Primul! Cine a fost primul retailer care a intrat în România? Cine a deschis primul magazin al retailului modern? Cine a deschis primul magazin de pe un anumit format? Cine a fost primul retailer care a intrat în România prin preluarea altei reţele? Răspunsurile – în cele ce urmează, cu date concrete şi poze de colecţie de la deschiderea acestor magazine sau din acea perioadă.
19 ani de comerţ modern în România
Anul 1995 avea să deschidă un nouă eră în comerţul alimentar din România, odată cu primul magazin deschis în ceea ce urma să devină retailul modern autohton. Erau acei ani în care chişcurile, buticurile, micile magazine şi centrele en-gros erau la putere în comerţul din România, o imagine mai degrabă de bazar oriental care era încă departe de conceptele de supermarket, hypermarket sau de discounter aflate în plină dezvoltare mai spre Vestul Europei.
În acest peisaj, în anul 1995 a apărut primul magazin cu autoservire şi conceptul de reţea de magazine – Mega Image, având la bază o companie cu acţionariat grecesc. Despre acest început şi despre începuturile altor retaileri ce au demarat operaţiuni de retail în România este vorba în acest articol care se vrea a fi o radiografie a debutului retailului modern în România şi – de ce nu – o istorie a retailului alimentar din România.
1. Mega Image (1995)
Mega Image Lizeanu, primul magazin al reţelei Mega Image şi primul magazin al retailului modern din România, s-a deschis în luna mai 1995 pe Sos. Stefan cel Mare nr. 226, sector 2, Bucuresti. Pentru bucureşteni, logo-ul Mega Image avea să devină ceva foarte familiar, în curând.
În urmatoarea perioadă 1996-1998, Mega Image deschide cate 2 noi unităţi pe an, iar în anul 1999 o singură unitate. Astfel, la finalul anului 1999 reteaua Mega Image ajunge la un numar de 8 supermarketuri in Bucuresti.
În anul 2000, reţeaua Mega Image a fost cumpărată de grupul belgian Delhaize Group.
În aprilie 2003, încep să funcţioneze şi primele 2 supermarketuri în afara Bucureştiului: cel din Ploieşti, situat in Bd. Republicii, nr. 108 şi primul din Constanţa, amplasat în Bd. Tomis, nr. 310.
Anul 2008 a însemnat pentru Mega Image primul pas mare spre extindere prin achiziționarea a 14 magazine La Fourmi, în Bucureşti, pentru suma de 18,6 milioane euro.
De aici a început puternica expansiune a lanţului Mega Image, având la bază un format de mare succes, cel de supermarket – foarte aproape de convenience – ce a presupus şi alte preluări de reţele locale de magazine dar şi dezvoltarea unor noi formate.
În decembrie 2009, Mega Image inaugurează primul magazin Red Market, un hibrid între un supermarket convenience si un discounter, în comuna 1 Decembrie din jud Ilfov. Au mai urmat şi alte Magazine Red Market dar ulterior Mega Image a renunţat la acest format. Imaginea de mai jos este de la deschiderea Red Market Uverturii:
Mega Image a mai făcut un pas în dezvoltarea reţelei sale prin intrarea pe piaţa magazinelor de dimensiuni mai mici, de convenienţă, sub un nou concept: “Shop & Go”. Primul Shop & Go a fost deschis la începutul lunii decembrie 2010, pe str. Delea Nouă, în Bucureşti. Era vorba de un magazin de proximitate, practic, cu o suprafaţă de vânzare de aproximativ 170 mp destinat să atragă clienţii din imediata apropiere.
Pe data de 31 Ianuarie 2013, Mega Image deschide magazinul Mega Image Piaţa Gemeni ce va fi primul concept store din cadrul reţelei destinat food shopping-ului:
Apoi, în octombrie 2013, cel de-al doilea concept store din București, Mega Image Piața Sudului, primul magazin de acest tip stand alone:
La ora actuală, Delhaize Group este cel mai mare retailer din România, după numărul de magazine, operând în România lanţul de supermarketuri Mega Image, cu o reţea ce cuprinde 330 de magazine în Bucureşti, Constanţa, Ploieşti, Piteşti, Braşov, Târgovişte şi alte oraşe, sub mărcile Mega Image, Shop&Go şi AB Cool Food.
În august 2014, Mega Image demarează parteneriatul cu gigantul comerţului electronic eMAG, prin care lansează magazinul online „Supermarket la tine acasă”, serviciu ce presupune atât comenzi cu livrare la domiciliu – oriunde în ţară – cât şi în sistem Drive, adică cu ridicare din magazine.
2. Metro Cash&Carry România (1996)
Metro Otopeni a fost primul magazin Metro al retailului german din România, deschis în toamna anului 1996 şi primul magazin tip cash&carry din România. Metro Otopeni a fost primul magazin al retailului modern de dimensiuni mari şi a însemnat începutul comerţului en-gros organizat din România.
Era prima oară când accesul într-un magazin se făcea în baza unei legitimaţii de client, iar fiecare cumpărătură era însoţită de o factură, ceva cu totul nou pentru acele vremuri. În plus, era prezent pentru prima dată conceptul de cărucior pentru cumpărături, atât de comun azi, 18 ani mai târziu.
După 9 ani, în anul 2005, magazinul din Otopeni a fost relocat în Băneasa, la doar câţiva kilometri, lângă unul dintre cele mai mari centre comerciale din România, Băneasa Shopping City.
După cum se vede, magazinul din Otopeni, deschis în 1996, nu diferă faţă de cele actuale, doar patina timpului punându-şi amprenta în calitatea imaginilor. Metro Cash&Carry a păstrat layoutul (interior şi exterior) precum şi conceptul magazinului (cash&carry), însă şi-a adaptat în permanenţă sortimentul, abordarea, deschiderea, atât la nevoile pieţei, precum şi la dorinţele de afaceri ale clienţilor Metro profesionişti.
Conceptul METRO Punct, lansat în aprilie 2010, presupune un magazin Metro de dimensiuni mai mici şi cu sortimentaţia selecţionată, destinat oraşelor medii. Cei 1.700 metri patrati de vânzare ai unui Metro Punct oferă un sortiment de circa 3.500 de articole alimentare si nealimentare.
Metro lansează în martie 2012 programul „LaDoiPaşi”, primul program de franciză din România, ce oferă micilor comercianţi posibilitatea de a face parte dintr-o reţea naţională şi expertiza unuia dintre cei mai mari comercianţi globali. În martie 2014, reţeaua LaDoiPaşi depăşea 800 de parteneri şi 700 de magazine, în România, cu prezenţă în fiecare judeţ. Foto LadoiPasi:
Metro a fost primul retailer alimentar care a ataşat ofertei de servicii un magazin online tip B2B, cu livrare la sediul companiilor, lansând în ianuarie 2012 magazinul online Metro Office Direct, actualmente denumit Metro Magazin Online.
În 2014, METRO Cash & Carry, jucătorul numărul 1 în lume din domeniul cash & carry, serbează 50 ani de existenţă pe piaţa internaţională.
La ora actuală, Metro operează în România un număr de 32 de magazine tip Cash&Carry, dintre care 5 sunt de dimensiuni mai mici – Metro Punct. Cele 32 de magazine au o suprafaţă totală de vânzare de aproximativ 190.000 de mp.
3. BILLA (1999)
BILLA deschide primul său magazin în Romania pe data de 4 februarie 1999, în cartierul bucurestean Titan, consemnând deschiderea primului supermarket de dimensiuni mari din ţară. Tot în 1999, BILLA îşi începe expansiunea şi în provincie prin deschiderea magazinului din Constanţa.
În prezent, BILLA operează 82 de magazine şi are peste 3.500 de angajaţi, fiind unul dintre principalii angajatori din România. Cu suprafeţe intre 250 mp şi 2.400 mp şi peste 8.000 de articole comercializate în fiecare magazin.
4. PROFI (2009)
Primul Magazin PROFI deschis în Romania de către retailerul Luis Delhaize Group, cel care deţine şi reţeaua de hypermarketuri cora, a fost cel din Timişoara, de pe str. Miresei nr.1, pe data de 29 iunie 2000, oraş unde se află şi în prezent sediul administrativ al companiei PROFI ROOM FOOD.
La sfârşitul anului 2009, reţeaua de 67 de magazine PROFI a fost achiziţionată integral de către fondul polonez de Investiţii Enterprise Investors care a început o dezvoltare extensivă şi explozivă a reţelei din România.
Iată cum arăta un magazin PROFI de dinainte de 2009 şi cum arăta după preluarea de către EI şi remodelarea acestuia:
Primul Magazin PROFI deschis de către Enterprise de la preluare a fost tot în Timişoara, pe str. Dacilor nr.25, la data de 19 august 2010. Primul Profi City, formatul de dimensiuni mai mici, a fost cel din Bucureşti de pe Calea Rahovei, nr.355 (foto), deschis la data de 28 februarie 2013, moment în care PROFI intră şi pe segmentul de convenience store:
Anul acesta PROFI a adus şi o inovaţie retailului autohton, construind primele 2 magazine modulare din România şi din SE Europei, ceea ce aduce rapiditate în construcţie şi posibilitatea de a deschide magazine în zone greu accesibile.
La ora actuală, reţeaua PROFI numără 242 de unităţi, fiind prezent cu magazine ce operează în format standard şi City în 118 localitati din 40 de judeţe, situându-se pe un confortabil loc doi în randul lanţurilor de magazine din comerţul modern romanesc.
4. Carrefour (2001)
Carrefour Militari a fost primul magazin Carrefour din România şi primul hypermarket din România, deschis 27 iunie 2001. Retailerul francez Carrefour a introdus pentru prima dată în România formatul de hypermarket, un format ce avea să aibă mare succes la noi.
După deschiderea magazinului Carrefour Militari, au apărut câteva anecdote ce făceau referire la apetitul românilor pentru această formă de comerţ modern:
1. Angajaţii nu mai apucau să pună produsele la raft deoarece clienţii le luau direct de pe paleţi în momentul în care se făcea aprovizionarea.
2. În perioadele foarte aglomerate, clienţii parcau maşinile pe autostradă.
Şi ca să ilustrăm acest aspect, iată câteva poze de colecţie cu magazinul Carrefour Militari, primul hypermarket din România, în perioada de după deschidere, prin bunăvoinţa Carrefour România:
Ulterior, Carrefour şi-a extins strategia multi format intrând şi pe piaţa de supermarketuri. Astfel, în octombrie 2007, cumpără fosta reţea de magazine Artima, dezvoltată cu precăpdere în Vestul ţării, remodelând magazinele sub brandul Carrefour Express. Îcepând cu 15 decembrie 2010, toate supermarketurile Carrefour din Romania urmau să poarte sigla Carrefour Market.
Carrefour a deschis primul Carrefour Market din Capitală, în P-ţa Gorjului, din cartierul Militari, în data de 21 aprilie 2010 (foto). La acel moment Carrefour opera încă 25 de supermarket-uri Carrefour sub titulatura de Carrefour Expres (19 magazine, foste Artima), Carrefour Market (6 magazine deschise în ţară) şi 22 de hypermarketuri Carrefour.
În octombrie 2011, Carrefour România, în parteneriat cu societatea Angst, lansa franciza Carrefour în România, printr-un prim magazin, de proximitate, sub sigla Carrefour Express, ce avea să deschidă o nouă etapă în dezvoltarea multiformat al retailerului francez în România.
Carrefour a lansat pe 25 iulie 2013 www.carrefour-online.ro, primul site de cumpărături online cu livrare la domiciliu pe partea de produse alimentare și de larg consum (grocery), din România.
Carrefour operează în prezent, în România, 4 formate de magazine, cu un total de 150 de unitati: 25 hipermarketuri „Carrefour”, 80 supermarketuri „Market”, 44 magazine de proximitate „Express” şi un website de comerț online: www.carrefour-online.ro.
5. Selgros (2001)
Selgros a intrat pe piaţa românească în mai 2001 prin deschiderea primului magazin, în Braşov, unde se află şi sediul administraţiei centrale. Selgros a fost cel de-al doilea jucător cash&carry de pe piaţa din România, după Metro.
Primul unipol Selgros, la şantierul din Braşov, din iarna 2000-2001:
Sediul central din Braşov şi magazinul încă în construcţie:
Şantierul viitorului magazin Selgros Braşov:
Înmânarea unui buchet de flori primului client al magazinului Selgros Braşov – mai 2001:
Primul magazin din Bucureşti, Selgros Pantelimon, s-a deschis în 2002, iar în acelaşi an s-a deschis Selgros Băneasa, cel care avea să devină cel mai bun magazin al reţelei din România, în termen de vânzări.
Selgros Cash & Carry SRL este o societate a grupului TransGourmet, controlat astăzi integral de compania Coop Elveţia, Selgros deținând în prezent 86 de magazine: 44 în Germania, 15 în Polonia, 8 în Rusia şi 19 în România.
Fiecare dintre cele 19 magazine Selgros din România pune la dispozitia clientilor peste 41.000 de articole, dintre care aproximativ 24.000 de articole Food şi peste 17.000 de articole Non-Food. Suprafața de vânzare standard a magazinelor Selgros este de cca 10.000 de metri pătrați.
Începând cu ianuarie 2014, Selgros intră şi în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma MegaMarket.ro, punând la dispoziţia clienţilor săi peste 11.000 de produse.
6. Penny Market (2001)
Penny Market XXL, actualul XXL Mega Discount, a fost primul magazin tip discounter deschis în România, în anul 2001, în Bucureşti, pe Şoseaua Fundeni, nr. 38-40. XXL Mega Discount este formatul extins ca suprafaţă al magazinelor tip discounter Penny Market, aparţinând Rewe România, filiala retailerului german Rewe Group.
Primul magazin Penny Market din România a fost deschis în 2005. Foto de la deschiderea magazinului Penny Market cu numărul 100, din Paşcani:
Magazinele Penny Market au o suprafaţă de cca 750 mp şi un sortiment de aproximativ 2.000 de articole: alimente de bază, băuturi, detergenţi, produse proaspete şi congelate, legume, fructe şi non food.
Rewe România operează o reţea de 151 de magazine tip discount, în România, dintre care 8 sunt sub brandul XXL Mega Discount.
Compania REWE România face parte din concernul german REWE Group, unul dintre liderii europeni în comerţul alimentar. Grupul REWE este reprezentat în 13 ţări europene, cu un număr de 327.600 de angajaţi în 15.538 de magazine. În România, grupul este prezent prin lanţurile de magazine Billa, XXL Mega Discount şi Penny Market.
7. cora România (2003)
Primul magazin cora deschis în România a fost Cora Pantelimon, ridicat pe locul fostei platforme Granitul, în Estul Capitalei, inaugurat în luna octombrie 2003. Era al doilea jucător de pe formatul hypermarket, după Carrefour.
La inaugurarea magazinului cora Pantelimon a participat şi CEO cora România, Philippe Lejeune, care este în acceaşi funcţie şi în ziua de azi. Magazinul cora Pantelimon, în construcţie (foto):
cora România are o reţea naţională de 12 magazine, dintre care 4 în Bucureşti şi face parte din retailerul belgiano-francez Luis Delhaize Group. La finalul anului trecut, cora România aducea, în premieră pentru România, conceptul Drive, prin cora Drive.ro, serviciu tip click&collect, disponibil – deocamdată – doar pentru magazinul cora Lujerului din Bucureşti.
8. Kaufland (2005)
Primul magazin Kaufland a fost deschis în România în anul 2005, la Bucureşti, pe Şoseaua Colentina, aproape de Piaţa Obor, loc unde a funcţionat pentru o perioadă şi Centrala de Achiziţii Kaufland România. Iată o poză de la dechiderea acestui magazin, primită chiar de la Kaufland:
Între timp, Kaufland a devenit cel mai mare retailer din România, ca suprafaţă totală de vânzare dar şi ca cifră de afaceri. În acest moment, Kaufland operează în România o reţea de 94 de magazine tip hypermarket cu accent de discounter. De altfel, alături de LIDL, Kaufland face parte din grupul de retail german Schwarz Group.
9. real
Primul magazin real Hypermarket din România, a fost dechis de către Metro Group în martie 2006, la Timişoara. La finalul lunii noiembrie 2012, Auchan Group cumpără de la Metro Group 20 dintre cele 24 de magazine real Hypermarket din România.
Poze de la prima dechidere a unui magazin real nu avem dar am găsit una în arhivă cu ultimul magazin real deschis. E vorba despre real Theodor Pallady sau real Policolor care s-a deschis pe 29 aprilie 2010:
La ora actuală doar cele 4 magazine real neachiziţionate de către Auchan funcţionează în continuare în România, aceastea râmânând în proprietatea Metro Group. Cele 4 magazine sunt: real,- Arad, real,- Constanta Nord, real,- Oradea Episcopia si real,- Suceava. Pe langa România, METRO GROUP mai deţine magazine real,- în Germania şi Turcia.
10. Auchan (2006)
Auchan a deschis primul magazin pe data de 7 noiembrie 2006, la Bucureşti, în cartierul Titan, pe Bd 1 Decembrie, Auchan Titan fiind la acea dată – inclusiv în prezent – cel mai mare hypermarket din România, cu o suprafaţă de 16.000 mp. Auchan a adus pe piaţa din România un concept nou, bazat pe politica de „Discount Generalizat”, adică preturi mici la toate produsele permanent.
Construcția hipermarketului Auchan Titan a durat aproximativ 7 luni.
Magazinul oferă o gamă de 60.000 de produse și 90 de case de marcat. Auchan a creat aproximativ 800 de locuri de muncă, iar investiția realizată pentru construcția hipermarketului a fost de circa 40 milioane de euro. Hipermarketul Auchan Titan este ancora Centrului Comercial Auchan Titan.
În anul 2012, pe 31 mai, Auchan a deschis primul hipermarket Auchan City din Romania, la Iasi, hipermarket pe un nou format de 5.000 mp suprafaţă de vânzare. Primul Auchan City din Bucureşti s-a deschis în decembrie 2012, în cartierul Crângaşi (foto):
Auchan operează, în acest moment, un număr de 31 de magazine în România, după ce a preluat şi rebrenduit 20 de magazine real de la Metro Group, devenind al doilea mare jucător de pe piaţa de retail alimentar din România, după cifra de afaceri şi suprafaţa de vânzare.
Primul magazin real rebrenduit după marca şi comerţul Auchan a fost Auchan Theodor Pallady, inaugurat pe data de 17 octombrie 2013.
12. LIDL (2011)
Ultimul retailer internaţional care intră pe piaţa din România este discounterul german LIDL.
În noiembrie 2010, Consiliul Concurenţei autorizează preluarea reţelei Plus (103 magazine) de către Lidl, moment în care Lidl intră oficial pe piaţa din România. Întorcându-ne în timp, compania Plus Discount, membră a grupului german de retail Tengelmann, a inaugurat pe 14 octombrie 2005, primul său magazin din România, în Bucureşti, pe Bulevardul Iuliu Maniu, aproape de intersecţia de la Lujerului (imaginea de jos nu este cu magazinul din Bd. Iuliu Maniu, ci cul cel din strada Fizicienilor).
Compania Lidl România a iniţiat în primăvara lui 2011 lucrările de modernizare (renovare şi rebrenduire) a celor 107 foste magazine Plus, reţea achiziţionată în 2010. Astfel, începând din 20 iunie 2011, toate magazinele Plus funcţionau sub numele de LIDL.
Lidl inaugura pe data de 10 octombrie 2011 primele 11 magazine nou construite, atât în Bucureşti cât şi în ţară.
Lidl operează, în acest moment, 176 de magazine în România.
Mulţumim tuturor retailerilor alimentari din România pentru implicarea în acest proiect. Noi spunem că a meritat aşteptarea cu publicarea acestui material de istorie.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG. Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Caută niște poze cu vechiul logo Mega Image, cel cu elefantul 🙂
Am căutat dar nu am găsit.Ştiu despre ce vorbeşti 🙂
http://www.mega-image.ro/corporate/despre.php?p=11
Pingback: Sinteza săptămânii 25 - 29 august
de gima ati uitat :)) au fost primii care au deschis un supermarket intr-un centru comercial, si primi venitii
Au deschis după Mega Image. Oricum nu aveam de unde lua date despre ei.
Pingback: Ce s-a întâmplat în septembrie în Retail și FMCG?
Pingback: Povestea Casei de Comenzi Gemini, primul serviciu personalizat de livrări la domiciliu din România
Pingback: Top 10 magazine din România după suprafața efectivă de vânzare - INFOGRAPHIC