În cele ce urmează, vom trece în revistă cele mai importante evenimente din 2015, în piaţa de retail & FMCG din România, piaţă în care s-a observat un focus din partea retailerilor pe consolidare şi mai puţin pe extindere.
Anul 2015 a consemnat pentru piaţa de retail & FMCG din România a doua cea mai mare achiziţie din retail, după achiziţionarea celor 20 de hipermarketuri real, în 2012. Este vorba de achiziţia celor 86 de supermarketuri BILLA de către Carrefour, anunţată oficial pe data de 22 decembrie 2015, supermarketuri care urmează a fi transformate în magazine Market.
Credit foto: Shutterstock
Astfel, Carrefour devine al treilea retailer după numărul de magazine, cu 275 de unităţi (la data publicării acestui articol) şi unul dintre cei mai importanţi jucători pe formatul de supermarketuri/ convenience.
Evenimentul central care a impulsionat vânzările din retail, în a doua jumătate a anului 2015, a fost reducerea TVA-ului la produse alimentare, de la 24%, la 9%, reducere care a avut loc începând cu data de 1 iunie şi care, printre altele, a făcut ca România să înregistreze cea mai mare creștere a retailului din UE, în lunile iunie, septembrie şi octombrie 2015.
Săptămâna reducerilor nebune la Flanco: 22 – 30 ianuarie
Pentru prima dată de la intrarea pe piaţa din România, retailerul Auchan România are la conducere un român, în decembrie 2015, Ionuţ Ardeleanu, 34 ani, fiind numit în funcţia de Director General Auchan România.
PROFI a deschis, în august 2015, primele 11 magazine LOCO, marcând intrarea oficială pe piaţă a noului concept PROFI pentru zonele rurale.
Mega Image a deschis la finalul lunii decembrie 2015, cel de-al patrulea Concept Store din București, în zona Băneasa. Acesta are o suprafață de 2.100 mp, fiind astfel cel mai mare magazin din rețeaua Mega Image. Noul Concept Store dispune de o parcare cu o capacitate de 400 de locuri și va avea o stație pentru încărcarea automobilelor electrice, cu loc de parcare dedicat.
La cererea cititorilor, anul trecut am alcătuit un top 10 magazine după suprafaţa efectivă de vânzare, magazine cu o suprafaţă mai mare de 10.000 mp.
O interesanta Analiză a prezenței retailerilor alimentari din România în Social Media -„Mai este loc destul pentru creativitate” – realizată în septembrie 2015.
Carrefour România a deschis la finalul lunii noiembrie 2015 primul hipermarket Carrefour din orașul Timisoara și cel de-al 29-lea din țară, în cadrul celui mai nou centru comercial dezvoltat de NEPI, Shopping City Timisoara.
Cu ocazia deschiderii din luna septembrie 2015 a METRO Expo, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate comerțului business to business din Sud-Estul Europei, Gilles Roudy, Director General METRO Cash&Carry România, a declarat că în următorii 5 ani, numărul de magazine La Doi Paşi se va mări de 3 ori, iar o parte dintre magazinele METRO Cash&Carry se vor remodela.
Selgros Cash&Carry România a inaugurat, în iulie 2015, propriul centru de distribuție pentru București și împrejurimi. Serviciul de distribuție vine în sprijinul clienților din industria HoReCa, optimizând procesul de aprovizionare a clienților Selgros prin livrarea rapidă a tuturor produselor din sortiment.
Retailerul Cora Romania, parte din grupul franco-belgian Louis Delhaize, a fost nevoit să închidă primul hipermarlet din România – hypermarketul cora Arad – situat în centrul comercial Galleria Shopping Center din Arad, în luna mai 2015.
Auchan România a deschis, în martie 2015, la Braşov, cel de-al doilea hipermarket din oraş şi cel de-al 33-lea al reţelei din România. Magazinul Auchan Coresi, deschis în Centrul Comercial Coresi Shopping Resort, este cel mai mare hipermarket din Transilvania.
Evenimente la nivel internaţional cu implicaţii şi în piaţa de retail & FMCG din România
METRO GROUP şi GRUPUL AUCHAN au anunţat, în septembrie 2015, acordul de intrare într-o nouă etapă a parteneriatului lor la achiziţii, la nivel naţional în România, după iniţierea acestui pas în Franţa. Acest nou acord de cooperare vizează negocieri pentru produsele de marcă la nivel local în România, combinând punctele forte ale retailerului Grup Auchan şi cele ale METRO Cash & Carry, divizia de vânzări cu ridicata a METRO GROUP.
Credit foto: Shutterstock
Retailerul olandez Royal Ahold NV a preluat rivalul belgian Delhaize Group, proprietarul Mega Image, în iunie 2015, într-o fuziune pe bază de schimb de acţiuni care va permite acţionarilor Ahold să deţină 61% din entitatea rezultată în urma fuziunii.
Orkla își consolidează poziția de lider pe piața produselor alimentare de larg consum din Europa Centrală prin semnarea unui acord de preluare a producătorului Hamé, unul dintre cei mai importanți jucători regionali de profil. Încă se așteaptă aprobarea autorităților în ceea ce privește acordul. în România, în 2015, Hamé a aniversat 10 ani de producție în piața din România, lansând o nouă gamă de produse – Hamé Select.
Producătorul american de produse de frumuseţe şi parfumuri Coty a preluat, în iunie 2015, operaţiunile din domeniul produselor de frumuseţe ale compatriotului Procter & Gamble pentru 12 miliarde de dolari.
FMCG
România se află în top 5 la nivel european din punct de vedere al suprafeţei cultivate cu viţă de vie, cu cele peste 200.000 de hectare, şi pe locul 6 în UE din punct de vedere al producţiei.
Grupul Maspex Wadowice a semnat, în august 2015, un contract condiţional pentru preluarea companiei Rio Bucovina ce va întra în vigoare doar după obţinerea aprobării Consiliului Concurenţei din România precum şi efectuarea cu succes a acţiunii de due diligence. Tranzacţia include, printre altele, achiziţionarea celor trei facilităţi de producţie ale societăţii Rio Bucovina, localizate în Vatra Dornei, Timişoara şi Giurgiu, precum şi a brandului “Bucovina”.
După ce Dr oetker a achiziţionat brandul “Alex“- Deserturi de la compania Alex&Comp din Galaţi, cel mai mare producător de condimente din Europa, FUCHS a anunţat, în aceeaşi lună mai 2015, că a preluat divizia de condimente, de la acelaşi producător român Alex & Comp.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din retailul alimentar şi din industria FMCG.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.