Pandemia COVID-19 este pe cale să dea peste cap un nou sezon de sărbători, supus acum și presiunii inflaționiste. Pentru a atenua unele dintre aceste perturbări, pe parcursul celor 18 luni de pandemie de până acum companiile din Europa au încercat să fructifice creșterea comerțului online, care încă esta o nișă, iar digitalizarea s-a extins asupra întregului retail – ceea ce numim omni-canal.
Credit foto: Shutterstock
NielsenIQ monitorizează evoluția vânzărilor online, atât prin înregistrarea vânzărilor prin canalele de eCcommerce ale retailerilor de bunuri de larg consum, cât și prin studii recurente în rândul shopperilor din digital.
E-commerce shopper trends
Conform ultimului val al studiului “E-commerce shopper trends” derulat pe parcursul lunii noiembrie 2021, penetrarea în rândul românilor din mediul urban a cumpărăturilor digitale este în continuă creștere. Dintre utilizatorii curenți, 8% declară că au devenit e-shoppers în ultimele 6 luni (versus 20% nou veniți anul trecut).
Acest lucru arată în același timp că acum avem mai mulți cumpărători cu experiență de cel puțin un an: 92% experimentați versus 80% în 2020. O trăsătură comună în rândul celor care au apelat pentru prima dată la online este faptul că în majoritate ei fac parte din categoria celor cu venituri mici (45%), doar 21% dintre nou veniți având venituri mari.
Un alt aspect interesant este că, dacă anul trecut majoritatea noilor cumpărători din online erau părinți cu copii mici, sub 2 ani, nou veniții din 2021 sunt în majoritate părinți de adolescenți.
Pe măsură ce tehnologia serviciilor omni a evoluat, consumatorii par acum mai obișnuiți să își caute produsele necesare online. Raportul calitate-preț este un atribut cheie în decizia de cumpărare iar comparațiile se fac mult mai ușor în online. Parcurgând acești pași, cumpărătorii au devenit conștienți și de marea varietatea a sortimentației ce le este rapid la îndemână în mod digital.
Cumpărăturile online
În România, consumatorii care se îndreaptă către online pot opta fie pentru platforma online a retailerului preferat fie pentru platformele de livrare și folosesc atât paginile de internet cât și aplicațiile dedicate. 36% preferă să cumpere direct din aplicația retailerului și aproape 7% apelează la aplicația platformelor de livrare.
Iulia Pencea, Market Leader NielsenIQ România, confirmă că shopperii nu sunt atrași de e-commerce doar datorită confortului, ci și prin ofertele online mai bune:
“În topul motivelor de cumpărare online găsim pe primul loc gama variată de mărci și produse disponibile online (66%), urmat de serviciul de livrare (54%) și prețurile mai mici comparativ cu magazinele fizice (48%). Pentru nou veniții de anul acesta se remarcă o sensibilitate mai mare la preț, ei valorizând mai mult (57%) faptul că găsesc prețuri mai mici decât în magazinele fizice, precum și ofertele/ promoțiile atractive găsite în online (47%). ”.
“Din punctul de vedere al categoriilor cumpărate online, nu se remarcă diferențe între cumpărătorii experimentați și cei care au venit pentru prima dată în online în ultimele 6 luni. În schimb, detalii interesante se observă în rândul celor care au devenit e-shoppers în ultima lună, în vârful valului 4 al pandemiei (octombrie 2021), aceștia cumpărând de exemplu alimente proaspete în proporție de 42% versus cumpărătorii experimentați (21%) “.
Creștere în septembrie-octombrie 2021
O corelație între evoluția cazurilor de Covid și creșterea vânzărilor în online este foarte vizibilă și din datele de retail audit Nielsen IQ, care ne arată o creștere accelerată în septembrie-octombrie 2021.
“În plus, am observat că 48% dintre cumpărătorii online au inclus cel puțin o nouă categorie în lista de online shopping, ca urmare a pandemiei. De asemenea, prelungirea pandemiei a condus la stabilizarea obiceiului de cumpărare din online pentru anumite categorii, în defavoarea magazinelor fizice. Amintim aici, desigur, serviciile de “food delivery” dar și medicamentele și suplimentele alimentare, hrană pentru animale și categoria tutun” detaliază Vasi Dragomir, Consumer & Shopper Insights Leader Nielsen IQ.
Creșterea din Omni
Ultimii doi ani i-au învățat pe producători și comercianții cu amănuntul că o creștere considerabilă va veni din Omni, iar acum este momentul să dezvolte acest canal și să-i maximizeze potențialul. Există, totuși, câteva aspecte de care trebuie ținut cont:
- Experiența cumpărătorului
Un coș nelimitat online poate însemna scăderi în calitatea și fiabilitatea serviciilor. După cum sugerează Iulia Pencea, „provocarea este de a crea un mediu sigur pentru consumatori, în care tehnologia omni le satisface așteptările și unde raportul calitate-preț și strategia promoțională sunt cheia succesului”.
- Abordarea Omni
Consumatorii vor continua să viziteze magazinele fizice, în primul rând deoarece le place interacțiunea socială și contactul direct cu produsele. Astfel, un serviciu mai rapid, livrări adaptate cerințelor fiecăruia și ușurință de a naviga de la alegere produs la comandă sunt atribute unde online-ul trebuie să exceleze pentru a rămâne în fruntea concurenței.
- Lupta pentru atenție
Este adevărat că online-ul permite o mai bună direcționare către cumpărători, oferte personalizate și prețuri dinamice. Dar ne confruntăm deja cu o piață fragmentată, cu noi e-tailers și mărci care apar în fiecare zi, ceea ce face tot mai dificilă păstrarea loialității. Vor mai fi anunțurile promoționale și cuvintele cheie suficiente pentru a atrage și a menține atenția cumpărătorilor în viitor?
E-commerce este deja parte din viața noastră de zi cu zi, dar rămâne de văzut cât de bine vor măsură companiile impactul real al vânzărilor omni, și cum se vor adapta pentru a valorifica această nouă realitate. Succesul va depinde de anticiparea comportamentului consumatorilor în față diversității de noi opțiuni de cumpărare.
Nielsen IQ
Nielsen IQ este o companie globală de măsurare și analiză de date care livrează cea mai completă imagine asupra consumatorilor și piețelor din întreaga lume. Alimentată de o formidabilă platformă de date de consumator și cu capacități de analiză sofisticate, Nielsen IQ facilitează decizii de business clare și îndrăznețe pentru producători și retaileri de top din industria mondială de bunuri de larg consum.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail