Anul 2012 aducea schimbări importante în piața de retail alimentar din România, cele mai importante dintre ele fiind achiziția de către Auchan a rețelei de hipermarketuri real, transformarea magazinelor Profi din magazine de tip discount în magazine de proximitate, lansarea de către METRO a francizei LaDoiPași, dar și ieșirea de pe piața locală a retailerul francez Intermarche și falimentul reţelelelor mic.ro şi MiniMax Discount. PROFI a înregistrat cea mai mare creștere procentuală a cifrei de afaceri, de 804%, în 2022 versus 2012. Evoluția numărului de magazine în piața de retail alimentar din România, în perioada 2012 – 2022.
Piața de retail alimentar, acum 10 ani. 2012 a fost anul magazinelor de tip supermarket, convenience și discount
Supermarket & convenience
Formatul câştigător în 2012 a fost, de departe, cel al magazinelor de tip supermarket, unde conceptul magazinelor mici, situate aproape de „casă” (convenience), a explodat pur şi simplu. Astfel, reţeaua Mega Image, prezentă pe piaţa de retail cu două formate – Mega Image şi Shop&Go – a deschis în 2012 cel mai mare număr de magazine: 88, încheind anul 2012 cu un total de 193 de magazine.
La acea vreme, Mega Image era retailerul cu cel mai mare număr de magazine din România.
Profi, reţeaua care în luna februarie 2012 trecuse oficial de la formatul de magazin de tip discounter la formatul de magazin de tip convenience, a deschis în 2012 nu mai puţin de 45 de magazine, ajungând la finalul anului 2012 la un total de 149 de unităţi.
în 2012, Profi era a doua cea mai mare reţea din România după numărul de magazine. Trei ani mai devreme, la sfârşitul anului 2009, reţeaua de 67 de magazine PROFI, care aparținea Luis Delhaize Group, fusese achiziţionată integral de către fondul polonez de Investiţii Enterprise Investors, care a început o dezvoltare extensivă şi explozivă a reţelei din România.
Apoi, în noiembrie 2016, Polish Enterprise Fund VI (PEF VI), fondul de private equity administrat de Enterprise Investors (EI), a anunţat semnarea unui acord de vânzare a 100% din acţiunile Profi Rom Food, reteaua cu cea mai mare extindere din România, către Mid Europa Partners, una din cele mai importante companii de private equity axată pe achiziţii în Europa Centrală și de Est. Valoarea tranzacţiei se ridica la 533 de milioane de euro.
Divizia de supermarketuri a retailerului francez Carrefour a pus acelaşi accent pe dechiderea magazinelor de tip supermarket, deschizând în 2012 un număr de 37 de unităţi sub două branduri: Carrefour Market şi Carrefour Express, brand care a renăscut prin remodelarea fostelor magazine Angst.
Carrefour a încheiat anul 2012 cu un număr total de 84 de supermarketuri şi 25 de hipermarketuri.
Discount
Lidl România iniția în primăvara lui 2011 lucrările de modernizare (renovare şi rebrenduire) a celor 107 foste magazine Plus Discount, reţea achiziţionată în 2010, iar în luna octombrie 2011 inaugura în România primele 11 magazine nou construite.
În 2012, Lidl a deschis 26 de magazine, încheind anul cu o rețea de 155 de magazine.
Celălalt discounter, la acea vreme PENNY MARKET, actualmente PENNY, a inaugurat 14 unităţi, încheind anul cu 142 de magazine.
Hipermarket
Pe formatul hipermarketurilor, ritmul de deschidere a magazinelor noi începuse să scadă, după cum era de așteptat, în total deschizându-se doar 12 magazine tip hipermarket: 10 magazine Kaufland şi câte unul în dreptul lui Auchan, Carrefour şi cora. În 2013 urma ca la Auchan să se adauge şi cele 20 de magazine real, achiziţionate la sfârşitul lui 2011 de către retailerul francez.
Cash & Carry
Formatul cash & carry începea să se stabilizeze, oarecum, cel puţin din punct de vedere al numărului de magazine, în 2012 neavând loc nicio deschidere de magazin pentru cei doi reprezentanţi ai acestui format: Metro şi Selgros.
Piața de retail alimentar din România, după 10 ani, în 2022
10 ani mai târziu, în 2022, an marcat parțial de restricțiile de funcționare a magazinelor în contextul COVID și mai ales a crizei energetice generate de conflictul din Ucraina, piața de retail alimentar din România a adus modificări în ceea ce privește liderul pieței de profil – Lidl a luat locul Kaufland, iar în plus a răsturnat clasamentul în ceea ce privește procentul de creștere a cifrei de afaceri, afacerile Profi crescând cu 804% în 2022 față de 2012, cea mai mare creștere procentuală din această perioadă.
Supermarket & convenience
PROFI, retailerul care între timp a devenit rețeaua cu cea mai mare acoperire națională și cu cele mai multe magazine din România, a trecut în 2022 pragul de 1.600 de magazine la nivel național, dintre care aproape 100 de unități au fost inaugurate în 2022, an în care retailerul a avut focus pe remodelarea magazinelor existente în noul format Profi.
Astfel, Profi a încheiat anul 2022 cu 1,641 de magazine (aproximativ 440 de magazine pe conceptul Noul Profi), dintre care peste 1,000 de magazine sunt gestionate de către Parteneri.
Rețeaua LaDoiPași, lansată și dezvoltată de METRO România chiar în 2012, a marcat la începutul lunii aprilie 2023 deschiderea magazinului cu numărul 2.000. Nu există referințe asupra numărului de magazine LaDoiPași cu care retailerul a încheiat anul 2022.
Mega Image s-a apropiat în 2022 și mai mult de pragul de 1.000 de magazine. Astfel, reţeaua cuprindea la finalul anului 955 de magazine în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iași, Sibiu, Oradea, Constanţa, Ploieşti, Braşov, Târgovişte, Timișoara, Bacău, Focșani şi alte oraşe din ţară, sub mărcile Mega Image, Shop&Go, Gusturi Românești.
Carrefour România a atins pragul de 138 de unități Express la nivel național, prin deschiderea a 18 magazine în cea de-a doua jumătate a anului 2022. Întreaga rețea de proximitate Express este deservită de 115 magazine integrate și 23 în regim de franciză.
În ceea ce privește formatul Market, retailerul a ajuns la 188 de unități Market la nivel național în 2022. Carrefour a inclus în planul de investiții din 2022 și procese de remodelare pentru 45 de magazine cu scopul de a îmbunătăți și personaliza experiența clienților în magazinele Market din toată țara.
Astfel, Carrefour ajunge la finalul lui 2022 la un total de 400 magazine pe toate formatele: 43 hipermarketuri, 188 unități Market, 117 unități Express integrate, 25 unități Express in regim de franciză și 29 unități Supeco. Retailerul operează în România prin patru entități juridice, și anume: Carrefour Romania SA – Carrefour Hypermarket, Artima SA – Carrefour Market și Express, Columbus Operational – Carrefour Market și Express și Supeco Investment SRL – Supeco.
Auchan a reluat în 2022 expansiunea pe formatul de supermarket de mari dimensiuni și a bifat 2 deschideri în proiectele Family Market din Iași, aparținând companiei IULIUS: primul în comuna Miroslava, în vară, iar la finalul anului cel din cartierul Bucium.
De asemenea, în 2022, retailerul a deschis peste 130 de magazine MyAuchan în stațiile Petrom. În luna iulie 2022, parteneriatul dintre Auchan și OMV Petrom a atins borna de 200 de magazine MyAuchan în stațiile Petrom. Începând cu 2021, proiectul a fost accelerat, astfel încât finalizarea lui să poată avea loc cu un an mai devreme, în 2023.
Astfel, Auchan România are în portofoliu, la finalul anului 2022, un număr de 320 magazine, cuprinzând 33 de hipermarketuri, 7 supermarketuri și 280 de magazine de ultraproximitate MyAuchan, din care peste 270 în stațiile Petrom, cât și magazinul online auchan.ro.
Și cora, care a intrat pe segmentul de convenience, a continuat în 2022 să dezvolte cel mai nou concept al său, cora Urban, cu deschiderea, în total, a 5 magazine în București, iar rețeaua de magazine de proximitate a ajuns la 8 unități.
Citește și Primele magazine ale retailului modern din România (poze de colecție)
Discount
PENNY și-a continuat planul de expansiune în România și în 2022 prin deschiderea a 36 de magazine la nivel național. Astfel, rețeaua PENNY ajunge la un număr total de 336 de magazine. Este primul an în care discounterul inaugurează peste 30 de filiale în întreaga țară.
Lidl a încheiat anul 2022 cu o rețea de 351 de magazine, după mai multe deschideri de magazine noi dar și numeroase redeschideri sau relocări de magazine. Magazinele înlocuite au fost închise și redeschise ulterior, deoarece nu mai corespundeau standardelor companiei în ceea ce privește sustenabilitatea și experiența pentru clienți.
Și Carrefour a continuat în 2022 extinderea rețelei sale de discounter și a deschis 4 magazine Supeco (o redeschidere și 3 magazine noi), rețeaua ajungând, astfel, la 29 de unități.
Hipermarket
Kaufland a continuat și în 2022 să investească în România, an în care a atins pragul de 160 de magazine în România chiar înainte de finalul anului 2022. Pe parcursul întregului an 2022, retailerul a inaugurat nu mai puțin de 12 magazine, un record al ultimilor 5 ani.
Ceilalți operatori de hipermarketuri nu au deschis unități noi în 2022 și au rămas la aceleași borne: Carrefour – 43 de magazine, cora – 10 magazine, iar Auchan – 33 de magazine.
Evoluția cifrei de afaceri din piața de retail alimentar 2012 – 2022
În 2022, Lidl a devenit leaderul în piața de retail alimentar din România după cifra de afaceri, cu 3713 milioane €, devansând pentru prima oară colegul de grup Kaufland, cu 3214 milioane €, urmate de PROFI cu 2341 milioane €.
PROFI este performerul pieței de retail cu cea mai mare creștere procentuală în 2022 versus 2012, retailerul înregistrând un procent de creștere de 804%*, urmat de Lidl (390% – o creștere a cifrei de afaceri din 2022 versus 2013, deoarece nu există date disponibile pentru Lidl referitoare la anul 2012) și Mega Image (344%).
Vânzările Profi au înregistrat în 2022 un avans de peste 22% (+2.1 miliarde RON în sumă absolută) față de anul precedent, ajungând la 11.7 miliarde RON (2341 milioane €). Creșterea vânzărilor a fost generată atât de o creștere LFL de 18% (depășind rata anuală a inflației), cât și de cele peste 270 de noi magazine, aproximativ 100 deschideri și peste 170 de remodelări. Mai mult, cele aproximativ 440 de magazine care operează pe noul format Profi au avut o creștere LFL spectaculoasă, de 28%.
Rețeaua cora, cu o crestere negativă în perioada de comparație, urma să și fie achizționată de către Carrefour, anunțul fiind facut la finalul lunii aprilie 2023. Tranzacția presupune preluarea activităților cora din România, incluzând 10 hipermarketuri și 8 magazine cora Urban, precum și preluarea celor aproximativ 2400 de angajați.
*Cifrele de afaceri din tabel sunt date oficiale de pe platforma Ministerului Finanțelor Publice, în lei și convertite în moneda euro, la cursurile medii din 2012 și 2022.
Ești furnizor de tehnologie, echipamente sau servicii pentru retail, eCommerce și industria FMCG? Fii unul dintre partenerii sau expozanții EXPO RETAIL 2023 – Digital, Green & Tech, singura expoziție B2B din România dedicată tehnologiei și echipamentelor pentru retail & eCommerfce & FMCG, ce va avea loc la București, în perioada 25 – 26 octombrie 2023. Primii parteneri și expozanți pentru ediția din acest an.
Rezervă un stand aici: www.expo-retail.com/expozanti
Mai multe detalii și oferte personalizate pentru parteneri la contact@expo-retail.com sau tel. 0720.120.456
Întregul conținut al site-ului www.retail-FMCG.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
Fii primul care află cele mai proaspete ştiri din #retail-ul alimentar, industria #FMCG, #eCommerce, #FoodService și #servicii dedicate retailului, știri pe care le vei putea primi gratuit, direct pe adresa ta de e-mail,
Abonează-te gratuit la newsletter
Publicația retail-FMCG.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
retail-FMCG.ro a lansat platforma online B2B Meetings, locul de întâlnire al cererii cu oferta de echipamente, tehnologii și servicii pentru retail. B2B Meetings conectează companiile de retail cu potențialii furnizori de servicii pentru retail