Mediul digital își pune amprenta din ce în ce mai mult în rândul marketerilor de pretutindeni și a schimbat în mod cert mixul de marketing inclusiv pentru piața de retail & FMCG.
Dacă în mod tradițional orice campanie din retail & FMCG implica cei 4 P, astăzi consumatorii aleg să cumpere în mod diferit. Mixul de marketing online, alegerea canalelor potrivite au un rol extrem de important în vânzările generate. Consumatorii și-au schimbat comportamentul, petrec mult timp pe mobil, tabletă și preferă să comande din ce în ce mai mult online în loc să se ducă în magazine.
Observăm că în Europa, cumpărăturile online de produse alimentare și de îngrijire personală au crescut cu 54% ajungând la o piață totală de 64 miliarde de EUR, iar creșterea va continua, cu siguranță, în următorii ani.
În România, cifrele sunt mai mici (vezi studiul GPeC pe 2018), dar potențialul de creștere la nivel de țară este imens.
Robert Trandafir, Head of Strategy & Cofounder la Gun Media, agenție de marketing digital performant, ne oferă câteva strategii care pot fi implementate și se pretează companiilor din retail & FMCG.
Campanii strict axate Return on Investment – Campanii de sales
Campaniile de pay per click în Google ADS și Facebook ADS nu trebuie să lipsească din strategia de promovare a nici unui retailer. În general, brandurile din retail & FMCG consumă mult buget în TV, radio, print etc, fără să poată măsura în mod efectiv care este ROI-ul campaniilor.
„În digital, lucrurile stau total diferit. Ai acces la instrumente de analiză, poți măsură orice sursă de trafic, îți poți seta conversiile și poți vedea ce ți-a adus fiecare canal imediat după ce pornești campaniile. Mai mult, poți vedea repede dacă ai luat-o pe un drum greșit și ai posibilitatea să ajustezi campaniile din mers. Procesezi zilnic datele și iei deciziile în funcție de performanțele zilelor anterioare.
Campaniile Google ADS au la baza instrumente ce apelează la inteligența artificială (AI) pentru maximizarea performanțelor campaniilor. Având suficiente date în spate, poți seta campanii de Smart Bidding care să aibă obiective de performanță precum: Cost per Sale (CPA), Return on Ads Spent sau Maximize conversions”.
Campanii de branding și awareness segmentate pe audiențe diferite
„Ajutat de o echipa creativă, ai posibilitatea să te diferențiezi foarte mult, să creezi o identitate de brand unică în online și să comunici în același timp către audiențe total diferite. În campaniile de Google Display, de exemplu sau Facebook, poți rula multiple creative ale aceluiași produs, fiecare afișându-se către segmentul de piață dorit.
Dacă în mediul tradițional, un retailer folosește o singură vitrină sau un stand pentru a evidenția un produs, gândiți-vă că în mediul digital poți avea o „vitrină” proprie pentru orice consumator, influențând astfel mult decizia de cumpărare. Campaniile de Google Smart Display pot ajuta foarte mult în acest sens”.
Campanii de marketing online automatizat
„Magazinele online cu trafic mare au foarte multe date care facilitează o bună înțelegere a comportamentului utilizatorilor în online. Segmentând bine datele, poți profila foarte bine segmentele de consumatori și comunica în mod automat diferit pentru fiecare în funcție de comportamentul acestora. O poți face prin campanii de direct mailing, prin remarketing sau prin afișarea unor versiuni diferite de site în funcție de fiecare utilizator”.
Focus pe campanii de mobile și aplicatii mobile
„La nivel european, trendul este ca utilizatorii să își instaleze aplicațiile mobile ale magazinelor online preferate și să comande direct din aplicații. Asta înseamnă că e nevoie să creăm mai multe aplicații și apoi să le promovăm corect în mediul digital pentru a fi prezenți cu magazinul online în cât mai multe dispozitive mobile ale utilizatorilor noștri”.
Creare de conținut relevant pentru publicul țintă
„Conținutul pe care îl creezi în mediul digital este cel mai important element care te poate ajuta să te diferențiezi față de ceilalți concurenți. Conținutul bun te ajută să creezi o comunitate loială. În mediul digitial consumatorii vor să afle informații noi, să li se rezolve probleme și să învețe. Dacă ai în minte aceste elemente în strategia de creare de conținut și vei comunica constant, vei fi relevant pentru consumatori.
Sunt multiple canalele prin care poți livra conținut. Te poți folosi de blogul propriu, de rețelele sociale pe care se află audiența ta, de canalul de youtube, de newsletterul propriu, poți desfășura campanii cu site-uri de nișă sau poți opta pentru campanii cu influenceri”.
Gun Media, agenție de marketing online digital performant
Fondată în 2013, agenția Gun Media a creat sute de strategii şi campanii online in sistem de performance pentru companii din domenii precum: cosmetice, farma, auto, home&deco, IT, FMCG, electronice & electrocasnice etc. Printre clienții agenției s-au numărat Automobile Bavaria, Cupio, Secom, Evolio, The Home sau Mob&deco.
În 2016, Gun Media a obținut cel mai înalt grad de certificare, Premier Google Partner, dar și premiul de Best Social Media Presence la Gala Premiilor eCommerce GpeC, alături de Cupio, unul dintre cei mai vechi clienți ai agenției.
Agentia oferă campanii de marketing online performant cu focus pe Pay Per Click (Google, Facebook, Instagram) și SEO.
Valoarea totală a bugetelor gestionate în 2018 a fost de aproximativ 1,3 milioane de euro, în creștere cu 40%, față de 2017. Cele mai bune rezultate au fost generate de activitatea PPC (Pay-Per-Click), agenția gestionând bugete de peste 1,25 milioane de euro. Din aceștia, 1 milion de euro au fost direcționați către campaniile din Google, iar aproximativ 250.000 de euro, au mers în campanii Facebook Ads.
Portofoliu Gun Media de 85 de clienți, în creștere cu 40% față de 2017
Agenția a reușit și să atragă mai mulți clienți în 2018, ajungând la un portofoliu de 85 de clienți, în creștere tot cu 40% față de 2017.
„În acest an ne vom continua dezvoltarea departamentelor de Google ADS și Facebook ADS atât prin mărirea portofoliului de clienți cât și prin creșterea echipei. Ne dorim o creștere de minim 50% a cifrei de afaceri, creștere generată exclusiv din fee-uri.
Anul acesta, estimăm că vor veni bugete importante din campaniile de Youtube care sunt din ce în ce mai prezente și necesare pentru branding, în timp ce se vor menține investițiile clienților în campaniile clasice de performance.
Pentru 2019, ne propunem dezvoltarea serviciilor SEO, PPC și Social Media pe care le oferim prin integrarea unor soluții de automatizare la care lucrăm cu o echipa de dezvoltatori externă. Credem cu tărie că un mix corect de campanii de marketing online poate genera ROI pozitiv pentru orice business cu prezență în mediul online.”, a declarat Robert Trandafir, Head of Strategy & Cofounder Gun Media.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.