2024 a fost un an plin de schimbări și evenimente semnificative în retailul alimentar din România. De la achiziții și expansiuni, la inovații în experiența de cumpărături și creșterea comerțului electronic, sectorul a evoluat constant. Iată un rezumat al principalelor evenimente, realizat de publicația retail-FMCG.ro, structurate pe categorii.
Retailul alimentar, în 2024 – context general
- Semnale de criză și scăderi ale cifrei de afaceri:
În primul trimestru al anului, retailul alimentar dădea semne de criză, influențat de inflație și creșterea taxelor.. Potrivit Institutului Național de Statistică, cifra de afaceri a scăzut cu 17,2% în ianuarie 2024 față de luna precedentă. Comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun a scăzut cu 22,2%, iar vânzările de carburanți au scăzut cu 14%. - Majorarea TVA la produsele alimentare sănătoase, creșterea taxelor pentru produsele cu zahăr, băuturi și tutun, alături de creșterea taxelor pe afaceri și prelungirea plafonării adaosului comercial, începând cu 1 ianuarie 2024, au avut un efect de bumerang: în loc să ducă la creșterea încasărilor, au contribuit la scăderea vânzărilor.
- Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu aproape 7% în primul semestru din 2024 față de anul anterior, însă volumele achiziționate de gospodării au stagnat la nivelul primelor 6 luni din 2023, potrivit datelor Consumer Panel GfK România. Potrivit aceleiași analize, chiar dacă s-a redus la jumătate față de nivelul din primul semestru din 2023, inflația era încă prezentă prezentă pe piață, rata inflației în FMCG fiind de circa 3% în H1 ’24, comparativ cu anul anterior.
Achiziții și intrări noi pe piața de retail
- Ahold Delhaize (Mega Image) achiziționează Profi:
Tranzacția a fost aprobată de Consiliul Concurenței în decembrie 2024, cu condiția ca Mega Image să cesioneze 87 de magazine în localitățile unde activitățile Mega Image și Profi se suprapun, urmând a fi finalizată complet în ianuarie 2025. Acordul privind achiziționarea de către Ahold Delhaize (Mega Image) a companiei Profi Rom Food, care operează rețeaua de magazine Profi în România, de la MidEuropa, a presupus o tranzacție care se ridică la o valoare de aproximativ 1,3 miliarde de €, cea mai mare din retailul alimentar. - Żabka Polska intră pe piața românească:
Żabka a achiziționat compania DRIM Daniel Distribuție FMCG și a lansat lanțul de magazine Froo, echivalentul magazinelor Żabka din Polonia. În România, Grupul Żabka a deschis primele magazine de proximitate sub brandul de retail froo, în luna iunie 2024. - WDP achiziționează Expo Market Doraly:
WDP, al doilea cel mai mare proprietar de spații industriale-logistice din România, a preluat Expo Market Doraly de la ARA Europe și fondatorul Gheorghe Iaciu.
EXPO RETAIL 2025 – Digital, Green & Tech, a patra ediție a târgului profesional dedicat tehnologiei, echipamentelor și serviciilor pentru retail, eCommerce și industria FMCG, va avea loc în perioada 24 – 25 septembrie 2025, la Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București, pe o suprafață de 2.000 de mp și +50 de standuri disponibile. Expoziția adună, în cele două zile, în același loc, expozanți din România și din alte țări și specialiști în achiziție și alți profesioniști din industrie.
Rezervă un stand aici: www.expo-retail.com/expozanti sau achiziționează un pachet de partener.
Mai multe detalii și oferte personalizate pentru parteneri la contact@expo-retail.com sau tel. 0720.120.456
Dezvoltarea comerțului electronic (eCommerce)
- Creșterea comerțului online:
În 2024, 72,9% dintre utilizatorii de internet din România au făcut achiziții online, iar valoarea comerțului electronic a ajuns la 11,7 miliarde EUR (3,4% din PIB). România se clasează pe locul trei în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia. - Tendințe în livrările de alimente:
În 2024, Glovo și Tazz au raportat creșteri semnificative în comenzile de la supermarket, cu România pe locul 2 global la comenzi de la supermarket după Spania. - Inovații în servicii:
Bringo și Carrefour au lansat primul serviciu de colectare a ambalajelor cu garanție (SGR), iar Freshful by eMAG a lansat același serviciu, procesând peste un milion de ambalaje SGR până în noiembrie 2024. - Achiziția Tazz de către Wolt:
Tazz, una dintre cele mai importante platforme de livrare din România, parte a grupului eMAG, a încheiat un contract privind achiziția părților sale sociale de către Wolt, o platformă de comerț local de origine finlandeză cu operațiuni în 28 de țări.
Expansiunea și inovația în retailul alimentar, în 2024
- PENNY:
A încheiat anul cu o rețea de 416 magazine și a lansat primul magazin autonom 100% digital din România, în București. - Lidl:
A ajuns la o rețea de 365 de magazine și a introdus un canal oficial de WhatsApp pentru comunicarea ofertelor. De asemenea, începând cu luna septembrie 2024, José Alberto Chueca Val a preluat rolul de CEO al Lidl România de la Marco Giudici care a preluat o funcție strategică în echipa internațională de Achiziții a Grupului Lidl. - Kaufland:
A ajuns la o rețea de 187 de magazine la finalul anului. - Profi:
A ajuns la o rețea de 1.768 de magazine, cu formatele sale Super, Go și Loco. - Carrefour:
A încheiat anul cu o rețea de 454 de magazine la nivel național, dintre care 57 hipermarketuri, 191 în format Market, 145 în format Express Integrat, 34 de francize și 27 în format Supeco. Retailerul a făcut schimbări în conducere, inclusiv numirea lui Gilles Ballot ca CEO al companiei. - Auchan:
A lansat rețeaua de magazine de proximitate Simply by Auchan, primul magazin inteligent fără case de marcat – Auchan GO și ATAC Hiper Discount, formatul cu cele mai mici prețuri al rețelei. Retailerul a închis anul cu o rețea de 440 de magazine, cuprinzând 26 de hipermarketuri clasice, 7 hipermarketuri ATAC Hiper Discount, 8 supermarketuri, magazinul inteligent Auchan Go, aproape 400 de magazine de ultra-proximitate MyAuchan, din care majoritatea în stațiile Petrom, 10 magazine în franciză Simply by Auchan, precum și magazinul online auchan.ro. - Mega Image:
Are o rețea ce cuprinde în prezent 960 de magazine în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iași, Constanţa, Ploieşti, Braşov, Târgovişte, Timișoara, Bacău, Focșani şi alte oraşe din ţară, sub mărcile Mega Image, Shop&Go, Gusturi Românești. De asemenea, în 2024, retailerul a investit 25 de milioane EUR în modernizarea magazinelor și depozitelor. - METRO:
A continuat dezvoltarea formatului LaDoiPași Extra și a numit noi lideri, inclusiv Karan Khurana ca CEO. Retailerul rămâne cu o rețea de 30 de magazine cash & carry și în jur de 2.500 de unități LaDoiPași. - SELGROS: retailerul cash & carry rămâne cu o rețea națională de 23 de magazine.
- DM (drogerie markt): retailerul ajunge la o rețea de peste 150 de magazine.
Rebranding în retailul alimentar
- Cora devine Carrefour:
în iulie 2024 debuta noul proces de rebranding al magazinelor Cora, achiziționate de către Carrefour. Astfel, Carrefour România a inaugurat primul hipermarket rebranduit și remodelat, în cadrul centrului comercial Supernova din Șoseaua Alexandriei 152 din București, urmând ca celelalte să fie inaugurate în mod oficial ulterior.
Piața de retail Pet Food
- Creșteri semnificative:
Piața de pet food a crescut cu 10,9% în valoare și 5,7% în volum față de 2023. Hrana pentru pisici a crescut cu 15%, iar cea pentru câini cu 7,4%, potrivit unei analize realizate de RetailZoom pentru publicația retail-FMCG.ro. - Expansiunea Fressnapf:
Liderul european în produse pentru animale de companie a ajuns la 30 de magazine în România până în august 2024.
Concluzii
2024 a fost un an de transformare și adaptare pentru retailul alimentar din România. De la achiziții strategice și expansiuni la inovații în comerțul electronic și experiența de cumpărături, sectorul a demonstrat reziliență și potențial de creștere continuă.
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail
Înregistrare
