presupun serviciile post implementare.

Dynamics-NAV-BI-ExcelImplementarea poate dura între două și șase luni. În funcție de amploarea și specificul implementării, rezultatele se pot vedea după câteva luni, maxim un an de zile. De obicei, în primele trei luni există o ușoară scădere a productivității, fiindcă acomodarea cu noul sistem ia timp, dar odată ce lucrurile se așează, efectele devin vizibile rapid.

Dintr-un anumit punct de vedere, serviciile post-implementare sunt chiar mai importante decât implementarea propriu-zisă. Dacă în cadrul procesului de implementare s-au definit procesele de bază ale companiei, ajustările fine se realizează ulterior, când utilizatorii încep să cunoască mai bine sistemul și învață să obțină maximum de la acesta. În plus, dincolo de suportul acordat pentru activitatea curentă, apar mereu noi cerințe, sistemul se extinde cu noi funcționalități.

Cât de importantă este pregătirea personalului din compania clientă pentru succesul implementării ERP?

Pregătirea personalului este importantă pentru succesul unei implementări în sensul că utilizatorii clientului cunosc cel mai bine afacerea și ei sunt și cei care vor utiliza în final sistemul. Managementul clientului trebuie să-și asume implementarea din acest punct de vedere – adică să aloce resurse și timp, să mobilizeze oamenii. O implementare reușită este întotdeauna rezultatul unui parteneriat între client și furnizor. Clientul trebuie să știe ce vrea, iar furnizorul trebuie să știe cum să definească în sistem ceea ce vrea clientul.

Prin ce se diferențiază Elian Solutions față de competitorii săi de pe piață?

Mizăm pe faptul că avem o echipă experimentată, formată din consultanți cu zeci de implementări la activ și pe faptul că reușim să creăm o relație cu clientul mai puțin formalizată, încercăm să comunicăm cât mai direct, fără să folosim jargonul din domeniul IT.

În același timp, avem o preocupare permanentă pentru instruirea echipei, fiindcă înțelegem că oamenii sunt cel mai important capital și oferim un management de proiect perfomant. În acest domeniu, managementul de proiect e un element critic și nu de puține ori implementările au eșuat tocmai datorită managementului de proiect defectuos. Produsul era bun, oamenii erau competenți, dar managementul lăsa de dorit. În ceea ce ne privește, până la acest moment, nu există implementare eșuată și toții clienții noștri folosesc sistemul.

Implementările le realizăm după o metodologie specifică creată de către Microsoft, care oferă clientului siguranța că sistemul va funcționa în parametrii agreați.

Cum pot potențialii clienți să testeze serviciile oferite de Elian Solutions?

Potențialilor clienți le oferim o prezentare detaliată și personalizată a sistemului, în care le arătăm exact cum poate sistemul să le satisfacă nevoile și ce putem face noi pentru ei. Nu promitem lucruri pe care nu le putem realiza, chiar dacă clientul e atractiv din punct de vedere financiar.

În acest domeniu, credem că referințele sunt cruciale. Noi avem publice implementările și îndemnăm pe toți potențialii clienți să ia referințe de la clienții noștri cu un profil de activitate similar. E cel mai bun mod de a verifica dacă o soluție este sau nu adecvată pentru afacerea ta.

Ce planuri aveți privind extinderea numărului de clienți din piața de retail și FMCG?

Targetăm constant piața de retail și FMCG fiindcă avem o soluție care satisface cerințele acestei piețe. E adevărat că pe această zonă concurența este acerbă, dar credem că atât sistemul ERP pe care-l vindem, cât și noi ca implementatori, suntem capabili să livrăm ceea ce are nevoie această piață.

Sistemul Micrsoft Dynamics NAV vine cu o multitudine de funcționalități pe zona de distribuție, dar în timp am adăugat noi și noi funcționalități și putem spune că am creat o adevărată verticală pe această zonă.

 În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din Retail & FMCG în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 6,995 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Servicii » Iulian Motoi, Elian Solutions, furnizor servicii ERP: „În acest domeniu, credem că referințele sunt cruciale”
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

  1. Domnul Iulian are dreptate. Referintele sunt cruciale. Un aspect pe care l-am pierdut din vedere acum 7 ani cand am implementat un ERP in firma in care eram in acea perioada intr-o pozitie de management, a fost scaderea productivitatii in perioada urmatoare implementarii.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: