Initiative Media, parte a grupului Interpublic MediaBrands, a lansat cea de-a XIX-a ediție a Media Fact Book, singura analiză care oferă o radiografie obiectivă și completă a industriei de media din România.
„În 2014, piața de media a început din nou să crească, după câţiva ani de scădere, urmați de o perioadă de stagnare. Acest trend se va menține și în 2015, principalul motor fiind creșterea economică ce începe să se simtă și la nivelul consumului”, a declarat Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative Media.
Conform Media Fact Book 2015, piața locală de media a avut anul trecut o evoluție pozitivă, fiind înregistrată o creștere de 2,6% față de 2013, până la valoarea totală de 313 milioane euro net. În 2015 se dorește ca valoarea cheltuielilor de publicitate să ajungă la 322 milioane euro net, cu o crește de aproximativ 3%, însă aceasta nu reprezintă o creștere de consum.
Domeniile care au cunoscut o creștere în anul curent sunt domeniul IT, agricultura, retailul, dar și telecomunicațiile, electronicele și electricele și domeniul farmaceutic.
„Ne bucurăm că simțim un reviriment al acestei piețe mult încercate în ultimii ani: atât în contextul crizei economice din perioada 2009 – 2012, cât și al presiunilor legislative din anul 2013. Deși procentele par mici în comparație cu anii de boom, aceasta este o creștere sănătoasă, în același ritm cu indicatorii economici de consum care o determină”, a adăugat Alexandra Olteanu.
În 2014, singurele medii care au înregistrat creșteri ale volumelor derulate au fost televiziunea și internetul, acestea înregistrând valori de 198 milioane euro, respectiv 51 milioane euro. Mediul digital se menține ca cel mai dinamic.
Piața radio (18 milioane euro) și cea OOH (28 milioane euro) s-au menținut la valori constante, în timp ce valoarea presei scrise din România continuă să scadă, spre deosebire de Ungaria, Croația și Republica Cehă, unde printul este în creștere, cu peste 20%. În 2014 printul a pierdut 10% din volum și ajungând la cea mai mică valoare din piața de media, de doar 17 milioane euro.
Pentru 2015, estimarea Media Fact Book privind valoarea volumelor de media din TV este de 205 milioane de euro, în creștere cu 3,5% față de 2014. De asemenea, internetul își continuă creșterea susținută (+10%), în vreme ce radio-ul și OOH-ul sunt medii stabile, fără evoluții notabile. La capitolul scăderi, presa va pierde din volum 10%.
În Media Fact Book a fost introdusă și categoria: Romanian Consumer Trends, de unde aflăm că există un trend către produsele convenabile ca preț, către mărcile proprii ale supermarketurilor: Food – 54%, Home Care 31, 5%, Self Care – 18, 3%. Aceasta vine ca o amprentă a crizei financiare din ultimii ani.
Ca o concluzie, și sectorul de online shopping va crește, atât pe desktop, cât și pe mobile, unde vom putea să facem procesele de cumpărare, să comparăm prețurile și să finalizăm cumpărăturile cât mai curând și cât mai bine.
Media Fact Book este singurul raport de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din 1997. Studiul integral poate fi vizualizat și descărcat în formă digitală de pe www.mediafactbook.ro, accesibil de pe orice device.
Acest articol a fost redactat de pe noua tabletă Krüger&Matz EDGE1082.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.