Implicațiile OUG 114 pentru furnizorii de servicii in-store și beneficiarii acestora. Soluții și recomandări

În data de 29 decembrie 2018, s-a publicat Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2018 (OUG 114) care prevede, printre alte măsuri fiscal-bugetare, și modificări la legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri: reducerea domeniilor în care por fi angajați zilieri și limitarea numărului de zile pentru prestarea activităților.

OUG 114În primul rând, modificările reduc drastic domeniile în care pot fi angajați zilieri, fiind eliminate foarte multe domenii de activitate în care se putea apela la zilieri, inclusiv organizarea expozițiilor, târgurilor și congreselor sau serviciile in-store, prestate de companii de profil în interiorul unităților comerciale, precum: sampling și merchandising.

Credit foto: Shutterstock

În al doilea rând, au fost introduse anumite limitări ale numărului de zile pentru prestarea acestor activități. Pentru nerespectarea prevederii referitoare la numărul maxim de zile în care o persoană poate presta activități în regim de zilier (120 de zile, respectiv 180 de zile), a fost introdusă o nouă sancțiune aplicabilă zilierului, și anume amendă de la 500 lei la 2.000 lei.

Riscuri socio-economice. Cine este afectat în mod direct de aceste modificări?

Începutul anului a fost unul foarte greoi din punct de vedere al activărilor BTL, beneficiarii programelor așteptând soluții echitabile din partea organelor competențe. Au fost reduse drastic implementările de proiecte de tip BTL, foarte mulți elevi, studenți și tineri ce erau în căutarea unui loc de muncă ocazional au rămas fără o sursă de venit.

În luna ianuarie 2018, a fost trimise adrese către Ministerului Finanțelor Publice, către Ministerul Muncii și Justiției Sociale și către Inspecția Muncii. Concluzia este că sunt șanse minime de a se obține o modificare pozitivă legată de OUG 114 în următoarele luni ale acestui an, însă nu inexistente, pentru că încă se poartă discuții aprinse în acest sens,” a declarat Eugen Saulea, Director General ESSA, unul dintre cei mai mari jucători în piața serviciilor in-store din România.

Primul mare impact: creșterea costurilor și implicit a tarifelor

Majorarea tarifului de promoter/oră cu cca. 75% 

În activările de BTL, majorarea tarifului de promoter/oră cu cca. 75%, față de varianta de delegare cu zilier, derivă din contribuțiile salariale ale angajatului și angajatorului, dar și din introducerea în buget a Concediului de Odihnă și a Contribuției persoanelor juridice la fondul de handicap, conform legii.

Creșterea costurilor generate de obligativitatea întocmirii unui dosar medical la angajare

În ceea ce privește aptitudinile profesionale, odată cu trecerea la Contracte Individuale de Muncă (CIM) pentru promoter, apare și obligativitatea unui dosar medical la angajare. Pentru zilierii delegați sub incidența legii 52/2011, la articolul 5, se prevede că este necesară doar o declarație pe proprie răspundere cu privire la starea de sănătate.

În cazul angajaților cu CIM, existența fișei medicale este o obligație reglementată prin art. 13 lit. j) din Legea nr. 319/2006 – Legea securității și sănătății în muncă. Pentru domeniul food, fișa este valabilă 6 luni. Pentru domeniile non-food, fișele sunt valabile 12 luni cu mențiunea că în ambele cazuri, dacă un angajat părăsește locul de muncă, acestea nu mai sunt valabile și pentru un alt angajator.

În concluzie, în cazul delegării cu CIM vor exista costuri suplimentare generate de dosarele de angajare dar și de instructajele periodice SSM.

Alte costuri: plata promoterilor la angajare și costurile cu instructajul

„Este important de menționat că fără a avea experiență în managementul CIM-urilor, agențiile ce au trecut brusc de la zilieri la CIM se expun unor riscuri foarte mari. Dacă luăm în considerare că instruirea la angajare, respectiv instruirea introductiv-generală și cea la locul de muncă, presupune fiecare un minim de 8 ore/instructaj (două zile de muncă), avem din start noi costuri: plata promoterilor la angajare și costurile legate de instructaj.

Conform ART. 76 din NM aplicare a L 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 cu modificări și completări ulterioare, avem obligația de a plăti angajații promoteri, timp de 2 (două) zile, la angajare. Aplicarea acestei prevederi legale, conduce în mod inevitabil la creșteri substanțiale de budget.

Un alt instructaj obligatoriu este cel periodic. Intervalul maxim între două instruiri este reglementat de Norme Metodologice de aplicare a Legii 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006 cu modificări și completări ulterioare.

Astfel, ART. 96 (2^1) mentionează că intervalul dintre două instruiri periodice nu va fi mai mare de 6 luni. În acest caz, dacă avem angajați pe perioade mai mari de timp, și delegăm personalul lunar, în diferite campanii promoționale, la un interval de maxim 6 luni avem obligația de a reface instructajele SSM și PSI.

Conform Normele metodologice de aplicare a Legii 319/2006, instructajul se va face de către conducătorul locului de muncă, în cazul nostru de către supervisor. Plecând de la acest considerent, probabilitatea de a avea o structura permanentă, performantă de supervisori, la nivel național (inclusiv urban mic și rural), este foarte mică”, a precizat Eugen Saulea.

Concluzii la toate modificările aduse de OUG 114:

– Cresc contribuțiile salariale, drepturile salariale etc, cu cca 76% față de zilieri:
– Cresc costrurile de delegare – apare obligativitatea existenței fișelor de aptitudini:
– Cresc costurile de instruire SSM și SU/apar riscuri foarte mari legat de expunerea de a nu avea personalul instruit și fișele completate;
– Cresc costurile de administrare – evidență orelor de muncă necesită pontare adițională, zilnică, print-ul CIM-urilor necesită mai multă hârtie și costuri legate de expediție (curierat);
– Apar dificultăți foarte mari în gestionarea contractelor de muncă și a documentelor adiționale, avînd în vedere fluctuația foarte mare de personal (promoțiile se desfășoară pe termene foarte scurte; posibilitatea refolosirii acelorași persoane pe promoții diferite este foarte mică); forță de muncă în acest domeniu migrează des de la o agenție la alta;
– Riscul angajatorilor de a fi sancționați de către organele de control este mult mai mare, deoarece prevederile Codului Muncii sunt restrictive și interpretabile în acest domeniu de activitate

Alte implicații ale OUG 114:

– Delegarea/înlocuirea unui promoter, în aceeași zi, devine imposibilă – conform legislației, înregistarea unui CIM făcându-se cu minim 24 de ore înainte de începerea activității;
– Instructajul SSM și SU necesită minim 2 zile;
– Suspendarea personalului neperformant nu se mai poate face imediat, după terminarea perioadei de probă. În cazul CIM-ului sunt proceduri clare cu privire la suspendarea activității unui angajat;
– Suspendarea unor norme de lucru, din lipsa de stoc, lipsa accept locație etc, se poate face cu minim 24 de ore în avans, asta pentru a se putea înregistra o cerere de CFP (concediu fără plată). În lipsa acestei cereri, contribuțiile se vor calcula și deconta către bugetul de stat;
– Costurile de delegare vor fi variabile la nivel național, dacă nu există o proiecție clară de volume. În cazul angajaților ce nu realizează lunar normă de baza (167.33 ore), quantumul contribuțiilor este mai mare decât al unui FTE.

Recomandări

„Toate aceste informații ce decurg din aplicarea noilor prevederi generate de OUG 114 sunt cunoscute de către reprezentanții de Trade Marketing/Shopper activations din companiile care achiziționează astfel de servicii. Până la noi modificări, noi sugerăm companiilor ce intenționează să implementeze campanii de promovare în-store să colaboreze doar cu agențiile de încredere, care țin cont de noile modificări și le și pot susține”, a concluzionat Eugen Saulea.

ESSA Group, 15 ani de existență pe piața din România

ESSA Group, una dintre cele mai mari companii din piața serviciilor in-store din România, înglobează trei branduri, active pe piața din România încă din 2004: Pella, BIP și ESSA People & Management.

Pella implementează campanii de shopper marketing, evenimente, activări outdoor (tot ce presupune partea de BTL a publicității, BIP, primul brand dezvoltat de companie, implementează campanii de merchandising, management logistic, servicii tehnice, management POSM, audit în POS, infolieri/împachetări, iar ESSA People & Management oferă forță de muncă specializată, în sistem leasing. Compania ESSA, autorizată de Ministerul Muncii ca agent de muncă temporară, angajează pentru clienții săi, în mare parte retaileri, casieri, lucrători comerciali, personal curățenie, personal securitate, vânzători etc.

„Anul acesta este an aniversar, împlinim 15 ani de activitate, fiind una dintre primele și cele mai longevive agenții de profil din piață.

Am închis anul 2018 cu o cifră de afaceri de peste 13 mil. Euro și cu un număr mediu de 1.300 angajați la nivel național. Odată cu aniversarea de 15 ani, am realizat că avem lângă noi oameni încă de la începutul activității, manageri de proiect sau zonali care lucrează pentru ESSA de 10 – 15 ani.

Și sunt mulți, 80% din echipa de management are peste 10 ani vechime în companie, ceea ce este extraordinar – sunt oameni serioși, implicați, fideli și cu experiență în domeniu. Plecând de la acest considerent și de la faptul că avem structuri proprii de angajați în toate colțurile României, am conceput și sloganul aniversar, “Puterea noastră stă în echipă!”, a declarat Eugen Saulea, Director General ESSA.

www.essagroup.ro // tel. 0734 300 343 // Facebook // e-mail: contact@essagroup.ro

Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din Retail & FMCG – retailul alimentar şi industria FMCG.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Revista retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Depositphotos

Un comentariu la „Implicațiile OUG 114 pentru furnizorii de servicii in-store și beneficiarii acestora. Soluții și recomandări”

  1. Bună seara,
    Am primit astăzi un telefon precum as fii castigat un voucher de excursie la un muzeu din Viena si vreau sa stiu daca această adresă de email
    gdpr@essagroup.ro este a dumneavoastra. Deoarece mi-a cerut să trimit o copie după cartea de identitate (CI ). Astept raspuns. Mulțumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *